Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Goede voornemens

Gestart door Havoc, 31 december 2022, 15:10:21 PM

Havoc

Het is er de tijd van het jaar voor. En de onderstaande post van Floris in een ander draadje was de aanleiding.

Citaat van: Floris op 29 december 2022, 10:43:34 AMIk denk toch eigenlijk dat laatste. En t begint toch allemaal met wat bouwen en wat laten zien hier, of meedenken over andermans baanplan, of een reparatie.... Een beetje energie naar het forum brengen, in plaats van energie zuigen met gefrustreerde opmerkingen. Ik zou zeggen: kijk allemaal eens in je profiel bij "toon bijdragen", dan krijg je gauw genoeg een beeld bij wat je bijdrage aan het forum is en of die per saldo positief of negatief is. Is het allemaal nogal negatief, denk dan eens na waarom je hier nog zit. Zoek je hier iets dat er niet (meer) is? Kun je er iets aan doen om dat terug te brengen? Of is elke keer dat je op t forum kijkt tegenwoordig een dagelijkse ergernis, moet je t dan nog wel willen?

Laat ons dat even uit elkaar trekken:

- "Zoek je hier iets dat er niet (meer) is?" Eigenlijk wel. Mijn originele interesse in modeltreinen is altijd Z geweest. Maar voornamelijk wegens plaats perikelen zijn die plannen definitief opgeborgen en staat het allemaal in dozen op het schap. De paar projecten die hier gaande zijn geven me altijd een wrang gevoel als ik ze bekijk. De poging tot baan in het buitenverblijf is smalspoor en niet belgisch dus al iets dat hier niet echt populair is. Afwerking zal zeker niet op het verwachtte niveau liggen, er liggen teveel sporen, er is geen echt voorbeeld, geen verwering, amper scenery of natuur... En vermits er maar om de paar maand enkele uren aan gebouwd kan worden is er ook zelden iets te zien. De rest is live steam. En daar is hier nog minder animo voor.

- "Kun je er iets aan doen om dat terug te brengen?" Eigenlijk niet. Z is zoals hierboven gezegd dood en begraven. De andere zaken kan je niet terugbrengen, ze zijn er nooit geweest. De plannen voor volgend jaar zijn ook om die live steam terug op te nemen. Met corona is dat helemaal stil gevallen. Dat zijn ook (minstens) 5-jaren plannen dus het komende jaar zou er toch niets te tonen zijn.

- "Of is elke keer dat je op t forum kijkt tegenwoordig een dagelijkse ergernis, moet je t dan nog wel willen?" Dagelijkse ergernis is het niet. Maar als ik er eerlijk in ben is het wel een enorm tijdverlies. Elke dag komen kijken of er toch niets is, wat rondklikken en dat is het dan. Wat heb je daar aan?

- "Is het allemaal nogal negatief, denk dan eens na waarom je hier nog zit.": Als ik het bovenstaande bij elkaar neem... eigenlijk enkel tijd verliezen. Dus inderdaad, wat zit ik hier? Veranderen gaat het hier niet.

Dus het goede voornemen voor 2023 is dat ik een sabbatical nemen van het forum. Volgend jaar gaan jullie hier geen last van mij hebben. We zullen zien in 2024 wat het wordt.

Voor iedereen een voorspoedig 2023 in goede gezondheid!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Ik begrijp je overwegingen en de keuze om een sabbatical te nemen.
Begrijpen wil echter niet zeggen dat ik het overal mee eens ben. Sta me toe dit te verduidelijken:
- Mijn modelspoor-interesse is erg ruim, en zeker niet alleen Belgisch-H0-normaalspoor-realisme. Livesteam, andere schalen, smalspoor, buitenlands, ... vind ik ook erg interessant. Ik denk niet dat ik de enige ben.
- Weinig animo voor sommige onderwerpen is iets dat zichzelf in stand houdt. Als iemand een project over bvb Pools smalspoor in schaal S opstart en er komt geen reactie op, dan zal het doodbloeden én zal een ander forumlid met een dergelijk "exotisch" project dat hier ook niet komen voorstellen.
- Er zijn nogal wat forumleden met een (schijnbaar) beperkte interesse: verkoop/gezocht, nieuwe modellen, ... Dat is al altijd een gegeven geweest. We kunnen hopen dat die aangezet worden om een modelbouw-stapje verder te zetten, maar dat kan alleen mits goeie voorbeelden en aanmoediging.
... enfin, dat zijn mijn overwegingen rond GOEDE voornemens ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michael

Gerolf daar sluit ik mij bij aan.
Maar ik wil zelf toch ook zeggen dat hier een paar top modelbouwers zitten/ zaten, ik hoop dat deze in 2023 allemaal weer hun draadje opstarten en verder gaan. Het is een genot om te zien wat die mannen bouwen, schaal maakt niet uit, tijdperk, omgeving, land, maakt mij niet uit. Verder hoop ik dat ook mensen die iets minder begaafd zijn hun kunnen hier willen tonen, door opbouwende opmerkingen, (Het woord kritiek wil ik niet gebruiken, dat heeft een te negatieve schijn) ook hun vaardigheden naar een hoger niveau kunnen brengen.

Verder wens ik een ieder een voorspoedig, gezond en gelukkig 2023.
Mijn goede voornemens heb ik begin juni 2022 opgepakt, sindsdien loop ik bij een diëtiste en ben al flink afgevallen, voor 2023, ga ik rustig op dezelfde voet door.
En modelbouw, ik zie wel wat er van komt dit jaar.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

mark7758

Meer plezier en in het leven hebben. (En de hobby's)
Alle afspraken in halen die ik vorig jaar niet heb gehaald.
En dat zijn er veel:
- Vrienden bezoeken
- Beurzen bezoeken
- Demo sessie geven over het spoor bij club's en bedrijven. (ERTMS/ATB/Simulator/Etc)
- Vakantie
-Etc
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

RobVille

#4
Toch maar even mijn topic geanalyseerd. Na verloop van tijd zie je een trend ontstaan. Leden die geïnteresseerd zijn in het bouwproces en dit ook laten zien door het stellen van vragen of het maken van een korte opmerking. En je blijven volgen. Soms kom ik technische problemen tegen bij de bouw, zoals een vraag over keerlussen. Die worden dan weer beantwoord door leden met een meer technische achtergrond. En natuurlijk heb je ook de "humoristen".

Zelf leer ik van opmerkingen over tal van onderwerpen op het forum. Sommige onderwerpen zijn op de diverse modelbaan forums "not done". Die laat ik dan ook ruim aan me voorbijgaan. Zelf focus ik me op die onderwerpen die voor mij een waardevolle toevoeging zijn voor het uitoefenen van mijn hobby.

Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

PatjePutje

Citaat van: Michael op 01 januari 2023, 10:30:18 AM
Gerolf daar sluit ik mij bij aan.
Maar ik wil zelf toch ook zeggen dat hier een paar top modelbouwers zitten/ zaten, ik hoop dat deze in 2023 allemaal weer hun draadje opstarten en verder gaan. Het is een genot om te zien wat die mannen bouwen, schaal maakt niet uit, tijdperk, omgeving, land, maakt mij niet uit. Verder hoop ik dat ook mensen die iets minder begaafd zijn hun kunnen hier willen tonen, door opbouwende opmerkingen, (Het woord kritiek wil ik niet gebruiken, dat heeft een te negatieve schijn) ook hun vaardigheden naar een hoger niveau kunnen brengen.

Verder wens ik een ieder een voorspoedig, gezond en gelukkig 2023.
Mijn goede voornemens heb ik begin juni 2022 opgepakt, sindsdien loop ik bij een diëtiste en ben al flink afgevallen, voor 2023, ga ik rustig op dezelfde voet door.
En modelbouw, ik zie wel wat er van komt dit jaar.

Voornemens van een minder begaafde modelspoor bouwer :-)
Ik ben eigenlijk een beginner, maar tijdens mijn jaar "voorbereiding" heb ik toch heel wat kunnen opsteken hier, mede door de vele posts van de ervaren bouwers over hoe het wel KAN, maar ook hoe het zeker niet moet (tegenslagen van collega bouwers)
Ondertussen heb ik ook zelf mijn eigen draadje opgestart, de bouw van mijn baan.
Ik hoop dan ook dit jaar regelmatig een status update te kunnen geven.
Los van de hoeveelheid reacties, daar doe ik het niet voor.
Het is een werk in progress, met vallen en opstaan en al doende te leren.
Uiteraard heb ik andere prioriteiten en visies over mijn baan. Het hoeft niet allemaal zo exact te zijn. Plezier bij het bouwen , rijden is voor mij de grootste prio ;-)
Ik kijk dus uit naar opbouwende kritiek en reacties, suggesties. Dat maakt dit forum ook zo waardevol !

Alvast bedankt iedereen en mijn beste wensen voor het nieuwe jaar !

Koen

Tja, goede voornemens.
We maken ze allemaal maar in de flow van het dagelijkse leven, zijn we ze ook dikwijls snel vergeten  ::).
Mijn voornemen is vooral genieten van het leven. Ik heb vorig jaar teveel mensen rondom mij gezien die zwaar ziek geworden zijn, die het zwaar te verduren hadden.
Verder ga ik meer proberen te genieten van ons kleinkind (hoewel dat ik dat sowieso al doe), van de familie en vrienden.
Op het vlak van modelbouw ga ik toch even de aankopen van locs proberen te temperen  ;D (hoewel dat ik er nog wel een paar in bestelling heb staan  ::) ). Verder hoop ik toch wat meer tijd te kunnen spenderen aan de bouw van de baan. Langzaam maar zeker begint alles wat vorm te krijgen. De vorderingen zal ik in mijn draadje "Le Varonay" posten  :). En dan hoop ik de nodige commentaar te ontvangen waar we nog uit kunnen leren en de technieken nog wat kunnen bijsturen   ;). Alles onder het moto "nooit te oud om te leren" .
Ik wens jullie alvast het beste voor 2023 toe.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

rgp

Goede voornemens?
Niet te veel, buiten de traditionele.
Hoofdzaak blijven de verbouwingen in Frankrijk met als doel te "verhuizen" eind 2023. Verhuizen betekent er 10 maand per jaar wonen.
Daarna aan zorgeloos aan modelbouw te doen, afgewisseld met een plons en goed eten en drinken (zonder overdaad)
Nogmaals proberen 30 kg te vermageren ( is geen contradictie met hierboven)
En vanaf 2024 vrienden uitnodigen.

Roland

factageklerk

dat maak ik al lang niet meer  gelukkig zijn en gezond dat wel. Moest ik niet zo gehecht zijn aan mijn woonplaats zou ik zoals Roland allang hier ook weg zijn....
 

adrievans

Citaat van: factageklerk op 01 januari 2023, 16:13:03 PM
dat maak ik al lang niet meer  gelukkig zijn en gezond dat wel. Moest ik niet zo gehecht zijn aan mijn woonplaats zou ik zoals Roland allang hier ook weg zijn....

Lekker blijven zitten dan,gras is elders altijd groener tot je er woont.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

dani

Citaat van: factageklerk op 01 januari 2023, 16:13:03 PM
dat maak ik al lang niet meer 

Wel Joris, dan zijn we alvast met 2.  Ik heb goede voornemens ook al jaren geleden laten varen.
Voornemens zijn leugens, illusies, dingen om jezelf mee te sussen en om van jaar tot jaar mee te sleuren.

Plannen maken, acties ondernemen en resultaten boeken, dat is realistischer.   
En zelfs dat plannen beperk ik tegenwoordig want er komt ook altijd wel wat tussen.
Ik laat "het" over me heen komen en kijk wat ik ermee kan aanvangen als het er is.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Martin Welberg

#11
Heb me voorgenomen om plannen te maken, acties te ondernemen en uiteindelijk dan wat resultaat te boeken. Niet dat ik het jaar hiervoor iets anders deed maar af en toe wil er nog wel eens wat mislukken door niet te voorziene omstandigheden.

Plan 1 was het contracteren van nieuw personeel voor 2023 en dat is zowaar gelukt in deze tijden van mensen die liever wat minder werken. Geef ze geen ongelijk als het er op aan komt.
Plan 2 is het weer op peil brengen van de voorraad en onze activiteiten nu eens echt uit te gaan breiden naar Belgie en Frankrijk. Deels inherent aan plan 1 en er wordt aan gewerkt.
Plan 3 ben ik wat over aan het denken....


Metpetergaathetbeter

#12
ik wens je alvast veel succes toe, even een kleine opmerking met ze wat minder lang te laten WEKEN krijg je echt geen beter personeel  ;) ;). Maar ik weet wat je bedoeld ik doe dat ook al, minder lang werken  ;)

Floris

Niks mis met goed gemarineerd personeel, al moet je maar hopen dat de lijm dan niet loslaat van de maandagochtenddamp. 8)

Citaat van: Gerolf op 01 januari 2023, 10:18:05 AM
Als iemand een project over bvb Pools smalspoor in schaal S opstart en er komt geen reactie op,
Nou, daar gaat van mij zeker reactie op komen, dus kom maar op!  8)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Floris op 02 januari 2023, 17:46:10 PM
Nou, daar gaat van mij zeker reactie op komen, dus kom maar op!  8)
wel U was de eerste waaraan ik dacht die zou reageren ......