LSM Vectron specifiek DB landkaart België

Gestart door bekie, 30 december 2022, 18:31:25 PM

bekie

Beste eindejaarsgroeten,

Ik heb onlangs een Vectron DB landkaart België in AC uitvoering (of liever drierail) aangeschaft. Deze locomotief rijdt super, behalve op de plaats waar de puko's zitten. Ik rij nl. op een stuk van de baan op M-rails. Daar gaat deze loc niet over. Hij blijft hangen. zowel in doorgaande als in afbuigende richting. Blijkbaar zitten de puko's te hoog of hapert er aan de zijden van de draaistellen iets op de rails.
Nog collega's met dit probleem? Ligt het enkel aan de M-rail? (Ik kan voorlopig immers niet testen op C- of K-railwissels.

Met dank ook voor een eventuele oplossing.

Antoon
 

ERVIN

Ja ik heb hier hetzelfde probleem gehad met mijn Vectron van RTB Cargo ( 2 -rail ) , hij ontspoorde op elke wissel of kruising.
De antislipbandjes zaten op de voorste assen , ik heb die naar de achterste assen gelegd , probleem opgelost.
Ik moet er wel bij vertellen dat je de wielen van hun as moet halen en ze op de andere as moet schuiven , als je hem open maakt dan zie je wel wat ik bedoel.

Succes. ;)

Jurgen

Het kan ook zijn omdat je M-rails gebruikt. Die puntcontacten liggen hoger dan bij C-rails wat voor problemen kan geven op wissels.
Ik herinner me ook dat bij M-rails de sleper soms naast de puntcontacten kwam, bij sommige recentere modellen toch.

M-rails zijn nu eenmaal niet echt meer van deze tijd en fabrikanten houden daar nog weinig tot geen rekening meer mee, behalve Märklin dan. En dan nog...

Wat je kan doen om te testen is de loc zachtjes vooruit duwen op de plaats waar hij blijft zitten en de sleper in de gaten te houden. Wanneer die echt blijft hangen bij de puntcontacten, dan ga je weinig kunnen doen vrees ik.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

bekie

Dag Ervin,

Inderdaad de antislipbandjes zitten linksvoor op elk eerste wiel. (Rechtsvoor als de loc op zijn wielen staat.)
Bij de ene zijde zal het niet moeilijk zijn om te wisselen. Bij de andere zijde wordt dat wat moeilijker, gezien het waarschijnlijk de enige wielas is met een tandwiel aan. We zien wel.

Alvast bedankt.

Dag Jurgen,

inderdaad. Dat dacht ik ook, er hangt nogal wat onder de bestuurderscabines vanuit de voorkant of achterkant van de loc. Allerlei laag hangende dingen, die misschien wel de oorzaak zijn van de haperingen.

Alvast bedankt ook.

Zal in de komende dagen eens tijd maken om nader te onderzoeken.

 

Metpetergaathetbeter

werd daar vroeger niet veelal een Roco sleper ondergehangen om het probleem op te lossen, ik dacht dat voor sommige een oplossing was maar ik ben ook maar DC rijder. 

Misschien de vraag eens stellen op 3railforum misschien dat je daar kan geholpen worden. Als je hier niet geholpen kan worden waarom daar eens niet de vraag stellen ?

bekie

Dag iedereen en beste wensen,
Wielen van de eerste as naar de laatste as verplaatst, met behulp van een aspuller en duwer. Gewoon verplaatsen gaat niet omdat er een extra ring op de eerste as zit.
Toch nog geen goede resultaten, ook niet op K-railwissels. Boosdoeners zijn blijkbaar de zilverkleurige railslepers aan beide zijden van het achterste wielstel. Ze verhaken blijkbaar over de rails. Zijn gemakkelijk te verwijderen. Zijn immers opzetstukken. Voor de zekerheid ook de middenste aan de onderzijde verwijderd.
Loc rijdt nu perfect.

Alvast bedankt voor allé ideeën.
@metpeter...
Er zit standard een roco fluistersleper of identitieke slepervorm onder.
 

ramdani

Citaat van: bekie op 01 januari 2023, 14:38:27 PM
Er zit standard een roco fluistersleper of identitieke slepervorm onder.

ze lijken op Roco-slepers, maar ze zijn verschillend, want ik heb al eens zo'n sleper vervangen bij een ander model,

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0