Ringleiding

Gestart door DelticPower, 26 november 2006, 20:24:04 PM

INFO

citaat:
Geplaatst door Koen

@Info (Wim),

We spreken wel over kabel. Standaard wordt XVB geleverd met een blauwe draad (Nul geleider), zwart voor fase geleider en groen/geel voor de  aarding. Komt er een extra draad bij (XVB 4G1.5mm? bijvoorbeeld) dan wordt dit een bruine geleider.
De rode geleider bij VFVB mag sinds kort niet meer gebruikt worden als fasegeleider (zie aanpassing van het AREI 2006).
Voor zover de sterkstroom.
Wat de zwakstroom betreft, mag deze voor zover ik weet nog steeds gebruikt worden.
mvg
Koen



Koen, voor de fase geleiding is het bruin en blauw 2,5qmm de schakeldraad is zwart 1,5qmm en de aarding is geel/groen 2,5qmm
Zo heb ik het geleerd. [;)]
Alleen de waarheid ligt in het midden.

DelticPower

Voor mijn baan zou ik uitkomen op een ringleiding van 9 aders.
2 aders dig rijspanning = bruin en rood vlgs IB handleiding.
2 aders dig schakelspanning  plus - min
2 aders voeding 15 v voor div schakelingen. plus - min
3 aders gelijksp voor wisselmotoren min - nul- plus.

Kabels voor terugmeldingen, verlichting etc zijn apart.

Groeten van Jan

Klaas Zondervan

Ik los dat kleurenprobleem heel simpel op. Alle draden zijn grijs en elke draad heeft een eigen nummer. In een draadlijst houd ik bij welk nummer voor welk doel dient.
En als het grijze draad op is ga ik met een andere kleur verder. Maar de kleuren hebben verder geen enkele betekenis, het draadnummer is bepalend.

Koen

@Wim & Gerolf,

Ik ben even de info gaan opzoeken over de kleurcode van de kabels & losse geleiders. Misschien niet zo belangrijk voor dit forum maar handig om weten[:)].

Wim, we hadden beide gelijk wat de kleuren betreft [;)].

De Europese normalisatienorm HD302ST, ingegaan op 1/4/2006, vertelt het volgende:
Als voedingsgeleiders worden gebruikt: Bruin, zwart en grijs voor de fasegeleiders, blauw voor de nulgeleider en groen/geel als aardingsgeleider. De rode geleider werd geschrapt.
Als schakelgeleiders mag men rood, wit en paars gebruiken.
Over de secties wil ik niet uitwijken want dit is een ander (lang) verhaal dat van vele factoren afhankelijk is.

Blijkbaar heeft de Belgische kabelfabrikant een voorkeur om een zwarte fasegeleider te gebruiken.

mvg
Koen


Nooit te oud om te leren

Brunel

Gezellig. Hier in Nederland is zwart de kleur voor de schakeldraden in huis. Bouwmarkten verkopen hier ook alleen maar bruin, blauw en geel/groen installatiedraad in 2,5 kwadraat en zwart in 1,5 kwadraat.

Waar vind je die HD302ST norm? Google kan er niets mee.

Koen

@Brunel,

Deze is enkel verkrijgbaar in het instituut voor normalisatie. Ik zal trachten hiervan een copie te bemachtigen. Ik heb deze norm een tijdje geleden kunnen inzien bij iemand van het keurorganisme (en de belangrijkste zaken kunnen noteren). Helaas heb ik op dit ogenblik geen copies.

mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Leendert

citaat:
Geplaatst door DelticPower

Hallo Mannen, bedankt voor alle reacties. Moet volgende week in Neerpelt zijn, zal daar eens bij de Gamma binnen lopen, voor die rode installatiedraad.



Kan ik ca. 50 meter van je kopen als je toch gaat halen? Ik woon jammergenoeg niet zo dicht bij de grens, terwijl een voorraadje me toch wel handig lijkt.

Groet,
Leendert

DelticPower

Hallo Leendert, rij morgen naar Neerpelt, is 50 mtr oke?
Moet even zien hoe ze het verpakt hebben, soms is het per 10 en 20 meter of per hele doos. Laat anders nog even iets weten.
Groeten van Jan

Brunel

citaat:
Geplaatst door Koen

@Brunel,

Deze is enkel verkrijgbaar in het instituut voor normalisatie. Ik zal trachten hiervan een copie te bemachtigen. Ik heb deze norm een tijdje geleden kunnen inzien bij iemand van het keurorganisme (en de belangrijkste zaken kunnen noteren). Helaas heb ik op dit ogenblik geen copies.

mvg
Koen



Wat gek. Wat is de zin van een norm die alleen bij een instituut voor normalisatie bekend is? Een norm gaat pas werken als de gebruikers hem kennen.

Klaas Zondervan

De normalisatie instituten zijn tegenwoordig internetwinkeltjes geworden. Je kunt die norm wel krijgen, als je er voor betaalt.
Kijk maar eens op de website van zo'n instituut.

Koen

@Brunel,
Wat Klaas Zondervan vertelt is volledig correct. Een norm betaal je al snel tussen de 50 en de 100? als het mee valt [xx(].
Zo heb je voor brandsystemen in Belgi? de Bosec normering. De kostprijs van deze normen lopen al snel op tot 300 ? 400? [V]. Je begrijpt dat ik als hobby-ist niet zomaar even de Europese normering voor elektriciteit ga aankopen (en ben je afhankelijk van iemand die een copie wil bezorgen).
Ik heb een maand of twee geleden het AREI aangekocht omdat ik aan het verbouwen ben. Hiervoor heb ik 150? heb kunnen ophoesten [:(!]. Dit is al meer dan voldoende [xx(].

mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Brunel

Je hoeft niet voor een copie te zorgen Koen. Ik heb slechts last van hevige nieuwsgierigheid. Op welke site kun je die publicatie vinden en bestellen? Ik heb inmiddels de sites van twee Europese (algemeen en technisch) en twee Belgische normalisatieinstituten bekeken en kan de betreffende norm niet vinden.
Ik vind het zo raar, omdat in Nederland zwart de kleur van de schakeldraad is. Dat zou volgens jouw beschrijving in strijd zijn met die Europese norm HD302ST.

Leendert

citaat:
Geplaatst door DelticPower

Hallo Leendert, rij morgen naar Neerpelt, is 50 mtr oke?
Moet even zien hoe ze het verpakt hebben, soms is het per 10 en 20 meter of per hele doos. Laat anders nog even iets weten.
Groeten van Jan



Is prima, maar komt niet op de paar meter aan. 40 is ook OK. Is er ook nog groen draad in omloop? Of is dat echt uitgestorven.

Mijn ringleiding bestaat uit de centrale bruin, voor alles, 3 x zwart voor 3 groepen met digitale spanning, blauw voor 18 volt wisselspanning (voor de wisseldecoders, die hun eigen voeding maken uit die 18V; voor de verlichting van de lantaarns op de wissels). Geel/Groen voor 9V, die op de OM32 en andere tot 5V wordt omgesmurfd; Rood, voor 18V gelijkspanning, die wisselmagneten omzet (via de OM32), lampjes (via lichtorgelmodules, ook van Leon van Perlo, of via de OM32) schakelt.

Groet,
Leendert

Koen

@Brunel,

Ik ben even nieuwsgierig als jij. Ik wil daar ook het fijne van weten. Zaterdag zie ik iemand die mij vermoedelijk wat meer kan vertellen over deze normering. Ik hou je op de hoogte.

mvg
Koen
Nooit te oud om te leren