Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Ringleiding

Gestart door DelticPower, 26 november 2006, 20:24:04 PM

DelticPower

Hallo allemaal, is er een standarisering wat betreft de kleuren van een ringleiding?  Kom bij verschillende sites, verschillende kleuren tegen.
NEM605 lijkt me van voor het digitale tijdperk.
Hoe hebben jullie dat gemaakt?
imghttp://i44.photobucket.com/albums/f45/DelticPower/msm2.jpg/imgGroeten van Jan

Koen

Dag Jan,

Ik maak gebruik van de normering van elektrische installaties (Blauw is Nul geleider) en de tweede kleur - over het algemeen zwart in een kabel - als positieve geleider en voor wisselspanning als fasegeleider.

mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

INFO

Koen,

Ik denk dat je de juiste kleuren toch maar eens moet opzoeken, want deze kloppen niet.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Zoals Jan al opmerkt, in de NEM 605 wordt nog niet gesproken over digitale spanning.
In de praktijk zie je dat b.v. de Intellibox de M?rklin gewoonte aanhoudt, dus rood voor digitale spanning en bruin voor massa.
Maar dan krijg je weer het probleem dat rood installatiedraad in de bouwmarkt niet te koop is.
Kortom, het komt neer op: zoek het zelf maar uit.

Gerolf

Rode installatiedraad is wel te koop (in Belgi? toch).
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Voor wat wordt rood dan gebruikt in Belgi??
In Nederland was de nuldraad vroeger rood (voor 1970)maar sinds de kleurverandering is het niet meer normaal te koop. Het is er wel, maar alleen bij de groothandels zoals Technische Unie.

Gerolf

rood = fase, blauw = neuter, geelgroen = aarde.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Brunel

Hier in Nederland is bruin fase en ik dacht eigenlijk dat dat in de hele Unie zo was.

ysbeer

Deskundige beweren dat voor kleurblinden bruin beter te onderscheiden valt van blauw als rood.
Mij lijkt dat onzin,maar ja ik ben dan ook niet kleurenblind.
Uiteindelijk zal het we roodachtig bruin of bruinachtig rood worden.
Volgens mij zijn belgie en ik meen frankrijk de enige landen waar de fase niet bruin is.(in de EU)
Maar wie dat beter weet moet mij meteen corrigeren.

wim ysbeer

Brunel

Okay, dus bruin is bedoeld als donkerrood. [:D]

Zwart is in Nederland de schakeldraad en dat is alleen gemakkelijk in 1,5 kwadraat te koop, rood is helemaal moeilijk aan te komen.
Maar we zitten niet vast aan installatiedrdaad. Luidsprekerkabel is een goed alternatief en dat is netjes rood/zwart.

DelticPower

Hallo Mannen, bedankt voor alle reacties. Moet volgende week in Neerpelt zijn, zal daar eens bij de Gamma binnen lopen, voor die rode installatiedraad.

Groeten van Jan

Koen

@Info (Wim),

We spreken wel over kabel. Standaard wordt XVB geleverd met een blauwe draad (Nul geleider), zwart voor fase geleider en groen/geel voor de  aarding. Komt er een extra draad bij (XVB 4G1.5mm? bijvoorbeeld) dan wordt dit een bruine geleider.
De rode geleider bij VOB mag sinds kort niet meer gebruikt worden als fasegeleider (zie aanpassing van het AREI 2006).
Voor zover de sterkstroom.
Wat de zwakstroom betreft, mag deze voor zover ik weet nog steeds gebruikt worden.

mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Koen
De rode geleider bij VFVB mag sinds kort niet meer gebruikt worden als fasegeleider (zie aanpassing van het AREI 2006).
Weer wat bijgeleerd [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Het probleem met de verkrijgbaarheid van draadkleuren lijkt dus veroorzaakt te worden door verschillende voorschriften in Belgi? en Nederland.
Maar afgezien daarvan weet ik nog steeds niet wat de NEM zegt over draadkleuren voor digitaal.

Brunel

Niets, de NMRA ook niet.
Lenz heeft het ook alleen maar over de J en K aansluiting, maar noemt er bij mijn weten geen kleuren bij. In de loc zijn de kleuren voor de railspanning wel genormeerd - rood en zwart - en dan ligt het voor de hand die kleuren maar voort te zetten in de ringleiding. Maar dat is niet gebaseerd op een normblad.