Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Toekomstplan NMBS

Gestart door Havoc, 23 december 2022, 15:05:20 PM

Havoc

Net op de radio: "de regering gaat 44 miljard in de NMBS pompen". Een van de punten is vernieuwing van de vloot want sommige zijn al 60 jaar oud.

Tip: kijk eerst eens of die van 60 jaar oud niet die zijn die nog rijden terwijl de moderne snufjes meer aan de kant staan door defecten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rochevalien

Wat is er dan 60 jaar bij het rollend materieel?

rgp

Alhoewel dat ik al 20 maanden met pensioen ben, heb ik toch mijn bedenkingen bij de aankondigingen:
1. Binnen 1, maximum 2 jaar zijn alle "tweetjes" buiten dienst; het oudste rollend materieel is dan de MS 75, gedeeltelijk gemoderniseerd, en 50 en geen 60 jaar oud.
2. Hoe oud is dan het materieel ?
Locomotieven

  • HLE 21 en 27 zullen eruit zijn tegen 2027 ? (als het zo lang duurt); Zullen 50 jaar oud zijn.
    HLE 13, 18 en 19 (25 jaar oud voor de oudste = HLE 13)
    HLE 17 (in dienst in ?)
Treinstellen

  • MS 80 (breaks) zullen maximum 52 jaar oud zijn
    MS 86 (Duikbril) zullen maximum 46 jaar oud zijn
    MS 96 zullen max 36 jaar oud zijn
    MW 41 zullen ???
    M7 zullen max 11 jaar oud zijn

Dus er zal GEEN materieel van 60 jaar oud zijn in 2032.

Wat wel een open vraag blijft is, waar gaat de minister de nodige TB en TBG vinden om die extra treinen te laten rijden, wetende dat:

  • er nu al te weinig zijn
    er nu op jaarbasis alle openstaande plaatsen niet opgevuld geraken
Ik heb al veel van deze wilde plannen zien passeren.

Roland

Havoc

Ja zeg, ik heb dat met een half oor gehoord. Of het nu 50 jaar of 60 jaar oud is, vaak is dat oude materieel het meest betrouwbare. Dat is waar het mij om gaat. Dat ze eerst de onbetrouwbare zaken afvoeren voor dat ze nieuw spul aankopen dat toch weer aan de kant staat. Zie Fyra...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Havoc,

Als je niet meer weet of het 50 of 60 is en je het geval FYRA (waar de NMBS eigenlijk niets mee te maken heeft, maar wel NS) gaat veralgemenen, dan is er serieus wat mis.

Je hebt niet de beschikbaarheidspercentage van de verschillende materielen, dus sorry je lult uit je nek.

Roland

Rochevalien

Zou het kunnen gaan over lok nr 5509? Die is onlangs buiten dienst gegaan en die reeks is uit 1962 , zoals ik trouwens ook  :D :D Heeft natuurlijk niets met reizigersmaterieel te maken ,maar wat weet de pers en de politiek daar nu van ?

Havoc

Citaat van: rgp op 23 december 2022, 17:16:39 PM
Havoc,

Als je niet meer weet of het 50 of 60 is en je het geval FYRA (waar de NMBS eigenlijk niets mee te maken heeft, maar wel NS) gaat veralgemenen, dan is er serieus wat mis.

Je hebt niet de beschikbaarheidspercentage van de verschillende materielen, dus sorry je lult uit je nek.

Roland


Roland, lees wat er staat in plaats van dwars te liggen om dwars te liggen: ze moeten het minst betrouwbare materieel wegdoen ipv het oudste. Als het oudste het minst betrouwbare is, dan is dat ok. Maar ik weet uit het eigen bedrijf en materieel dat het vaak het meest recentste is dat het meeste problemen geeft terwijl het oudste zonder veel problemen de dienst blijft redden.

Dus lees en begrijp. Jij bent nog oud genoeg dat je begrijpend lezen op de lagere school moet gehad hebben. Ipv klakkeloos alles wat de politiek en nmbs naar voren schuift op te hemelen. Je lijkt wel de benoemde woordvoerder van de nmbs.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Havoc,

Pech vooru, de laatste 4 jaar heb ik voor Technics gewerkt en dus ken ik de "uitvalcijfers" en nog veel meer !

Ik heb er echter mijn buik van vol dat men ergens iets gezien of gehoord heeft en dan conclusies trekt. >:( >:(

Wil ik u bedrijf is met de grond gelijk maken ? Is niet moeilijk op deze manier

Roland

Havoc

Wat ben je nu weer voor interpretatie aan het geven aan wat ik niet geschreven heb? Man toch, zet die calimerohoed eens af.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirk

Citaat van: Havoc op 23 december 2022, 20:07:06 PM
Wat ben je nu weer voor interpretatie aan het geven aan wat ik niet geschreven heb? Man toch, zet die calimerohoed eens af.

En daar gaan we weer..

Kukelekuu
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Metpetergaathetbeter

#10
zwart/wit visie over een hoed die met een hoofdletter had moeten geschreven worden onder het motto schijt op mensen die er iets trachten van te maken maar met handen en voeten (op de rug zijn) gebonden door dromers, politiekers, fortuinjagers zonder visie(op te merken eens ze weg zijn).

Onder dezelfde noemer zou je kunnen uithalen naar politie die moeten dweilen met de kraan open, door justitie en rechters die mannen laten lopen zonder dat ze zelf procedurefouten hoeven te maken.....die overtreders lachen dan ook want (vaak) zijn ze rapper buiten dan de politie die hen heeft opgepakt of afgeleverd hebben....

Managers worden aangetrokken die zoveel verdienen als degenen die ze op straat zetten samen om eens ze weg zijn op te merken dat men eigenlijk niet meer kan werken omdat er gewoon niemand meer is om te werken maar men heeft bespaard ?

Boemeltrein

Bij de SBB rijden er nog steeds locs van 60 jaar en meer....en die ex-Fyra die rijdt toch in Italie rond zonder problemen op Milaan-Ancona, me dunkt

Alberke

Een niet ter zake doende opmerking is dat het materiaal van 50 jaar geleden ook gemaakt was om 50 jaar mee te gaan. Dat van nu...
Ik kijk meewarig als ik weer eens de lijst van schrappingen zie.
In de persmededeling was ook iets van comfort: grote beenruimte en zo. Ik zou zeggen, eerst zien en dan geloven, maar ik zal er waarschijnlijk niet meer zijn om te zeggen: ziedewel!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

En een ook niet ter zake doende opmerking is dat alle moderne toestellen last hebben van software-itis. Er zijn voorbeelden genoeg van rampen die gebeuren ten gevolge van software falen. Zelfs met vliegtuigen.
Men probeert een toestel (laat het nu een droogkast of een locomotief zijn) zo slim te maken dat het zelf zijn problemen op lost, en dat geeft weer problemen.
Als er een probleem optreedt dat het ding niet herkent, dan valt het uit. En dan moet de programmeur het oplossen; maar die zit er niet naast hé.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Floris

Och ja, ook die softwareitis krijg je meestal wel weer in orde. Goed, t kost je een paar honderd doden en twee 737's, maar tis niet of er in de tijd van puur analoog vliegen niks naar beneden kwam... (je zal nooit echt weten hoeveel ellende er is voorkomen door software-ingrijpen)
En de treinen die nu nieuwe plastic troep vol software zijn, daar loopt men over een paar decennia voor langs de baan om de laatste ritjes vast te leggen, want ja, dat waren nog "echte treinen". Ben ondertussen ouwe zak genoeg om dat te hebben zien gebeuren met dingen die ik al als modern en saai ken, dus ach, he.