Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Baan 1m40 bij 2m60 - begonnen met bouwen

Gestart door PatjePutje, 22 december 2022, 12:19:48 PM

PatjePutje

Omdat het niet alleen bij plannen gaat blijven ...

Mijn baanplan link:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,33807.0.html

Een deel van mijn computers zal gebruikt voor de sturing (De onderste computer is mijn NAS Server, die ik ook gebruik om gedeelde Configuratie files voor vb RocRail e.d. te stokkeren)


Ook het hout is reeds geleverd ! (En een rol Kurk)


Begonnen met de frame bouw (21/12/2022) ... dit heb ik 2x nodig

Geert

Je hebt jezelf een mooi kerstcadeau gegeven  ;)

Succes met de bouw, en tot de volgende update,

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Havoc

Mooi begin. Maar staat een beetje lastig voor de deuren hé ;)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Murphy

MSM lidnummer 93911
ODB  lidnummer   2283

PatjePutje

Citaat van: Geert op 22 december 2022, 12:36:09 PM
Je hebt jezelf een mooi kerstcadeau gegeven  ;)

Succes met de bouw, en tot de volgende update,

Geert

De vrouw zuchtte even :-)
Maar ze weet dat ik niet kan blijven stilzitten voor een TV s'avonds ;-)

Dank je wel Geert

PatjePutje

Citaat van: Havoc op 22 december 2022, 13:03:42 PM
Mooi begin. Maar staat een beetje lastig voor de deuren hé ;)

Hoi Havoc,
dat is niet de plaats waar ze uiteindelijk komt...
Ik moest even plaats maken. Mijn "Mancave" is aan de krappe kant :-)
Die van de zoon daarentegen ... :-)

De foto's van het hout en de computers zijn wel in het kamertje.

groeten,
Patrick

perk

ach, we hebben allemaal niet altijd zoveel plaats hoor.  Ik vind dit al een ferme baan.

PatjePutje

ff een side kick...
Ook bezig met een Fleischmann BR38 aan het digitaliseren ...
De lampjes ga ik veranderen door leds warm white...





Op mijn baan komt hoofdzakelijk Fleischmann materiaal, met misschien per uitzondering wat Roco of Brawa materieel.
Locs reeds digitaal:
BR80 - BR89 - V60 - BR53 - VT98 en dus deze BR38 in de maak.
To Do: V100 - V200 - 2x BR64 - Zwarte Anna

PatjePutje

Weer een stapje verder met het schaduw station...
Weer veel bijgeleerd: Kurk lijmen, sporen leggen, last minute changes...
Dit is de eerste maal dat ik werk met kurk en een spoorbaan aanleg, ik moet nog precieser worden en pas de kurk lijmen als het railverloop 100% vast staat...

Verschil getest tussen speciale kurklijm en gewone houtlijm...
Gewone houtlijm droogt langer, maar uiteindelijk gemakkelijker aan te brengen en nog wat te corrigeren ! (En goedkoper  :P  )

Een paar plaatjes: linker helft schaduw station:
- Wissels gelegd, common spoor (zwart) aansluitingen, ENTER blokken aangesloten aan de rails (Oranje) die naar de blokdetecties gaan gaan, Diode tussen secties (Groen) die naar de gelijkrichter gaan
- ff de aansluitingen doormeten... 100% zonder fouten

Volgende stap: de bedrading onderaan orderen en aansluiten (Labels reeds gemaakt met de Dymo)







- De locs even laten pauseren... (De BR38 nog afwezig omwille van zijn decoder aan het inbouwen, wachten op de leds en voorschakelweerstanden voor de verlichting voor - achter)




PatjePutje

De BR38 zal nog even ontmanteld blijven staan, de voorschakelweerstanden en de leds laten op zich wachten (Levering door eindejaarsdrukte / voorraad probleem bij de leverancier)
Ondertussen is er ook een fleischmann BR55 (Digitaal) de familie komen vervoegen ! Lijkt grote broer van de BR53 :-)
Ondertussen aan de baan verder gewerkt aan de aansluitingen van wissels en Blok secties, foto's volgen snel.
Nu even een pauze door eindejaar en een vermoedelijke ribbreuk :-(

Tot snel.

ERVIN

#10
Je ziet ze hier niet zo vaak verschijnen , de collega modelbouwers die nog met de Fleischmann Profi rails hun baan aan het bouwen zijn , doet mij plezier dat je er , net als ik , ook mee bezig bent.  ;)

Moest je tips willen hoe je deze rails het best kan voorzien van ballast mag je mij altijd storen.

Mijn excuses om jou draadje even te vervuilen , maar onderstaande foto's van mijn baan zijn allemaal Fleischmann Profi rails voorzien van ballast.  :)

Werken in het kopstation. by Erwin Janssens, on Flickr

Europorte 4001 by Erwin Janssens, on Flickr

PatjePutje

Citaat van: ERVIN op 01 januari 2023, 12:54:03 PM
Je ziet ze hier niet zo vaak verschijnen , de collega modelbouwers die nog met de Fleischmann Profi rails hun baan aan het bouwen zijn , doet mij plezier dat je er , net als ik , ook mee bezig bent.  ;)

Moest je tips willen hoe je deze rails het best kan voorzien van ballast mag je mij altijd storen.

Mijn excuses om jou draadje even te vervuilen , maar onderstaande foto's van mijn baan zijn allemaal Fleischmann Profi rails voorzien van ballast.  :)

Werken in het kopstation. by Erwin Janssens, on Flickr

Europorte 4001 by Erwin Janssens, on Flickr

Geen probleem Erwin !
Ik zie precies flexigleiss met beton dwarsliggers ?
Als ik zo ver ben voor het balasten, kom ik je zeker nog eens storen :-)
Dat zal zijn vanaf het paradespoor niveau 1 naar het station op niveau 2...
Maar eerst het tijdelijke "teststaion " aan de voorkant ;-)

Mijn beste wensen alvast en bedankt voor jouw reactie !
Maar wat een prachtige baan in Belgisch thema heb jij ! Waw !

PatjePutje

Ondertussen is de  YaMoRC YD6016LN-CS Bezetmeldmodule gearriveerd  :D
Ik heb teveel negatiefs gelezen over de Digikeijs onderdelen bij gebreuk van meerdere modules...(Ook technisch reeds wat achterhaald)
In contrast daarmee zal de Booster van Digikeijs DR5033 wel vandaag nog arriveren en heb ik nog wel 1 terugmeld module liggen DR4088LN-CS liggen die ik zal gebruiken over Loconet.
Gisteren getest met de terugmeld module aansluitingen en de diode brug schakeling voor de niet bewaakte gedeelten en alles functioneert (Op wat contact problemen op de sporen na (Oxidatie)
Dat wordt gommen dus :-)
Ook in RocRail alles getest: Wissels, Terugmelding, locs en alles werkt voorlopig.
Wel 2 wissels ondekt waarbij het mechanisme aanvankelijk in 1 richting wat moeilijker gaat, die aandrijving zal misschien nog moeten vervangen worden of hebben wat onderhoudt nodig...

PatjePutje

Ik heb nu eerst mijn schaduw station gelegd met een tijdelijk fictief station om rondjes te kunnen rijden.

Bedoeling is om alles te kunnen testen in het schaduw station maar ook om met de automatisatie via RocRail kennis op te doen. Pas daarna bouw ik verder , of stuur ik eerst nog bij. En dan ga ik de rails wat meer definitief vast maken...

Gisteren zijn alle bezetmelders en tussen secties aangesloten en kan ik al rondjes (manueel rijden).
Ik moet nog de rechter 5 wissels van het schaduw station aansluiten.

Eerst ga ik kijken wat het probleem is met 2 wissels links.. Die brommen soms en schakelen niet altijd om...
ff checken of het de wissels zijn of de viesman decoders/aansturingen (Magneet sturing Fleischmann profi wissels)
Dus ofwel de wissels vervangen ofwel de decoders ;-) (Spanning is 14V AC)

PatjePutje

Nieuwe Trafo voor Wissel aansturing - 18V AC 55 VA, en idd geen haperende wissels meer...
Opnieuw een probleem opgelost...

To Do's:
Wissels aansluiten en stroom toevoer (Melders + diode brug onbewaakte stukken) test station
RocRail automatisch rijden, en ontbrekende zaken aanvullen daar voor (Rijwegen - acties - rijrichtingen)

Hierna kunnen we verder met definitieve bouw, opklimmend spoor naar definitief station niveau 2