"Hierzo", NMBS Epoc III - INDUSTRIEDRAAISCHIJF

Gestart door perk, 21 december 2022, 20:17:09 PM

perk

We nemen dus bij deze een nieuwe start, de oude baan is afgebroken met behoud van de plaat op wieltjes.

tafel afbreek by Patrick Verret, on Flickr

De naam "Hierzo" komt van het wachthuisje dat ik ooit eens maakte.

20211123_134805 by Patrick Verret, on Flickr

Dit weekend heb ik de houten modules, of segmenten, afgewerkt en deze zijn nu klaar.

20221221_120614 by Patrick Verret, on Flickr

Mijn plan is om met 6 modules te werken, de hoofdmoot in het midden waar we ons gaan bezighouden met meer een diorama aanpak.
De voorste hoeken gaan ook afgewerkt worden, maar de achterkant is voor 'ooit' eens.  Of misschien voor als de baan naar een andere kamer kan.   
De voorste segmenten staan momenteel los tegen elkaar, met pennen voor de uitlijning.  De achterste 3 met M8 bouten aan elkaar vast.
Ik heb 4mm kurk terug gebruikt en dit laten verzinken in de modules, kwestie van de kurk rand niet te zien en ook niet te beschadigen (in vorig project krulde het om aan de rand en brokkelde het wat af).  Ik weet dat de meningen over kurk verdeeld zijn, en het misschien niet echt de moeite is maar ik vind het aangenaam werken en het dempt toch de holle kast een beetje.

Dit weekend ga ik  de schroefgaten opvullen in het hout, en daarna een laagje verf op zetten.   We gaan proberen dit beter aan te pakken dan de vorige poging.

Het idee is om een achterwand in het midden van de tafel te zetten, en zo de achterkant meer tot een schaduwstation om te vormen.  Dan gaat het ook niet zo meer lijken op een klein baantje in een ovaal.

Als volgende stap ga ik eens terug wat sporen leggen, en zien hoe de overgangen uitkomen.

perk

We hebben wat rails gelegd, een plan op PC is goed maar in het echt leggen geeft toch nog een heel ander beeld.
Dit is nu het huidige idee, maar dat kan nog wel lichtjes veranderen.

baanplan modules v10 by Patrick Verret, on Flickr

De linkse groene modules gaan een meer landbouw beeld hebben, met toch een kleine overweg rechts onderaan die de wegen naar de afstapplaats en goederenloods gaat verbinden (moet ik nog eens uittekenen).  Maar over het algemeen denk aan een kleine boerderij, bomen en wat weides.  Dat moet rust en kalmte brengen in het geheel, en mijn vrouw een plaats geven voor al haar landbouw voertuigen, koeien etc...

De middelste roze module is de hoofdmoot met een afstapplaats rechts onderaan, kleine goederenperron links boven en in het midden een mini stoomdepot.   
Ergens staat er ook nog een watertoren en een opengaande poort over de sporen.

Dan rijpt het plan om rechts een draaischijf te zetten zodat de stoomlocs kunnen draaien en terugrijden, maar ook kunnen doorsteken en terug aanpikken via het stoomdepot. (ok, niet altijd even realistisch maar we hebben nu eenmaal niet meer plaats.  Ik ga proberen de uitdaging aan te gaan om zelf een draaischijf te maken, en aan te sturen met de Arduino's.
Boven de draaischijf gaan de locs een locloods in, maar die zal uitsluitend uit de voorgevel ervan bestaan.

Gewoon een ovaal bracht ons terug bij de vorige baan en dat was het toch niet echt.  Dus dit gaat meer stijl eindstation met klein depot worden.

De grijze modules zijn het schaduwstation.

De blauwe band zou de achterwand worden, niet erg hoog maar genoeg om iets te geven om tegenaan te werken.

Het probleem nu is hoe de sporen uit te lijnen op de draaischijf, met de gewone C-rails zal dat niet lukken.   De draaischijf zelf zou een 27cm platform krijgen, da's een tikje groter dan de Marklin nieuwe schijf - maar het zou toelaten met de NMBS Type 1 stomer er vlot op te kunnen.  Weeral een beetje artistieke vrijheid hier.
Mijn plan is op die module met k-rails en vooral kleinere stukjes flex rail te werken. 

Dit wil ik toch eens verder uitwerken voordat ik de rest van de sporen vastzet.

Dit lijkt als sporenplan niet erg veel als je het vergelijkt met die multidimensionale banenplannen met bruggen, helixen en grote schaduwstations.
Echter ik ben ervan overtuigd dat eer we dit redelijk 'af' krijgen we vele jaren verder gaan zijn.

perk

de voorkant van de bakken (die je kan zien) is nu in het zwart geschilderd, achteraf gezien had ik dat best gedaan voor de kurk erop kwam maar het is nu zo maar.

Ook begonnen met de kabels te trekken.   'ringleiding' van 1.5 mm^2 en identiek voor de 0 + 5V.
De verbindingen tussen de modules gaan met steekklemmen (aka insteeklusterklemmen voor ons hier )

Kleurcodering is gedaan met overschot nagellak van mijn dochter.   De hobbykamer ruikt nu super high...  :o :o

20221228_185133 by Patrick Verret, on Flickr

De draden zijn vastgezet met 'attachen' (kabelklemmen) uit de doe-het-zelf.   Die nagel je normaal vast maar een railschroef van Marklin is VEEL beter hier en past perfect.

De verdeelblokjes onderaan de plaat zijn zelf gesoldeerde dingen, op de 5V staat telkens een grote elco om de voeding wat stabiel te houden.   

Ik heb nu 2 bakken gedaan en mijn vingers zien knalrood van draden te twisten, ik zit ook zonder attachen dus voor vandaag is het goed geweest.

Het eerste concept van de draaischijf is nu gedaan.  Wat betekent dat ik eerst eens lagers moet vinden, en dan stukje voor stukje moet proberen te printen en te zien hoe alles gaat werken.   Ik denk dat dit concept toch nog veel aanpassingen gaat krijgen.

draaischijf concept 1 by Patrick Verret, on Flickr

De schijf is te groot voor de 3d printer, dus de bedoeling is in segmenten te printen die in elkaar klikken, dan gelijmd worden en in vorm gehouden door een ring onderaan.
Op die plek voor de motorsteun en rond het lager zit een pasring, die me kan toelaten iets aan te passen aan toleranties zonder de hele schijf opnieuw te moeten printen.

Als motor heb ik een 28BYJ-48 5V, die ik ondertussen al aan de praat heb gekregen, gewoon om eens te zien hoe zoiets werkt.   Voor nulpunt detectie ga ik proberen een IR sluis te gebruiken.

Maar ja, dit zijn allemaal nog gewoon ideeën op de PC en in mijn hoofd.

Eerst verder doen met de modules te bekabelen, wat sporen te leggen en beginnen te prutsen aan de ballast.

perk

Weer een beetje verder, niets spectaculair op het eerste zicht maar toch een mijlpaal... de  wissels werken en alles is mooi gestuurd vanuit de centrale bediening.

Ik heb er deze keer voor gekozen om de wisseltong direct aan te sturen met de servos.  Dit vereist dat ik het hele interne mechanisme van de C-rail wissel eruit haal, en het brugje doorknip in de tong.

Dit geeft me hopelijk als voordeel dat ik de servo kan gebruiken om de wissel echt dicht te duwen, ipv om het veertje van de marklin wissel te moeten vertrouwen (dat ging nogal eens mis ging, omdat de servo te traag bewoog of er een vuiltje in zat).   Nu kan ik ook mooi de wissel langzaam laten overgaan.  De wissel open rijden is nu geen goed idee meer.

kabels1 by Patrick Verret, on Flickr

We doen nu ook een poging om de bedrading netter te houden en zelfs te labelen.   ;)
De attachen uit de doe-het-zelf met Marklin schroefjes werken prima. 

Bezetmelding ga ik niet doen, maar heb ik al voorzien (gele draadjes) indien ik later toch ergens een CS2/3 bekom. 
Ik maak de ringleiding, die niet echt rond is, op bepaalde plaatsen aan de rails vast.  Niet meer op elk stukje rail zoals bij onze vorige baan.

Ook hebben we wat aan het experimenteren geweest met ballast.    (zo een keer of 15)


test ballast by Patrick Verret, on Flickr

Uiteindelijk gaan we met Woodland Scenics medium/fijn bruin met een tikje fijn grijs erin. (links onderaan op de foto).
De medium is me te grof voor H0 vind ik, en de fijne lijkt soms op modder na het lijmen.  Echter een bepaalde mix van beide komt er goed uit.
Allemaal subjectief natuurlijk.

De treinbiels hebben een kleurtje gekregen (German black Brown) en de ruimte ertussen is geschilderd met een mix van bruin en daarna een grijze wash. (zie je niet op deze teststukjes)
Niet perfect, maar genoeg om de indruk (sfeer) te geven van een ballastbed dat ooit eens grijs was.
Ik ga die later nog wel drybrushen en alles een roeskleur geven, maar dat ga ik na het ballasteren doen.

perk

Ondertussen ben ik bezig geweest aan de draaischijf.   Geen idee of dit echt gaat werken maar dat kunnen we maar op 1 manier ontdekken - door te proberen.    Gelukkig heb ik een ontwerp gemaakt met allemaal stukjes pasringen en buffers, kwestie van te kunnen aanpassen aan toleranties zonder de hele schijf te moeten herprinten. (dat zou zeker 40 uur kosten, en een hoop PLA)

De printer is nu bezig met de eigenlijke draaibrug, kwestie van alles te kunnen uitlijnen voor ik de lager vastzet.

Uiteindelijk is dit toch een ferme joekel van een print geworden, als je zo vergelijkt met dit locje is het misschien wat te groot uitgevallen.

2023-01-12_09-33-59 by Patrick Verret, on Flickr

Volgende stappen zijn het uitlijnen van de as en lager, dan proberen de overbrenging met de tandwielen te laten werken.   Dan een stuk bedenken om ijking te doen aan de hand van een IR sluis.   
Probleem is dat ik het tandwiel kleiner heb gemaakt omwille van print problemen, en dat geeft me weinig ruimte om een IR sluis te bouwen. 

maar we zien wel.

Dit weekend gaan we wellicht naar de Modelspoordagen wat inspiratie opdoen.

perk

De grote draaischijf bleek toch een probleem te zijn.   Door lichte speling van het enkele radiale lager zat ik met een beweging van 1-2 mm aan de uiteinden van de draaibrug.
Ook werd de speling in de tandwielkast van de motor uitvergroot door de grote diameter van de draaischijf.

Om dit op te lossen, heb ik eerst echte wielen onder de uiteinden van de brug gebouwd, en die laten lopen op een PLA geprint rond spoor.
Echter de minste oneffenheid wreekte zich, maar het had nog doenbaar geweest.

Het motorprobleem zou wellicht op te lossen zijn door een betere kwaliteit motor dan de 28byj-48.

Echter na een tijdje knoeien kwam ik tot de conclusie dat deze schijf eigenlijk te groot ging uitvallen voor onze baan, en heb ik die momenteel opgeborgen.   Toch heb ik er veel van geleerd.

Bij wat rondsurfen kwam ik op dit uit : http://www.industriespoor.nl/Draaischijf.htm
Daar mijn vrouw toch een industrie emplacement wou, dacht ik ... waarom niet.   Dit lijkt kleiner uit te voeren en beter te passen in ons plan.

Dus over een andere boeg, we bouwen een kleine wagon/loctractor draaischijf die uitgeeft op 3 sporen.   1 spoor gaan in een loods verdwijnen achter een poort en het andere tussen de loodsen.   Beide sporen komen dan uit in het schaduwstation (verborgen).

Terug naar de tekentafel, maar nu iets wijzer.   
Ik gebruik 2 kleinere lagers - zo ver mogelijk als de module bak het toelaat uit elkaar.   Een kleinere modus van tandwielen (minder speling, rustiger loop en grotere overbrenging).
De kleinere diameter gaat minder problemen geven met speling overal.

industrieschijf by Patrick Verret, on Flickr

industrieschijf intern 1 by Patrick Verret, on Flickr

Printen gaat nu in bijna 1 stuk, ik moet toch de kuip en bodem apart printen, anders zit ik met uren en uren supports printen + een oneffen oppervlak.
TOCH blijkt dat het printen resulteert in een lichtjes gebogen draaiplateau, ik wijt het aan kromtrekken van het PLA.
Dit is ook een consequentie van ondieper werken met een draaiplateau ipv een draaibrug (steviger en dieper)

Dan codering ... een infrarood sluis ga ik gebruiken op de steppenmotor bij het opstarten telkens mooi op exact hetzelfde plaatsje te laten uitkomen.
Ai... PLA van 1 mm dik laat IR door  :O    dus weer iets aanpassen.

De HALFSTEP operatie van de motor, zo aanbevolen op de meeste sites, geeft een soepel en stil verloop.  MAAR, de schijf komt niet exact telkens terug op hetzelfde plaatsje.  Ik ben niet zeker maar wijt het aan step skipping, FULLSTEP lost het probleem blijkbaar op (door testen gevonden) en is nog steeds nauwkeurig genoeg.  Wel iets luider.

De Arduino gebruikt is een NANO.  Gebaseerd op de universele bouwblok dat ik al ontwikkeld had.
MAAR... PWM sturing blijkt niet compatibel met de Accelstepper library, dus LED's gaan nu niet meer dimbaar zijn.

Er is ook een LED aangebouw, bij normale beweging knippert ie, bij stilstand uit.   Bij initialisatie of ijking (kan op afstand via het centrale controlepaneel) staat ie vol aan.
Dat zijn allemaal kleine prutsen die makkelijk te te voegen zijn.

20230206_214629 by Patrick Verret, on Flickr

Het aantal kabels onderaan de module begint wel ferm toe te nemen, en er staan nog niet eens seinen.

Zo ziet het er van boven uit.   Alle elementen van de draaischijf zijn met stukjes tape ertussen gemonteerd.  De tape neemt de kleine toleranties van het printen weg, en zorgt voor een klemvaste verbinding.  Ik heb wel goed moeten zagen en slijpen in de rails, en heel goed moeten mikken om alles uit te lijnen.  Dit is niet zomaar vastklikken.

20230206_214024 by Patrick Verret, on Flickr

Controle van de schijf is simpel, 4 drukknoppen

positie 1, 2 of 3.   4de knop reset de ganse arduino op afstand.
bij het kiezen van een positie waar je reeds staat (vb, druk op '1' als ie daar staat) dan draait de schijf 180 graden zodat je de loc kan omdraaien met de schijf.   Natuurlijk geen grote serie 26  ;) , die past er niet op.  Maar een kleinere diesel moet wel lukken.

De diameter van de schijf is groter dan zuiver een kleine wagonschijf, want ik wou toch ook wagons met bogies en kleinere locs kunnen manoeuvreren.   Het industriecomplex levert namelijk zware machines af. (beetje fantasie mag)

En het resultaat :

https://www.youtube.com/watch?v=k6Q33xC9s6Y

De snelheid van de schijf staat op 200 van de max 500, met zeer trage acceleratie.   Uiteindelijk moet het niet rap gaan.
De loc in het filmpje heeft wat last met stroomopname (het minste verschil tussen de sporen tilt de wielen iets op), maar de Marklin 3000 gaat veel beter.

De afwerking is voor een andere dag.




floere