Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Beleid Piko

Gestart door eve, 21 december 2022, 10:04:41 AM

eve

Aansluitend aan "Beleid LS Models" : dit draadje "Beleid Piko".

Piko brengt in de komende dagen/weken een H0-model van de NMBS reeks 202 op de markt onder nummer #52486.
Dit is de versie : gelijkstroom DC.
Voor digitalisatie is er een connector voorzien volgens NEM658 : een Plux22.
Volgens mij een veel betere keuze dan de verwarring zaaiende NEM660 21MTC.

Iedereen is dus vrij om er een decoder in te pluggen volgens zijn keuze zonder de kans op miskoop en/of vernieling.

Voor de persoonlijke "function mapping" staat er in de handleiding van dit model volgende tabel :


uit Piko handleiding by Erik Verleysen on Flickr

Ik denk dat is zoals het zou moeten : voorbeeldig, toch?
Dat is wat elke fabrikant zou moeten publiceren in de handleiding van hun modellen.

Als hobbyist kun je er ook wat aan doen : VRAAG ERNAAR BIJ AANKOOP VAN UW MODEL !!!

Piko biedt zelf ook decoders Plux 22 aan : #56500 Piko Smartdecoder XP 5.1. Voor Sound #56608.
Met "function mapping" tot F68...

Mvg, Erik.

SuSke

Dit soort informatie is inderdaad een grote hulp. Dus vanaf nu massaal vragen naar de 'Aux-settings' bij aankoop van een voorbereide locomotief.
Bedankt om het met ons te delen Erik.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ACFI

Erik,

voor mensen die weten wat ze doen, is dit heel goede informatie.

Waar ik me als ex-support guy eerder zorgen over maak zijn een andere categorie van mensen. Je vindt er wel op elk forum, de beterweter die hun eigen kennis veel hoger inschatten dan de werkelijkheid.
Die verprutsen het dan ook en dan beginnen ze een litanie op een of meerdere fora om de fabrikant zwart en hun eigen geweten wit te wassen. Als dat forum nogal gekend is in de markt waar je product op gericht is, dan kan je het vandaag de dag wel vergeten.

MVG

ACFI

PS. ik dacht dat het piko model 52486 was.
PPS. is het een model van een HLD 202 of van een HLD 52? Ik dacht dat het een 52 was en heb hem niet gereserveerd.  >:(
PPPS. ik reken mezelf bij de groep die het misschien wel kunnen maar toch op veilig spelen en de fabrikant alles laat inbouwen vanaf fabriek. het zicht en de handen spelen tegen.  :(

Ronald

Citaat van: ACFI op 21 december 2022, 10:45:21 AM

Die verprutsen het dan ook en dan beginnen ze een litanie op een of meerdere fora om de fabrikant zwart en hun eigen geweten wit te wassen. Als dat forum nogal gekend is in de markt waar je product op gericht is, dan kan je het vandaag de dag wel vergeten.


Mits streng gemodereerd laten die gasten zich er snel uitfilteren. 1x waarschuwen, 2e keer wegwezen. Zo gemakkelijk is dat ;)

eve

Citaat van: ACFI op 21 december 2022, 10:45:21 AM

PS. ik dacht dat het piko model 52486 was.
PPS. is het een model van een HLD 202 of van een HLD 52? Ik dacht dat het een 52 was en heb hem niet gereserveerd.  >:(
PPPS. ik reken mezelf bij de groep die het misschien wel kunnen maar toch op veilig spelen en de fabrikant alles laat inbouwen vanaf fabriek. het zicht en de handen spelen tegen.  :(

@ ACFI

Je hebt gelijk. Het is de Piko #52486. Ik heb het aangepast.

https://www.piko-shop.de/de/artikel/diesellok-serie-52-sncb-iv-35513.html

Mvg, Erik.

ACFI


Sicco

Citaat van: ACFI op 21 december 2022, 10:45:21 AM
Erik,

voor mensen die weten wat ze doen, is dit heel goede informatie.

Waar ik me als ex-support guy eerder zorgen over maak zijn een andere categorie van mensen. Je vindt er wel op elk forum, de beterweter die hun eigen kennis veel hoger inschatten dan de werkelijkheid.
Die verprutsen het dan ook en dan beginnen ze een litanie op een of meerdere fora om de fabrikant zwart en hun eigen geweten wit te wassen. Als dat forum nogal gekend is in de markt waar je product op gericht is, dan kan je het vandaag de dag wel vergeten.

MVG

ACFI

PS. ik dacht dat het piko model 52486 was.
PPS. is het een model van een HLD 202 of van een HLD 52? Ik dacht dat het een 52 was en heb hem niet gereserveerd.  >:(
PPPS. ik reken mezelf bij de groep die het misschien wel kunnen maar toch op veilig spelen en de fabrikant alles laat inbouwen vanaf fabriek. het zicht en de handen spelen tegen.  :(

Reeks 52, geen reeks 202 (bestaat niet) en ook geen type 202, want de uitvoering van na 1970. Nummer 5204

Break302

#7
Hallo

Piko heeft ook de keuze gemaakt om er spaakwielen onder te plaatsen !
Nu hadden de locs van Fabriek uit wel spaak wielen, maar het is niet zeker dat hij die nog had in 1971 !
Ook de handgrepen langs de deuren zijn zoals origineel 3 punt bevestigd wat later veranderd is naar twee punt bevestiging;
De CFL 1600 is zo wel tot op het laatst gebleven !
Die handgrepen waren ook niet geverfd, maar Aluminium onbeschilderd.

Mvg Jos