Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

booster plaatsen

Gestart door rous-alm, 12 december 2022, 16:42:03 PM

rous-alm

Hallo iedereen,
Ik ben niet echt een beginner, maar toch ook geen erg ervaren modelspoorder.
Ik heb een baan, met een IB als centrale, samen met Koploper op de pc.  Die werd regelmatig wat "bijgewerkt" zodat het (denk ik toch) nodig wordt om een booster bij te plaatsen.  En...Ik weet niet goed hoe ik dat moet/mag doen, vandaar de vraag hier.
Ik zou mijn baan in 3 delen kunnen verdelen.  Pakweg deel A, B en C. Deel C is in feite boven deel A gelegen, wat praktisch zou kunnen zijn voor de nieuwe bedrading.
Nu staat alles aan de IB aangesloten natuurlijk.
1 Mag je bv deel A en deel C op de IB zetten, en het tussengelegen deel B op de booster ? of moet het deel van de booster NA het deel van de centrale komen ?
2 moeten "onderdelen" (wissel, bezetmelder, seindecoder, keerlusmodule ..) in bv het booster gedeelte ook aan de booster worden aangesloten, of mogen die op de centrale aangesloten blijven ?
3 is het nodig/zinvol om de blokken die het meest gebruikt worden min of meer gelijkmatig te verdelen onder de centrale en de booster, of heeft dat geen belang ?
Voor mensen met ervaring waarschijnlijk wat "flauwe" vragen, maar ik wou dit toch eerst eens vragen vooraleer ik aan de installatie begin
Alvast dank om mij te helpen

ERVIN

Je isoleert deel B van A en C , je legt onder zone B een ringleiding aan die je aansluit op je booster , en op de ringleiding kan je nu stroomdraden solderen die van je rails komen.

moeten "onderdelen" (wissel, bezetmelder, seindecoder, keerlusmodule ..) in bv het booster gedeelte ook aan de booster worden aangesloten, of mogen die op de centrale aangesloten blijven ?

Mag je zelf kiezen , ik heb ze aan de booster aangesloten , maar mag ook aan je IB.

dani

Om te bepals wat je waar gaat aansluiten ga je best even kijken naar het geschatte verbruik per sectie en wat je booster of centrale kan leveren....
Zoals Erwin al zei:  de secties goed isoleren en dan kan je verdelen naargelang je zelf wil en berekend hebt.
De  "onderdelen"  kunnen inderdaad daar geplaatst en aangesloten worden waar het makkelijkst is naar bekabeling en zo toe
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

mardig23

De laatste baan grote (AC) baan die ik nog operationeel had liggen op de IB, had 4 boosters.

Aan de IB had ik alles van wissels en seinen hangen, wat baanverlichting en een draaischijf.
Daarnaast hing er ook een rollenbank aan.

De rest van de baan was niet in 4 grote zones verdeeld, maar wel in individueel geïsoleerde baansecties, die al naargelang de mogelijke verkeersdrukte gekoppeld werden aan de verschillende boosters.
Het schaduwstation werd bvb over 2 boosters verdeeld, met daarbij nog enkele baansecties waar nooit meer dan 1 stam kon rijden.

Het kop- en rangeerstation zaten elk op een aparte booster, met daar nog enkele baansecties aan gekoppeld.

Zo werd het maximum verbruik over 1 onderdeel nooit te hoog.
Mvg Karl

rous-alm

Hallo iedereen,
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Ik onthoud dat ik eigenlijk alles gewoon gemengd op de IB OF de booster kan aansluiten (mits inachtname van isoleren van elkaar), die werken blijkbaar als 1 geheel.
Ik dacht dat per deel alles op 1 toestel moest aangesloten worden...
Ik zoek eens uit wat best uitkomt i.v.m. bedrading, verbruik enz...
Ik kan de koude winterdagen weer doorbrengen met draadjes te verleggen enz ...

Dank !!