Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Beleid LS Models

Gestart door ERVIN, 10 december 2022, 20:08:54 PM

ERVIN

Ik heb dus een paar dagen geleden een Vectron van LS Models binnengekregen , over de afwerking niets dan goeds , maar waarom kan je in deze ( en andere ) locs van hen geen andere decoder insteken dan een ESU?
Ik druk mij misschien verkeerd uit , je kan er natuurlijk een andere decoder insteken maar dan kan je een aantal functies niet activeren , enkel met de juist aangepaste ESU decoder kan je alle functies bedienen.
Ik ben heel tevreden over ESU , maar ik gebruik ook nog andere decoders ( goedkoper- maar even goed-of beter)

Iemand een idee?

ACFI

LS voelt een beetje aan zoals Apple.

Ze willen volledige controle over het produkt dat ze opleveren en de decoder is een belangrijk element in het aansturen van de verschillende functies.

Ze willen niet dat eigenaars beginnen experimenteren met andere decoders en daarna het internet overspoelen met hun mislukte pogingen. (en spijtig genoeg zetten ze ook mensen die het wel juist kunnen doen zo in de kou).

ACFI

ERVIN

Helemaal juist Steven , dat gevoel heb ik dus ook.

Dirk

Misschien zijn er wel financiële voordelen aan verbonden, afspraken tussen LSM en ESU... Commercieel goed gezien, maar de klantvriendelijkheid komt dan lager op de ladder. Ik heb een Trix (Lineas), ik wilde op aanraden van een ESU aanhanger er een Loksound 5 in steken, en idd ook enkele functies die het niet doen. Toch dan maar de Trix decoder erin, en met een beetje tuning doet die het zeker zo goed als een ESU. Voor mij een bewijs dat ESU niet heilig is, in tegendeel, andere decoders zijn zeker zo goed en mss goedkoper.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Peter

Inderdaad Erwin, ik heb hetzelfde probleem? Heb voor dit model (de LS Vectron RTB cargo) ook direkt de ESU decoder er bij gekocht
en na inbouw funktioneren enkel de front en sluitlichten via F1 en F2 telken een frontlicht en met F3 en F4 telkens een sluitlicht.
Voor de rest NIKS. Volgens mij willen ze gewoon de kopers verplichten of hun decoder ofwel ineens telkens de digitale versie van het model te kopen.
Ik vraag me af of dat bij het wisselstroom model (reeds uitverkocht) ook zo is.
Met vriendelijke groeten
Peter

Ludwigdc

Momenteel vertikt ik het om nog een ls loc te kopen. Voor de AC rijders bieden ze een analoog, digitaal en digitaal met Sound aan. Voor de DC rijders analoog en dan direct digitaal met Sound. Dus geen enkel digitaal zoals Vanbiervliet wel doet. Ik heb geen probleem om direct een digitaal te kopen je bent dan zeker dat alle functies werken. Maar nee als je enkel digitaal wilt moet je een analoog kopen en dan nog een esu bijkopen en de juiste programmatie
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

krispy

Hopla ,waarschijnlijk weer een draadje dat gaat uitmonden op galspuwen

Het is nu eenmaal hun verkoop model ,doen het zoal meer dan 10 jaar
Ik begrijp beide kanten perfect hoor voor hen is het simpel , wil je alle toeters en bellen , koop je hun digsound versie waar ze waarschijnlijk het meest op verdienen en daarmee punt uit.
In het ander geval heb je een perfect afgewerkt toestel , maar moet ge uwe plan trekken met de bellen(toeters is enkel bij sound 🤣).het moet wel mogelijk zijn om alle bellen werkend te krijgen , anders werken ze met verschillende programmaties op de pcbs in de loks , wat ook kan ,zoals ze nog ooit gedaan hebben
In de huidige digitale wereld probeert elke fabrikant zijn ding op te dringen , piko marklin en zelfs VBV is daar ook mee bezig (als je hun originele decoder niet koopt is het in gevallen heel lastig alle functies aan de praat te krijgen
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Metpetergaathetbeter

anderzijds zoals eerder geschreven je hoeft ze niet te kopen, je bent er vrij, elke fabrikant probeert zoveel mogelijk voor zijn eigen te zorgen.

En als je een beetje eerlijk bent, doe we dat soms ook niet een beetje bij/voor onszelf ?  Anderzijds als je aan de slag gaat "met andere troep" kan in het  slechtste geval schade optreden die zij onder waarborg dienen te compenseren ?


SuSke

Je hebt gelijk Peter, we zijn niet verplicht ze te kopen.

Maar als we zelf naar een alternatieve oplossing zoeken, kunnen ze dat ons ook niet verbieden.

Ik heb nog geen Lopi 5 MTC 21 pins ter beschikking, maar als dat zover is, overloop ik de settings van de LoSo 5 en ga aan de slag op de ESU-programmer om de LoPi 5 gelijklopend te programmeren. Misschien een beetje zoeken en vloeken, maar het zal ten langen leste wel lukken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

patrick smout

Citaat van: ERVIN op 10 december 2022, 20:08:54 PM
Ik druk mij misschien verkeerd uit , je kan er natuurlijk een andere decoder insteken maar dan kan je een aantal functies niet activeren , enkel met de juist aangepaste ESU decoder kan je alle functies bedienen.
Dag Erwin,

Wat doet je besluiten dat het niet kan met een ander merk? Tenzij ik iets over het hoofd zie zou een decoder van een ander merk, mits dezelfde mogelijkheden van functiemapping, de klus toch ook moeten klaren? Ik kan me best voorstellen dat de functiemapping recht uit de doos niet het gewenste resultaat geeft maar dat lijkt me toch oplosbaar.

Mvg, Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

raf

Ik denk dat het allemaal inderdaad in de functie mapping zit
Als ik een digitale loc koop dan zet ik zowie zo rangeer snelheid op F3
Dit omdat al mijn loc's deze funktie op F3 hebben
Dus moet ik de mapping aan passen .
En een 21 pin decoder die zijn allemaal hetzelfde wat pin bezetting betreft dus ik denk dat het probleem dus meer in de functie mapping zit

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

eric

Citaat van: Dirk op 11 december 2022, 09:30:22 AM
Misschien zijn er wel financiële voordelen aan verbonden, afspraken tussen LSM en ESU... Commercieel goed gezien, maar de klantvriendelijkheid komt dan lager op de ladder. Ik heb een Trix (Lineas), ik wilde op aanraden van een ESU aanhanger er een Loksound 5 in steken, en idd ook enkele functies die het niet doen. Toch dan maar de Trix decoder erin, en met een beetje tuning doet die het zeker zo goed als een ESU. Voor mij een bewijs dat ESU niet heilig is, in tegendeel, andere decoders zijn zeker zo goed en mss goedkoper.

mvg

Dirk

ESU is wel heilig. Maar zij maken ook OEM decoders in opdracht voor andere merken. En die laaste geven de opdracht aan ESU van het moet zus en zo en nog een beetje van dat of minder van dat. Lees ook even op Patrick zijn site http://www.tsdbvba.be/RMA/RMAlpb.htm

eve

Citaat van: patrick smout op 11 december 2022, 22:41:58 PM
Citaat van: ERVIN op 10 december 2022, 20:08:54 PM
Ik druk mij misschien verkeerd uit , je kan er natuurlijk een andere decoder insteken maar dan kan je een aantal functies niet activeren , enkel met de juist aangepaste ESU decoder kan je alle functies bedienen.
Dag Erwin,

Wat doet je besluiten dat het niet kan met een ander merk? Tenzij ik iets over het hoofd zie zou een decoder van een ander merk, mits dezelfde mogelijkheden van functiemapping, de klus toch ook moeten klaren? Ik kan me best voorstellen dat de functiemapping recht uit de doos niet het gewenste resultaat geeft maar dat lijkt me toch oplosbaar.

Mvg, Patrick

LS Models en consoorten.

Een LS Models uitrusten met een niet-LS Models-decoder gaat zeker. Maar je moet wel rekening houden met enkele bijzonderheden die LS Models u niet vertelt.

– LS Models geeft geen informatie over welke Aux welke functie aanstuurt.
– LS Models geeft geen informatie over welke parameter de richtingsafhankelijheid aanstuurt.
– LS Models geeft geen duidelijke informatie over welk type 21MTC-decoder er moet ingeplugd worden.

Dat mag je allemaal zelf uitzoeken en daar ben je even zoet mee.

@Raf : even een een functietoets "F-eender wat" versassen naar bvb F3 is drie keer niets en is ook niet de essentie van de problemen.

De 21MTC-interface NEM660 is ontstaan onder impuls van Märklin : M_ärklin T_rix C_onnector. Zij hadden meer pinnen nodig om parameters toe te voeren aan de steeds nieuwe motoren (immer besser). Op gebied van uitgangen was het aanvankelijk geen vooruitgang : een 8-polige decoder met purperen draad had er evenveel : ook vier.
Omdat Märklin voor Aux3-Aux4 versterkers op de loc-printplaat monteerde, konden Aux3-Aux4 op de decoder uitgevoerd worden als "logic level" uitgangen.
Helemaal pervers : nieuwere Märklin-modellen hebben die versterkers niet meer. Er ontstond een nieuwe 21MTC-variant waarbij Aux3-Aux4 uitgevoerd zijn als "power"-uitgang. De versterker zit op de decoder.

Je moet dus goed weten welke variant van 21MTC je in uw LS Models (of VBV of Heljan ea.) kunt pluggen zonder schade aan te richten, aan loc-printplaat dan wel aan de decoder.

ESU Lokpilot 5

21MTC NEM660   Aux3-Aux4 "logic level" 59619 of 59629
21MTC MKL (=Märklin) Aux3-Aux4 "power" 59649 of 59659

Doehler&Haass

DH21A-0/2/3/4   Aux3-Aux4 "power"
DH21A-5   Aux3-Aux4 "logic level"

ZIMO

MX634D   Aux3-Aux4 "power"
MX634C   Aux3-Aux4 "logic level"
Die schrijven dan weer ergens voor deze laatste : "für Märklin Trix LS Models", waarbij niet opgegeven wordt voor welke Märklin-Trix modellen.
Waarbij ik dan wil opmerken dat Märklin-Trix om zijn verpakkingen mocht schrijven : "21MTC connector niet volgens NEM660 norm". Maar dat klinkt wellicht te negatief.

Zoals u ziet kunt u door gebrek aan informatie rustig een tijdje in de mist rondwandelen, desgevallend het bos ingaan er nooit meer uitkomen, tenzij met enkele €'s armer.

Mvg, Erik

pandur

EVE , je zit er volledig op  !

even aan toevoegen dat de Modeltrein producenten ( zoals reeds opgenoemd ) NIET echt bewust zijn
van deze problematiek ;
Het uitbrengen van modellen is hun enige bezigheid en bekommernis, en het hele elektronische gebeuren (PCB & decoder) geven ze uit aan "soms voor ons onbekend bedrijf" dat daar "competent" in is , en soms ook aan bekende zoals ESU .
Het zijn dan ook contractuele onderaannemers die in samenspraak bepalen hoe het elektronisch gedeelte werkt
" De klant moet het dan maar "slikken" "
Dus de producenten voelen  zich niet geviseerd gezien ze in deze niet echt competent zijn .
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.13 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.7 (2.7.9)

SuSke

Dus als ik de uitleg van Erik (eve) goed snap moeten we voor de LS modellen een 21MTS MKL 59649 of 59659 te pakken krijgen.
En dan trachten te achterhalen hoe de print in elkaar steekt om elke Aux juist aan te sturen.
Eens dat geweten is, is het een kwestie van mapping.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.