Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

is hier nog iemand?

Gestart door Havoc, 08 december 2022, 20:32:22 PM

Havoc

Citaat van: 59erke op 30 december 2022, 14:12:31 PMEn ja ik zie het verschil wel tussen grote en kleine banen,

Het gaat niet om klein of groot maar om de franse of vlaamse/nederlandse nenadering van een "modelbaan"...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Floris

heb eigenlijk serieus geen idee wat je daarmee bedoelt.  :P

Klaas Zondervan

Kan iemand uitleggen wat het essentiële verschil is tussen de Franse en de Nederlands/Vlaamse benadering?
Ik ken alleen het verschil tussen pareltjes en minder boeiend. Maar dat heeft niks met het land van herkomst te maken.

Floris

ik vermoed iets in de hoek van beurs-doosje met achtergrond, licht er boven en vrij minimaal van opzet (wat hier dan geloof ik meer engels zou heten, of iig daarvandaan is overgewaaid dacht ik?), een diorama waar soms een trein doorheen komt zegmaar, versus (vaak thuis-)banen met meer nadruk op t spoor, liefst groot en eventueel automatisch rijdend met veel treinen en de scenery vaak meer bijzaak. Maar goed, we zullen t zo vast wel horen.

Havoc

Citaat van: Floris op 30 december 2022, 15:17:34 PM
ik vermoed iets in de hoek van beurs-doosje met achtergrond, licht er boven en vrij minimaal van opzet (wat hier dan geloof ik meer engels zou heten, of iig daarvandaan is overgewaaid dacht ik?), een diorama waar soms een trein doorheen komt zegmaar, versus (vaak thuis-)banen met meer nadruk op t spoor, liefst groot en eventueel automatisch rijdend met veel treinen en de scenery vaak meer bijzaak. Maar goed, we zullen t zo vast wel horen.

Grofweg is het dat. Hier is het allemaal zoals je zegt een "diorama waar per ongeluk eens een trein door rijdt om het een "modeltreinbaan" te kunnen noemen". Op beurzen rijdt er amper iets of hetzelfde stel doet hetzelfde toertje. De rest van de wereld, daar staat het landschap ten dienste van de trein maar het is niet het belangrijkste. Er is een trein die door een landschap rijdt. Sommige franse banen zijn ook héél gedetailleerd. Maar toch is er een treinverkeer dat de naam waardig is. Engelse banen besteden ook veel aandacht aan het landschap, maar hebben meestal ook wel een treinverkeer.

En ok, er zijn hier ook zo'n banen maar dat zijn uitzonderingen en op het forum zie je ze amper. Die die er eens er iets van laten zine, die haken daar snel mee af. Geen reacties want niet zo gedetailleerd, niet zoveel prachtige bomen waar uren werk in zit, niet elk steentje van het zelfgebouwde huisje met de hand ingekleurd, geen 100 mini-scenes, etc. Zelfbouw materieel is hier ook de uitzondering. (ik mis Erik zijn reeksen)

Lees hier eens wat draadjes na. Het gaat bijna alleen over scenery. Als er een spoorplan komt dan is het eerste dat te horen is "er zijn teveel sporen". Nooit of alle sporen een doel in de uitvoering van de dienst hebben, ze zijn teveel want om de een of andere reden mogen er nooit veel sporen zijn. Nooit wat voor exploitatie er gaat zijn.

Maar maak jullie niet druk. Ik heb de raad van Floris ter harte genomen.

Citaat van: Floris op 30 december 2022, 13:52:02 PM
t word nog erger, ben zelfs kwartduitser...  :-X
Ik zou eerder "Oef" zeggen ;)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Begrijpend lezen is duidelijk nog geen gemeen goed.
59ke,

Ik heb NOOIT gezegd dat ik kleine banen of expo-banen niets vind.  Ik ben in 2021 speciaal naar de expo van MTD gegaan voor Zwanzebeek.
Ik stel alleen vast dat over de grote banen weinig nieuws is op dit forum in vergelijking met de kleine banen.
Dat die grote banen trager evolueren is logisch, Peter VG zijn baan evolueert traag maar gestaag, idem met LeVaroney en Luxemburg 1920.
Ik mis bij die banen een sporenplan, al was het maar om te kunnen volgen welk deel gepresenteerd wordt.
Ik geef Havoc gelijk (eindejaarsinstelling  :D).  Het doel van de baan, de exploitatie.  Treinen rijden doelloos rond in een hypergedetailleerd landschap; het geeft het gevoel dat die trein er eigenlijk stoort in dat "stilleven".

Floris,
Franse en Engelse banen: ik geef je de raad om eens een Franse of Engelse tentoonstelling te bezoeken, je zou versteld kunnen staan. om u te helpen geef ik u mee: Orleans, Meursault (pas in 2025, is om de 3 jaar), Quai Zero, Ramma in Sedan voor wat Frankrijk betreft.
Ik ga al 17 jaar naar Engeland, naar Guildex.  Veel kleine banen (schaduwstation - paradestuk en kopstation) die een typische nevenlijn uitbeelden.  Zeer goed gedetailleerd, maar vooral EXPLOITATIE. Er rijdt een trein met een reden; als toeschouwer kan je zelf volgen door de kaartjes die ze omdraaien. En dat alles in schaal 0 ! In België een baan met een exploitatie en een doel, nog niet veel tegengekomen.

Tenslotte voor mijn volgende baan in HO is het "bestek" klaar: hondebeen met twee schaduwstation met in totaal minimaal 30 sporen.  Op het zichtbare gedeelte: twee mogelijkheden. Ofwel een klein station met bifurcatie naar een groot kopstation, ofwel een groter station (grensstation NMBS/SNCF ?). O ja in HO 2 rail analoog of DCC.  Ook voor mijn baan in 0: kopstation met paradestuk en kopschaduwstation (8 sporen) ofwel schaduwstation en keerlus in open lucht, ofwel klein doorgangsstation en dubbelsporig traject naar schaduwstation.  Beschikbare binnenruimte 5.4 x 8.1. Niet in België.
Inspiratie vind ik dus niet hier, maar op het forum van een tijdschrift van een land ten zuiden, waar ook onze hoofd?administrator een abonnement op het tijdschrift heeft. ;D

Roland

Roland

Floris

@Havoc
Ik heb toch wel t idee dat t maar net is wat je wil zien.
Bij mij is t inderdaad nadrukkelijk een diorama met een trein erin. Die trein die te zien is is dan wel een zelfgebouwde loc (heb dr op deze baan al 9) met zelfgebouwde wagens. Eerdere banen waar ik aan meedeed (zoals stefanowo) waren ook vaak kleine beursdingen maar dan wel gemaakt om allerlei zelfgebouwd materieel te laten rijden. Wat mij betreft was stefanowo echt een landschapje gemaakt om een trein leuk uit te laten komen, maar misschien vind je dat al teveel aan de scenery-kant.... Maarre, als je mn advies inderdaad volgt zien we straks de foto's vanzelf wel  ;)

@rgp:
ik weet wel redelijk wat er te koop is qua modelbanen hoor, draai al even mee.... Heb jaren bij miniworld gewerkt in rotterdam dus een grote baan die helemaal met de computer rijdt heb ik jarenlang van dichtbij meegemaakt. Tis knap hoe het allemaal werkt, maar zelf heb ik nul behoefte om zoiets te maken. Rangeren met kaartjes, daar heb ik echt de pest aan, maar wederom, ieder zn hobby. Modelspoor is meer dan 1 hobby, en das prima. Staan we elkaar niet in de weg op een expo  ;D
Enne... de plannen klinken ambitieus, zie graag tzt plaatjes! Zal misschien niet t draadje zijn waar je mij t meest tegenkomt, maar t gaat om jouw lol erin, niet wat ik ervan vind.

Denk ook dat je niet veel leest over grote banen omdat t domweg veel meer middelen en ruimte vergt dan een kleine baan... Uit de aard der zaak zijn er gewoon niet veel van, zeker in een vrij kleine modelspoorgemeenschap zoals vlaanderen (plus een handvol hollanders met belgische interesse) die hier zit in vergelijking met een frans, duits of engels forum.

ERVIN

#127
@Havoc , ik ben zo iemand , ik besteed heel veel belang aan het rijden van treinen en veel minder aan de scenery.
Die dingen kosten handenvol geld en zijn gemaakt om mee te rijden , en dat doen mijn locs hier dan ook dagelijks , ik heb het geluk dat ik dit financieel aankan en dat ik een ruime zolder heb , mijn zolder ligt dan ook vol met rails , mijn treinen kunnen langs alle kanten de emplacementen in en uit rijden , de reigerstreinen kunnen eveneens langs meerdere kanten naar het 10-sporige kopstation rijden.

Ik heb hier erg lang over gedaan eer ik volledig mijn goesting had gevonden ( heel veel keren opnieuw begonnen) maar ik kan zeggen dat mijn " spaghetti" baan mij nog geen moment verveeld heeft , elke keer opnieuw kom ik situaties tegen waarvan ik waaw zeg , containertreinen die plots met 3 tegelijk de containerterminal binnen komen gereden , idem dito met het reizigersverkeer.

Of dat kan of niet in het " echt" laat mij koud , ik geniet hiervan , kom tot rust na een stressvolle dag op het werk , gewoon treinen zien en laten rijden. Iets wat ik inderdaad op sommige expo's heel weinig zie.

Ik vind die scenery landschappen echt prachtig hoor , maar ik heb jammer genoeg niet de handen meegekregen zoals sommige andere hier op het forum , en daarom blijf ik maar wat met de treinen rijden.  ;)




rgp

Ervn,

Prachtig verwoord

Roland

Floris

Citaat van: ERVIN op 30 december 2022, 19:55:24 PM
Ik vind die scenery landschappen echt prachtig hoor , maar ik heb jammer genoeg niet de handen meegekregen zoals sommige andere hier op het forum , en daarom blijf is maar wat met de treinen rijden.  ;)
niet te bescheiden he, je scenery is prima!

Jurgen

Kortom, we beleven de hobby allemaal op onze eigen manier.

Zijn we nu allemaal terug vriendjes?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

SuSke

En soms probeer je dan die twee componenten - rijden en rangeren - te combineren in een baan van ernstige afmetingen in clubverband en voor je het weet staan er 12 jaar werk op de teller en dan zeg je 'ze is nog niet af' of ga je een paar drastische wijzigingen doorvoeren.

Ik begrijp dat mensen graag een druk treinverkeer op een baan willen zien op een tentoonstelling. Maar als je als club dan met die baan de hort op wil, bots je op een financieel struikelblok. Het kost heden ten dage klauwen geld om die baan op z'n plek te krijgen, en je hebt een aardige bos volk te verzorgen. Resultaat de baan blijft in het lokaal staan.
Dus maken zij die graag op tentoonstellingen staan baantjes die in hun auto passen en die ze met 2 of alleen kunnen bedienen. Maar daar zie je dan amper een trein op rijden.
Een dilemma dus  ::) ::)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Ronald

En vergeet niet de bijbehorende kosten voor een organisatie.... banen die met kleine vrachtwagens moeten komen kosten serieus geld voor hen. Huur, brandstof, een halve vereniging in een hotel, ga er maar aan staan;) Men kiest dan idd vaker voor de kleinere baantjes die bv maar 1 kamer kosten plus transportkosten met een auto. Dat scheelt een behoorlijke slok op een borrel :)

Havoc

Ervin, ik schreef dan ook dat er uitzonderingen waren. Dat jouw baan er eentje is om te rijden is ook duidelijk. (ik heb enkel zoals rpg wat last om mij er een geheel van voor te stellen maar misschien dat dat sporenplan ergens diep begraven ligt op het oude forum) Er zijn er nog, L is ook een baan waar gereden gaat worden denk ik. De japanse baan ook en er zullen er nog zijn.

Suske, Ronald, ja, dat klopt dat voor tentoonstellingen dit handen vol geld kost. Maar hier op het forum is het posten van een foto van een grote of een kleine baan even duur. Je zou ook denken dat het gemakkelijker is om van een grote baan iets te posten want er moet meer gebeuren. Misschien zijn de bouwers van kleine banen veel vocaler. Zou ook kunnen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Citaat van: SuSke op 30 december 2022, 23:28:25 PM
Dus maken zij die graag op tentoonstellingen staan baantjes die in hun auto passen en die ze met 2 of alleen kunnen bedienen. Maar daar zie je dan amper een trein op rijden.
Het kan nog gekker. Zie bij de noorderburen.
Mijn baantje Heuvelland vervoer ik op de fietskar. Nadeel is wel dat je daar niet al te ver mee komt. Dus houd ik het op een regionale beurs. Eén keer in Edegem gestaan bij de club van Frans. Toen heeft mijn zoon me met de auto gebracht.

Op Heuvelland heb ik gekozen voor automatische afwikkeling van het treinverkeer. Op de achtergrond staan 5 treinen opgesteld die om beurten door het tafereel rijden. Het duurt steeds minder dan een minuut voordat een volgende trein komt. De toeschouwers hoeven dus nooit lang te wachten om beweging te zien.