wow Dani,
jouw setup is toch nog wel een serieus niveau hoger dan hier.
Zo ambitieus ben ik niet. IC2 interconnectie heb ik bekeken, maar in principe is dat voor nog kortere afstanden en dat risico wou ik niet nemen.
Ik gebruik inderdaad de echte seriele poort voor te ontvangen, en softserial voor replicatie. Ik heb het nog niet kunnen testen met meer dan 2 'eindnano's maar de mogelijkheid bestaat dat ik toch even een virtuele pauze moet nemen tussen doorsturen, ik ga daar best in de centrale MEGA al een provisie in software voor maken (goede tip). Alhoewel door de UART voor ontvangst te gebruiken daar al een buffering op moet zitten.
Oorspronkelijk wou ik meer met MEGA's werken, omwille ook van het grotere geheugen en de meerdere echte seriele poorten. Maar de kleine nano's met hun kroonsteentje zijn super handig.
En ik wou een meer verdeelde sturing in plaats van teveel kabeltjes op 1 arduino terugbrengen. Dat resulteerde hier in draadjes spagetti en interferentie.
Nu is het doel telkens een kleine NANO dicht bij de wissels te zetten, veel kortere kabeltjes voor de seinen ook.
Het seriele protocol (als je het dat kan noemen, want het is echt simpel) kan momenteel maar byte adressen aan, dus ik zit vast aan 255 DCC adressen.
Voor mijn doel is dat genoeg, indien nodig kan ik het nog uitbreiden door die code eens grondig te herwerken maar ik wil liever tijd spenderen aan andere zaken nu.
Het is altijd balanceren waar je tijd in steekt, en soms moet ik zeggen 'het is goed genoeg'
Ik had nog een ethernet shield liggen en het kriebelde even om dit op de centrale eenheid te integreren... en bluetooth in plaats van kabeltjes... en een tft scherm.
Er zijn echt bijna geen grenzen meer aan wat mogelijk is met die dingen. Ik heb ooit zo eens iets gemaakt met RF en serieel om gewichtmeting te doen van de bijenkast in de tuin en dat door te sturen en te loggen in het huis. Uiteindelijk niet gelukt omdat de ijking steeds verliep.
Bij de modeltrein setup liep ik tegen de limitatie van de libraries aan. Ik heb vroeger conflicten gehad tussen de DCC, softserial, PWD led sturing en de servo libraries.
Iets met overlappende timers als ik de verhalen van anderen op het internet lees, niet evident om op te lossen.
Daarom is het soms handig voor mij om de verschillende functies in verschillende Arduino's onder te brengen.
Aiai

, nu dat ik je post eens herlees en dat deeltje van de IR afstandsbediening zie begin ik weer te twijfelen. Ethernet servertje, kleine website met knopjes... zou wel een mooi alternatief zijn indien de baan groeit, in plaats van de echte knopjes op 1 plaats.