Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Crowdfunding REE-models

Gestart door Koen, 28 november 2022, 12:48:16 PM

Koen

Ik stel mij de vraag of er in België interesse is voor de Crowdfunding van REE-models? Ik vind het persoonlijk een prachtig initiatief dat misschien ook hier in België aanslaat (voor hen die met Franse locs rijden).
Zijn er onderons mensen die deelgenomen hebben aan deze crowdfunding en zijn er mensen die dit ook zien zitten voor een Belgisch model? Wat vinden jullie van deze manier van werken?

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

59erke

Ik meen mij te herinneren in een ver verleden dat er iets gelijksaardig ook is onderzocht maar dan in N schaal met weinig geïnteresseerden als gevolg en dat de vraagprijs ook te hoog zou zijn om een beperkte productie op te starten.

Ik veronderstel dat jij nu mikt op een HO model, Belgisch dan in dit geval. Ik ben geen HO rijder en verbeter mij mocht het niet correct zijn, maar volgens mij hebben de Belgische HO rijders toch al zo goed als alle Belgische loktypes ter beschikking of zijn ze in de loop der jaren toch al aangeboden. Dus wat blijft er nog over ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Metpetergaathetbeter

wat zou je willen laten maken Koen ?

Koen

@ Koen,

Ik kan nog heel wat bedenken maar ik stel mij vooral de vraag wat het gevoel is bij deze manier van werken. Het gaat hem er over dat je instapt in een project waar je het resultaat niet van kent. Voor hetzelfde geld krijg je een model waarvan je totaal niet tevreden van bent. Het probleem is dat je op dat ogenblik geen verhaal meer hebt want je zit mee in het project.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Metpetergaathetbeter

Hooguit wat goederenwagons zie ik voor ogen als gemeenschappelijke model wie zowel bij de NMBS SNCF rondrijden (denk ik aan coilwagons(LS Models), ballastwagens(VBV) huifwagens, gesloten wagons,stortwagons  .....

Koen

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 28 november 2022, 15:27:41 PM
wat zou je willen laten maken Koen ?

Ikzelf niets maar ik stel mij de vraag hoe wij als modelbouwer hier tegenover staan.
De fabrikant verlegt het risico naar de klant en daar heb ik soms mijn bedenkingen bij. Als alle fabrikanten dit gaan doen, ben je verplicht om je in te schrijven voor elke model dat je wenst (even zwart/wit bekeken natuurlijk). Wat zijn de verplichtingen van de fabrikant naar de participant? Wat als zijn model niet aan de wensen voldoet (niet dat ik bij REE-models hieraan twijfel maar ik probeer het open te trekken)? Het zijn toch wel enkele bedenkingen die ik mij maak.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

59erke

Citaat van: Koen op 28 november 2022, 15:38:00 PM

De fabrikant verlegt het risico naar de klant en daar heb ik soms mijn bedenkingen bij. Als alle fabrikanten dit gaan doen, ben je verplicht om je in te schrijven voor elke model dat je wenst (even zwart/wit bekeken natuurlijk).

Groetjes,
Koen

Dat is volgens mij een gok die je moet maken, als het een omschildering van een bestaand catalogusmodel is dan heb je een houvast anders ...

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Metpetergaathetbeter

#7
een beetje als investeren in het formule 1 en uiteindelijk in het motocrossen uit te komen als je het een beetje in het belachelijke trekt

Koen

Wel, dat is ook mijn bedenking een beetje. Natuurlijk kan een fabrikant als REE-models zich niet permitteren om geen super model uit te brengen want dan lopen ze het risico om een deel van hun klanten kwijt te spelen.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Floris

Citaat van: Koen op 28 november 2022, 15:31:30 PM
@ Koen,

Ik kan nog heel wat bedenken maar ik stel mij vooral de vraag wat het gevoel is bij deze manier van werken. Het gaat hem er over dat je instapt in een project waar je het resultaat niet van kent. Voor hetzelfde geld krijg je een model waarvan je totaal niet tevreden van bent. Het probleem is dat je op dat ogenblik geen verhaal meer hebt want je zit mee in het project.

Groetjes,
Koen
Das toch hetzelfde als een stapel plastic en verf een zooi onderdelen kopen om daarmee zelf een loc te gaan bouwen die je wilt hebben? Alleen dan zonder het leuke werk. :P

svvander

Ik vind het crowfunding-plan van REE-models, een heel leuk initiatief. Maar of het op een Belgisch model toepasbaar is, is echter nog de vraag. Afhankelijk van het aanbod, zou ik het wel overwegen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ACFI

Opmerking vooraf, ik heb de voorwaarden van de crowdfunding van REE niet gelezen.

An sich is crowdfunding een moderne versie voor mij van het bestellen met voorschot van een model bij het verschijnen van een prototype op de beurs van Nuremberg.

Alleen dat je bij een crowdfunding normaliter ook een deel investeert op voorhand en ook een deel van het risico. In ruil krijg je het model eerst en aan een lagere prijs dan de niet-inschrijvers. Maar je mag je niet blind staren op wat je eventueel krijgt, het kan ook fout lopen met het project en dan zie je eventueel een deel van je inleg verdwijnen.

Nu als REE bijv. een crowdfunding zou opzetten om een HL 99 te lanceren voor een redelijke prijs in AC DIG, dat zou wel verleidelijk zijn. Idem voor rijtuigen of wagons. Met REE weet je dat je een bepaalde kwaliteit van product kan verwachten, maar het kan toch altijd verkeerd uitdraaien.

ACFI

PS. Ik weet dat AMF 87 een model van de 99 heeft uitgebracht. Ik geef de 99 maar als voorbeeld wegens zijn verwantschap met het model van de Nord 050T.

rgp

Allen

De crowfunding gaat bij REE over de realisatie van de diesels 70001 en 70002, beide eigelijk twee verschillende prototypes.
REE wil hier omwille van het feit dat het geen seriemodellen zijn en er ook geen varianten van kunnen gemaakt worden, het risico beperken tegen emo houdingen, ttz dat er 500 roepen dat ze een model willen er dan 450 uiteindelijk niet kopen.
Het geld wordt gestort op het platform ulule dat een zekere veiligheid biedt voor beide partijen
Chrezo heeft dat gedaan voor zijn 140C in schaal 0. Het resultaat is dat de lok er gekomen is, hij perfect rijdt en iedereen tevreden is en aan daardoor aan een prijs van een HO model (600 euro)
Moest mijnen HL 29 dezelfde standaard maar hebben.

Het systeem via ulule is veilig en laat toe om "speciallekes" te realiseren

Roland