Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Artitec zandwagens

Gestart door naoorlogsns, 25 november 2022, 13:06:17 PM

naoorlogsns

De naoorlogse houtenwagens van de NS van Artitec

Onlangs heeft Artitec weer een leuke wagen uitgebracht en deze wil ik even onder de loep nemen.
Een korte beschrijving van het grootbedrijf;
In de jaren vijftig was er behoefte aan moderne dienstwagens.
Omdat er grote modernisering in gang was gezet voor het reguliere goederenmaterieel kwamen er een hoop onderstellen beschikbaar voor de nieuwe dienstwagens.
In 1955 werden de eerste wagens gebouwd in Amersfoort .
Totaal werden er 160 gebouwd in diversen deel series op div type onderstellen, de bouw duurde tot 1963.
Rond 1968 werden wagens voorzien van UIC nummering en werden in die periode de glijlagers vervangen voor rollagers.
De afvoer startte in 1978 en duurde tot eind jaren 80.




Het model van Artitec is gebaseerd op het eerste type wagen gebouwd op een HSM onderstel.
Dat is niet zo`n verrassende keuze omdat Artitec het onderstel van hun eerder uitgebrachte CHD zo konden gebruiken.

De eerste indruk van het model is erg goed, veel details maar zeker geen overkill.
Bedrukking is loepzuiver en de kleuren zijn fraai getroffen.


Op de kopwanden vallen de los aangezette handgrepen mooi op.
Tevens zitten er fraaie buffers op incl de bufferplaten met klinknagel immitatie.
Wat wel opvalt zijn de gaten voor de sluitseinijzers.
Als je een tijdperk 3 model hebt is dit geen probleem en plaats je de fijne ijzers mooi in de gaatjes.
Maar bij een tijdperk 4 model zoals deze blijven de gaatjes zichtbaar.
Helaas het is niet anders ,  maar er is wel iets aan te doen.
Je kan ze dichten met een stukje styreen en aantippen met Revell 9.
Dit model wil ik nog gaan weatheren dus wellicht pak ik dit nog op.
Op het onderstel zit ook een gaatje voor een opstaptrede teveel.
Logisch gevolg van het gebruik van de CHD onderstellen.
Ook dit is simpel te verhelpen met een beetje putty en zwarte verf.


De onderzijde zit ook mooi vol detail.
Planknaden zichtbaar en het remsysteem is ook nagebootst.


Onder de stelbalk kan nog het etsplaatje met bufferhandgrepen worden geplaatst , dat vind ik zeker een verfraaiing van het model.


De bak ziet er van binnen ook top uit.
Er zitten wel gaatjes in de rongen maar dat stoort niet.
Er zijn mij geen foto`s bekend waar de binnenzijde is gefotografeerd maar op zijaanzicht foto's is zeker reliëf te zien op de rongen.
Zeker het feit dat ze uitneembaar waren versterkt dat.
Binnenzijde is mooi voorzien van plankmotief.
Klein kritiek puntje kan zijn dat de vloer van blank eikenhout was en niet lichtgrijs.
Maar zo`n wagen als dit schreeuwt op een mooie weathering wat ik zelf zeker nog wil doen.



Artitec levert ook losse zandladingen en die zijn werkelijk prachtig.
Zeker een aanvulling op de wagen.

Mijn conclusie is dat Artitec weer een zeer leuke wagen op de markt heeft gezet.
Zeker na weathering een pracht van een wagen.
De wagens zijn in lange bloktreinen in te zetten maar zeker ook enkel in een korte werktrein.

Leuk detail vind ik het huiswerk wat Artitec heeft gedaan.
Als je naar onderstaande set kijkt en dan met name de wagennummers (y)
https://www.artitecshop.com/nl/zandwagen-set-3-172384-172443-172473-depot-maarn-i.html

http://nmld.nl/nl/object/1183
http://nmld.nl/nl/object/1184
http://nmld.nl/nl/object/1185

Michael

Dennis prachtig dat je hier een heel verhaal neerpent, voor zien van tig foto's over een wagon die enkel in Nederland dienst heeft gedaan....., op een Belgisch forum.

Benieuwd hoeveel van deze wagons in België verkocht gaan worden.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Metpetergaathetbeter

lijkt mij niet echt van zelfsprekend hier die wagons te proberen te verkopen, doelgroep is Nederland en in het bijzonder een Nederlandse baan waar je hier en daar eentje kwijt kunt of met een sleepje gaat rijden.

Hier in de verzameling zitten ook wel Nederlandse goederenwagens, 2 assige stortwagens, 2 en 4 assige ketelwagens

Martin Welberg

Ach, er zitten best wel veel Nederlanders hiero.

Michael

Citaat van: Martin Welberg op 26 november 2022, 10:21:06 AM
Ach, er zitten best wel veel Nederlanders hiero.
ik lees dit forum in de hoop wat te vinden ivm het spoor in België, voor Nederlands materiaal ga ik wel naar de buren in NL
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 25 november 2022, 17:09:55 PM
lijkt mij niet echt van zelfsprekend hier die wagons te proberen te verkopen, doelgroep is Nederland en in het bijzonder een Nederlandse baan waar je hier en daar eentje kwijt kunt of met een sleepje gaat rijden.
ik had het over Belg. kopers niet over Nederlanders die hier komen op forum dus mochten andere wetenswaardiheden je pad kruisen dan kun je............

naoorlogsns

Citaat van: Michael op 25 november 2022, 16:56:24 PM
Dennis prachtig dat je hier een heel verhaal neerpent, voor zien van tig foto's over een wagon die enkel in Nederland dienst heeft gedaan....., op een Belgisch forum.

Benieuwd hoeveel van deze wagons in België verkocht gaan worden.

Beste Michael,Peter e,a,

Ik ben geen verkoper van Artitec maar een liefhebber van modellen.
De insteek van dit verhaal komt gewoon uit enthousiasme voor dit model.
Vind je het niets .... geloof dat je niet verplicht bent om alles te lezen.

Zelf heb ik ik voornamelijk Nederlandse modellen in mijn verzameling maar een Belgisch model koop ik ook wel af en toe , gewoon omdat hij mooi is!


Metpetergaathetbeter

ik zou zeggen "blijf dat doen", je hoeft je trouwens niet te verontschuldigen, helemaal niet nodig.

Net als U vinden wij die zaken uit het "Noorden" heel, heel fraai en ze verdienen een aanbeveling.

Ik wou enkel aanhalen dat Ned.werkwagons hier waarschijnlijk niet eens een succes gaan zijn maar jullie zorgen er dan weer voor dat het wel een succes is met massale aankopen daar.

Mocht desbetreffende fabrikant iets maken dat hier zou passen dan zijn ze hier welkom, hoewel ik eigenlijk al een beetje oververzadigd ben op gebied van materiaal dat op de baan kan komen ...... en nu en dan al eens iets verkoop

Hier zijn enkele artributen voor naast de baan al binnengekomen, gevels e.a

Peter

Ze zijn wel mooi die wagens. Je moet ze natuurlijk niet kopen, want dat is geen verplichting want het is tenslotte een hobby. Heb zelf ook enkele Nederlandse Plan E rijtuigen een paar bollen wagens enz. Ook een paar Belgische ontbreken niet. Nee, ze stonden nooit op mijn baan vroeger, en nu zeker niet, want daar is ze veel te klein voor.
Waarom heb ik ze? Gewoon omdat is ze mooi vind.  ;)
Met vriendelijke groeten
Peter

Martin Welberg



Leuk karretje om eens te weatheren, 29 december in een livestream.

naoorlogsns

Inmiddels ook begonnen met de weathering van mijn model



Eerste washes zitten erop, wil hem nu wat verder gaan blenden.

ERVIN

Ik kijk er weeral naar uit om één van je filmpjes te zien Martin , ik ben een vaste gast op je kanaal.  ;)

Johnnytrein

Bestaan deze wagons ook in NMBS uitvoering? Ik weet dat ze ook in DB uitvoering bestaan maar in NMBS uitvoering geen idee.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Stedahult

Nee Johannes, deze zijn door Werkspoor gebouwd
als (SS) later NS CHE wagens. De meeste zandwagens
in NL waren verbouwde geloten wagens van de HSM
of SS. Wagenwerkplaats Amesfoort heeft ook nog
een serie gebouwd van de vormalige groentewagens.
Mvh. Steef