Modelspoor, Algemeen en H0 > Testervaringen rollend materieel

Artitec zandwagens

(1/4) > >>

naoorlogsns:
De naoorlogse houtenwagens van de NS van Artitec

Onlangs heeft Artitec weer een leuke wagen uitgebracht en deze wil ik even onder de loep nemen.
Een korte beschrijving van het grootbedrijf;
In de jaren vijftig was er behoefte aan moderne dienstwagens.
Omdat er grote modernisering in gang was gezet voor het reguliere goederenmaterieel kwamen er een hoop onderstellen beschikbaar voor de nieuwe dienstwagens.
In 1955 werden de eerste wagens gebouwd in Amersfoort .
Totaal werden er 160 gebouwd in diversen deel series op div type onderstellen, de bouw duurde tot 1963.
Rond 1968 werden wagens voorzien van UIC nummering en werden in die periode de glijlagers vervangen voor rollagers.
De afvoer startte in 1978 en duurde tot eind jaren 80.
 



Het model van Artitec is gebaseerd op het eerste type wagen gebouwd op een HSM onderstel.
Dat is niet zo`n verrassende keuze omdat Artitec het onderstel van hun eerder uitgebrachte CHD zo konden gebruiken.
 
De eerste indruk van het model is erg goed, veel details maar zeker geen overkill.
Bedrukking is loepzuiver en de kleuren zijn fraai getroffen.
 

Op de kopwanden vallen de los aangezette handgrepen mooi op.
Tevens zitten er fraaie buffers op incl de bufferplaten met klinknagel immitatie.
Wat wel opvalt zijn de gaten voor de sluitseinijzers.
Als je een tijdperk 3 model hebt is dit geen probleem en plaats je de fijne ijzers mooi in de gaatjes.
Maar bij een tijdperk 4 model zoals deze blijven de gaatjes zichtbaar.
Helaas het is niet anders ,  maar er is wel iets aan te doen.
Je kan ze dichten met een stukje styreen en aantippen met Revell 9.
Dit model wil ik nog gaan weatheren dus wellicht pak ik dit nog op.
Op het onderstel zit ook een gaatje voor een opstaptrede teveel.
Logisch gevolg van het gebruik van de CHD onderstellen.
Ook dit is simpel te verhelpen met een beetje putty en zwarte verf.
 

De onderzijde zit ook mooi vol detail.
Planknaden zichtbaar en het remsysteem is ook nagebootst.
 

Onder de stelbalk kan nog het etsplaatje met bufferhandgrepen worden geplaatst , dat vind ik zeker een verfraaiing van het model.


De bak ziet er van binnen ook top uit.
Er zitten wel gaatjes in de rongen maar dat stoort niet.
Er zijn mij geen foto`s bekend waar de binnenzijde is gefotografeerd maar op zijaanzicht foto’s is zeker reliëf te zien op de rongen.
Zeker het feit dat ze uitneembaar waren versterkt dat.
Binnenzijde is mooi voorzien van plankmotief.
Klein kritiek puntje kan zijn dat de vloer van blank eikenhout was en niet lichtgrijs.
Maar zo`n wagen als dit schreeuwt op een mooie weathering wat ik zelf zeker nog wil doen.

 

Artitec levert ook losse zandladingen en die zijn werkelijk prachtig.
Zeker een aanvulling op de wagen.

Mijn conclusie is dat Artitec weer een zeer leuke wagen op de markt heeft gezet.
Zeker na weathering een pracht van een wagen.
De wagens zijn in lange bloktreinen in te zetten maar zeker ook enkel in een korte werktrein.

Leuk detail vind ik het huiswerk wat Artitec heeft gedaan.
Als je naar onderstaande set kijkt en dan met name de wagennummers (y)
https://www.artitecshop.com/nl/zandwagen-set-3-172384-172443-172473-depot-maarn-i.html

http://nmld.nl/nl/object/1183
http://nmld.nl/nl/object/1184
http://nmld.nl/nl/object/1185

Michael:
Dennis prachtig dat je hier een heel verhaal neerpent, voor zien van tig foto's over een wagon die enkel in Nederland dienst heeft gedaan....., op een Belgisch forum.

Benieuwd hoeveel van deze wagons in België verkocht gaan worden.

Metpetergaathetbeter:
lijkt mij niet echt van zelfsprekend hier die wagons te proberen te verkopen, doelgroep is Nederland en in het bijzonder een Nederlandse baan waar je hier en daar eentje kwijt kunt of met een sleepje gaat rijden.

Hier in de verzameling zitten ook wel Nederlandse goederenwagens, 2 assige stortwagens, 2 en 4 assige ketelwagens

Martin Welberg:
Ach, er zitten best wel veel Nederlanders hiero.

Michael:

--- Citaat van: Martin Welberg op 26 november 2022, 10:21:06 am ---Ach, er zitten best wel veel Nederlanders hiero.

--- Einde van citaat ---
ik lees dit forum in de hoop wat te vinden ivm het spoor in België, voor Nederlands materiaal ga ik wel naar de buren in NL

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie