Hulp gezocht bij de opstart van de digitalisering van mijn nieuwe modeltreinbaan

Gestart door Tim trein, 21 november 2022, 23:05:35 PM

2012

Ik heb ook ecos maar heb geen stopsecties aan mijn seinen, dat zijn nu stroomloze stukken waarop de trein zonder spanning valt en bruusk stopt, ook geluid en licht valt dan uit uiteraard. Mijn baan is al netjes afgewerkt met ballast en groen enz ... hoe kan ik zo eenvoudig mogelijk overgaan naar remzones ... ik heb 3-rail marklin K rails.
Hier uitleg krijgen in tekst vorm is mss wel nuttig, maar es bij iemand gaan kijken die da al heeft is mss praktisch beter. Ik woon in Deinze, iemand uit de (ruime) omgeving die me praktische opleiding kan geven  :)

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

RobVille

Nog eens gezocht op internet. Probleem is dat je modelbaan al is afgebouwd.

Citaat van: dani op 24 november 2022, 14:14:20 PM
je kan optische detectie gebruiken metr bvb infrarood

Inderdaad. Bij een leverancier van software vond ik een mooie oplossing. Het enige dat je moet doen, is twee gaatjes van 4 mm boren tussen de bielzen en van onder de plaat dit stukje hardware plaatsen.





Bron: SOFTLOK

Rob

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Dirk

Maar werkt dat wel goed? Ik herinner me dat op een grote clubbaan ook zo'n systeem was geplaatst met reflectie onder de treinen, maar dat was toch niet zo betrouwbaar, en op alle gedetecteerde onderdelen moest er een sticker gekleefd worden. Ik vond het bagger, maar soms werkte het wel eens. Ik heb die baan nooit probleemloos weten werken.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

HO_COMP_FAN

Hi,

al eens gedacht aan bezetmelderdetectie met reedcontacten en/of hallsensors ? .  Magneetje onder de lok en het werkt.  Uiteraard geen volledige treindetectie.
Hallsensoren kunnen perfect tussen de K-Rails bilzen liggen , vallen dan helemaal niet op , of je kan ze grijs schilderen zoals de detectie bij infrabel.
Klein gaatje boren voor 3 dunne draadjes van de HallSensor , voor de rest moet je niets veranderen aan je bovenbouw.
Ik rij reeds jaren zo volautomatisch met koploper , kwasie geen problemen.

Groeten,   
 
Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

2012

ik werk met magneet contacten en magneetjes op de trein. Je kan daar wel volledige controle op voorzien, ik heb mijn contacten namelijk aan de buitenkant tegen de rail gelegd, zowel naast de linkse en rechtse rail. Ik heb een magneet links vooraan op de lok of motorstel die IN activeert en op de laatste wagen heb magnet rechts die UIT activeert. Zelfs als er es een wagen ontkoppeld blijft spoor bezet  ;D
Deze magneetcontacten van bij conrad kan je netjes tot tegen de rail leggen en goed ja, je ziet ze uiteraard, maar het werkt perfect


Flip

@2012

Ik heb ook mijn eerste stappen gezet met reed contacten en relais ( wel voor 35 jaar.)
Nadien met telefoon relais en elektronische schakelingen .
UIteindelijk overgestapt naar digitaal en pc sturing.
Veel voordelen . Als al uw wissels  uw terugmelders en wisseldekoders liggen en er moet iets aangepast
hoeft ge maar uw (eigen) software aanpassen.

Gr
Julien
Lenz digital PC sturing

2012

Citaat van: Flip op 27 november 2022, 18:54:36 PM
@2012

Ik heb ook mijn eerste stappen gezet met reed contacten en relais ( wel voor 35 jaar.)
Nadien met telefoon relais en elektronische schakelingen .
UIteindelijk overgestapt naar digitaal en pc sturing.
Veel voordelen . Als al uw wissels  uw terugmelders en wisseldekoders liggen en er moet iets aangepast
hoeft ge maar uw (eigen) software aanpassen.

Gr
Julien

mooi, mja hier is het dus nog steeds "all relais" zoals dat bij Infrabel genoemd word :-) Echter bij infrabel worden all relais installaties ook eerder zeldzaam, veelal is er nu ook de plp gestuurde seinen, met assentellers, maar die lijken dan wel beetje op mijn magneetcontacten  ;D

Flip


@2012 
Hallo,
De relais die ik gebruikte waren afgedankte zg post relais.
Relais uit telefoon installaties. Er bestaan geen betere nooit haperen !

Gr

Julien
Lenz digital PC sturing