Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Hulp gezocht bij de opstart van de digitalisering van mijn nieuwe modeltreinbaan

Gestart door Tim trein, 21 november 2022, 23:05:35 PM

Tim trein

Hey, ik ben volop bezig met het leggen van mijn sporen .Ik ben in het bezit van een esu ecos 2 en 2 rail digitale treinen.Oorspronkelijk was het de bedoeling om het hier bij te houden .Maar nu begin ik te twijfelen om de baan volledig te digitaliseren.Na wat opzoek werk heb ik dingen zien passeren zoals terug melders ,servo's en hun sturing en nog te zwijgen van de verschillende merken.Wat mij tegen houd zijn de volgende punten: ik ben geen technicus , geen computer specialist en door het grote aanbod zie ik het bos niet meer door de bomen.Is het uberhaupt wel mogelijk voor iemand als ik om dit tot een goed einde te brengen?Zijn er mensen die mij willen en of kunnen helpen (liefst zo eenvoudig mogelijk)via het forum of hier ter plaatse?Ik hoor het wel.Alvast bedankt.Groetjes Tim Ps ik ben van Herentals.

raf

Tim ik zou zeggen ga eens opzoek naar club's in je buurt .
Deze mensen kunnen je zeker helpen .
Ik zelf ben van As dus een beetje ver weg .
Ik ben lid van de hoeseltse trein club maar van herentals naar hoeselt is ook een eindje .
Je hebt reeds een keuze gemaakt en dat is ecos van esu en daar is enorm veel over te vinden

gr raf en succes
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

ik ga Raf bijtreden,  ga eens je livht opsteken bij een club  of een  "digitaalrijder" in je buurt.

Het positieve is dat je nog op tijd bent en in de juiste fase..  eens alle sporen er liggen wordt het lastiger.

Ik woon niet meteen in je buurt maar als je wil kunnen we wel eens babbelen bvb via chat of een virtuele on line vergadering ....   

indien interesse stuur me dan maar een privé bericht hier via t forum
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

RobVille

Eigenlijk is het vrij eenvoudig. Waarom? Je hebt al een ECoS en digitale locs. Omdat je twijfelt, zou ik bij het leggen van de rails al rekening houden met blokindelingen. Dus alle stukken tussen de wissels en wisselstraten isoleren en onderverdelen in bloksegmenten. Op die manier kun je later, op termijn ook met software en pc rijden. Wil je dit niet, dan kun je alle draden gewoon aan elkaar knopen. Tijdens het bouwen kun je je dan verder oriënteren. Laat anders eens het sporenplan zien. Verder sluit ik me bij de vorige topics aan.

Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

stoomlokje

Tim,
Als je de sporen gaat isoleren , doe dan ineens beide railstaven, dan heb je later geen enkel probleem.
Diegene die dan toch doorverbonden mogen zijn, verbind je gewoon onder je baan met een draad(je).

59erke

Tim, een baan digitaal maken hoeft niet moeilijk te zijn. Met een digitale centrale, digitale treinen en de juiste aansluiting kan je al digitaal rijden. Terugmelders, blokken, enz zijn mooi maar niet noodzakelijk. Zeker niet op kleine banen. Servo's worden vooral gebruikt om wissels te bedienen maar deze kan je je analoog ook schakelen dmv een simpele drukknop. Het is maar hoever je wil gaan .
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

RobVille

Citaat van: 59erke op 22 november 2022, 12:35:06 PM
Tim, een baan digitaal maken hoeft niet moeilijk te zijn. Met een digitale centrale, digitale treinen en de juiste aansluiting kan je al digitaal rijden. Terugmelders, blokken, enz zijn mooi maar niet noodzakelijk. Zeker niet op kleine banen. Servo's worden vooral gebruikt om wissels te bedienen maar deze kan je je analoog ook schakelen dmv een simpele drukknop. Het is maar hoever je wil gaan .

Volledig met je eens. Maar stel dat je ooit wil rijden met software, dan heb je een groot probleem als je al een een vaste baan hebt. Het kost je niet veel moeite om blokken cq bloksegmenten te maken in het beginstadium. Voor de bedrijfszekerheid is het zinvol om de rails op meerdere plekken te voorzien van stroom. Dus is het ook een kleine moeite om meerdere draden aan de rails te solderen en deze blokken te isoleren. En anders ....

Citaat van: stoomlokje op 22 november 2022, 11:03:58 AM
Tim,
Als je de sporen gaat isoleren , doe dan ineens beide railstaven, dan heb je later geen enkel probleem.
Diegene die dan toch doorverbonden mogen zijn, verbind je gewoon onder je baan met een draad(je).

Dit is natuurlijk vrijblijvend omdat we geen idee hebben over de omvang van je baan.

Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Jurgen

Ik ben geen 2-railer, dus op dat vlak heb ik geen ervaring.

Wat ik wel kan meedelen is dat je tijd moet nemen. Begin klein, met je Ecos en je 2 treinen. Leg een (dubbel) ovaal, met enkele wissels en een klein rangeerspoor.
Op termijn bouw je een digitale decoder in 1 of 2 wissels zodat je kan testen. Na een tijdje kan je ze allemaal uitrusten met een decoder. Vervolgens kan je gaan proberen om een blok te maken met bezetmelders en dergelijke.

Tussen alle fases zal genoeg tijd zitten om jezelf te verdiepen in bepaalde onderwerpen. Kortom, stap voor stap, beetje bij beetje. En je zal zien dat je op die manier zelf ervaring op doet en al doende zal leren.

Enne, Rome is niet op 1 dag gebouwd, geef jezelf dus die tijd. Zelf heb ik mijn eerste modeltrein gekocht toen ik 10 jaar werd. Nu, 30 jaar later, heb ik nog steeds geen volledig geautomatiseerde modelbaan. Je hebt gewoon nog tijd, een leven lang, om aan je droom te bouwen.  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Alberke

Vermits je al een Ecos hebt: de wissel- en servodecoders  van ESU (de laatste versies) zijn heel eenvoudig te programmeren.
Ik kan het zelfs  ;)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

RoDY

Dag Tim,
Zoals de meeste het al gezegd hebben. Gewoon er aan beginnen , koop je enkele basis elementen. Start met een enkele wissel aan te sturen, leg een recht stukje spoor met 3 blokken en maak hierop een pendel beweging. Zo ga je er nog het meeste van leren en onthouden. éénmaal je met die basis weg bent gaat de rest vanzelf. Heb je toch vragen waar je niet uitkomt zijn er zeker genoeg clubs of dit forum waar je verder kan. Maar durf er vooral aan te beginnen.

Zelf ben ik er ook niet zo lang mee bezig. Maar het gaat vlotter dan je denkt .

Grtjs, Robbe

ERVIN

Tim , wij hebben mekaar al enkele keren ontmoet hé , je weet mij wonen , mailen mag ook natuurlijk. ;)

trainspottingjr

Tim,

je kan ook eventueel eens langskomen bij ons op de treinclub, Genoeg mensen met kennis van zaken die u zeker opweg willen helpen.

Nu zondag 27 november is het opendeurdag, misschien de ideale manier om eens kennis te maken.

Ons clublokaal vind je in Koningshooikt dichtbij de VANHOOL fabriek. Zelf ben ik van Grobbendonk en verbinding is zeker te doen
Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

Tim trein

Alvast bedankt voor de reacties.Ik heb zoiezo al besloten om er verder mee te gaan.Ik heb al wat uitnodigingen gehad om eens een kijkje te komen nemen en dat ga ik op termijn zeker eens gebruik van maken. Nog wat meer info over de baan .Ik heb 2 schaduwstations met elks  4 wissels en 3 sporen van een 7 meter.Elk spoor van 7 meter zou ik dan willen verdelen in 2 blokken(dus 12 blokken).Tussen die twee schaduwstations heb ik een 10 m dubbelspoor.Hier zou ik dan 2x3blokken van maken.Op die 10 meter komt nog een station van1blok  3meterspoor met  2wissels.En op die 10m komt ook nog een afslag met 2wissels naar een container haven  met rangeer mogelijkheden en daar zitten 8 wissels in en na de wissels zitten 7 sporen(dus nog is 7 blokken) van ongeveer 3m .Dus in het totaal een 16wissels aan te sturen en 26 blokken. Misschien ook nog belangrijk men sporen en wissels  zijn peco code 100.Wat betreft de wissels te schakelen geraak ik er meer en meer van overtuigd om met servo's te gaan werken.Lijkt mij ook in prijs voordeliger.Kan je werken met elke servo of is het beter om de servo's aan te schaffen van het zelfde merk als de de servo sturing?Voor de sturingen gaat voorlopig mijn voorkeur uit naar esu en digikeys.Wat betreft de blokken .Begrijp ik het goed dat ik 4draadjes per blok moet voorzien,links en rechts bij het begin van het blok en links en rechts bij het einde.En dan nog om de meter links en rechts 1voor op de ringleiding om stroom te voorzien.Ik hoop dat dit al wat meer duidelijkheid geeft?Alle opmerkingen , bemerkingen ,correcties en tips welkom.
Grts. Tim

raf

https://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/blokken-bezetmelders-en-terugmelders/

Hier word het een en ander uitgelegd voor 2 rail
Maar voor 3 rail geld hetzelfde alleen is dan de detectie via de derde rail

Ik ben geen voorstander van een detectie rail en een stop detectie met daar tussen alleen gevoede secties uit de ring leiding.
Het probleem is dat als er een wagon blijft staan deze niet gedetecteerd word (sluitwagon met sluitlicht)
en dus het blok vrij gegeven word.
Ik doe stroom detectie over het gehele blok en gebruik een opto voor het begin van de stop sectie te melden .
Indien de trein moet stoppen word het gehele blok stop blok .
Het voordeel is waar de loc ook in de trein staat hij remt altijd .
Tweede voordeel is dat als er een achteropkomende trein toch door rood gaat hij alsnog stopt en niet achter op de vorige rijd.

Wat de wissels aan gaat deze horen bij mij steeds bij het blok naar het enkele spoor van de wissel.
Deze zitten dus mee in de detectie van een blok .
Dus in een schaduw station horen de inrijdende wissels bij het toekomende spoor blok
En de uitgaande horen bij het weg gaande spoor blok

Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

RobVille

Tim,

Laten we het eenvoudig houden. Je modelbaan bestaat uit blokken gescheiden door wissels cq wisselstraten.


Riny Smetsers © 2007

Let niet op de puko's. De rode stippen in de afbeelding zijn isolaties. Elk blok wordt gescheiden door isolaties, maar ook de secties binnen een blok. Aan elk blok/sectie, wordt een draad gesoldeerd en aangesloten op een terugmeldmodule. Zorg er in ieder geval voor dat deze solderingen aan de spoorstaaf over de hele baan aan een kant blijven zitten. Waarom deze opzet? Hoe meer meldpunten, hoe beter het rijgedrag van de treinen wordt. Gezien de grootte van je modelbaan, lijkt me het logisch dat je een aantal zaken gaat automatiseren, zeker je schaduwstations. De lengte van de blokken zou ik ruim nemen, mede afhankelijk van de treinlengte. Kies je bijvoorbeeld voor een bloklengte van 4 meter, dan zijn de de stop- en inrijsectie 30 cm en de afremsectie 340 cm. Op die manier rijden de treinen soepel en kunnen dan ook ruim voor een sein stoppen. Dit is voorlopig de eerste stap. Trouwens bij deze configuratie kun je het spoor in beide richtingen berijden.

Probleem kan zijn dat de terugmeldmodules (TM) die werken volgens het stroomdetectie principe vrij prijzig zijn. Omdat ik een fan ben van Plug & Play gebruik ik alle producten van ESU.

Citaat van: Tim trein op 22 november 2022, 21:40:28 PM
Misschien ook nog belangrijk men sporen en wissels  zijn peco code 100.Wat betreft de wissels te schakelen geraak ik er meer en meer van overtuigd om met servo's te gaan werken.Lijkt mij ook in prijs voordeliger.Kan je werken met elke servo of is het beter om de servo's aan te schaffen van het zelfde merk als de de servo sturing?Voor de sturingen gaat voorlopig mijn voorkeur uit naar esu en digikeys.

Deze vraag is ook van belang, immers ik neem aan dat de Peco wissels een geïsoleerd hartstuk hebben met daaraan een draad gesoldeerd. Deze draad gebruik je voor de polarisatie van de wissel. Ook is het zinvol om het veertje uit de wisseltong te halen vanwege de weerstand bij het schakelen van de wisseltong door een servo. Zelf zou ik de wissel ook een voeding geven. Ik gebruik Peco 75 en heb deze wissels aangepast. Voor de veerdraad van de servo zou ik een gat van 1 cm doorsnee precies onder de stelbalk boren. Filmpjes vind je op YouTube. Dit moet je in ieder geval doen voordat je de wissels inbouwt. Ook hier weer gebruik ik de modules van ESU.

Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction