Nummering in DCC

Gestart door janieburton, 21 november 2022, 00:23:16 AM

janieburton

Ik heb ondertussen een redelijk aantal analoge loc's voorzien van een decoder nu is de vraag welke adresnummer ga ik de loc's geven.

Het meest logische zou zijn dat men het adresnummer gebruikt die op de loc staat zoals velen het doen.

Zijn er hier leden die een ander systeem van adresnummering gebruiken?

Ik denk aan bijvoorbeeld voor stoom locs: 1001, 1002, 1003, enz..
                                            diesel  locs: 2001, 2002, 2003, enz...
                                            elect.   locs: 3001, 3002, 3003, enz...
                                            Treinstellen: 4001, 4002, 4003, enz...
 

raf

Neen in gebruik de nummer op de loc
Bij BV de brossels waar ik er 3 van heb is de nummering 5511  ;5512 ;en 5510 omdat deze 2 rail is
Het opslaan van de cv's via de programmer gebeurt met Raf 5511 ;indien ik van iemand anders een loc programmeer zou het dus "rudie 5511" worden of frans of karel
Zo weet ik steeds als ik een aanpassing doe aan welke loc ik deze gedaan heb .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

Gewoon het 3 of 4-cijferig nummer op het materiaal.
Als je met meerdere in de club op de baan rijdt, is dat wel het handigste systeem.


Bij het gebruik van reeksen zoals je zelf voorstelt wodt het lastig om elk nummer snel van buiten te leren.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

ik gebruik de volledige nr. van de loc......

Stieven76

Hier ook het nr van de loc.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Stieven76 op 21 november 2022, 16:35:11 PM
Hier ook het nr van de loc.
in principe kun je nooit missen ........

mark7758

Wij (BELUX) hebben dus rond de 20 jaar geleden toen wij begonnen met onze club bewust voor DIGITRAX gekozen, omdat we daar met 4 cijferige nummers konden werken. Aangezien NL, B en L 4 cijfers hebben voor tijdperk IV,V, VI perfecte keuze. En op beurzen spreken we gewoon af met elkaar. Wie welk materieel meeneemt. De ene CFL de ander B. En dan gaat het voor 99,9% altijd goed. Tevens kunnen we toen en u met meerdere locomotieven in dubbeltractie (UM) rijden.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

janieburton

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 21 november 2022, 15:57:32 PM
ik gebruik de volledige nr. van de loc......

Wat met een loc nummering dat uit 2, 3 of 5 cijfers bestaat?

Bv.: een Duitse stoomloc 84.001 (zie foto van Peter in het item oldies but goodies)
 

Metpetergaathetbeter

ik heb geluk dat ik 1985-2015 als tijdperk aanhou dat maakt het een stuk gemakkelijk, de buitenlandse Luxemburgse(kan op de dezelfde manier als belgen), Duitser, Fransman zijn enkelingen.......

raf

Ik rij met een roco mause
Dus op janie zijn vraag van 5 cijfers
Geef ik BV voor een sncf 72 als naam 72002 in en het adres word dan 7202
Ander geef ik BV bros2 in voor de twee rail versie en bros3voor de drie rail versie

grraf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Jurgen

Geen DCC hier, maar 3-rail, dus geen gedoe dankzij de MFX en consoorten.

Alleen bij oudere locs moet ik nog even zoeken naar een vrij adres, maar meestal is dat dan bij een eerste loc het reeksnummer. Bij alle volgende locs van eenzelfde reeks kies ik gewoon een vrij adres. In mijn Central Station hebben de locs toch allemaal een aparte naam, los van het adres, waarmee ik alles meteen kan terugvinden. En de naam van de loc in mijn centrale is dan gewoon het locnummer zoals het op het model geschilderd staat.

En ja, centrales en 3-rail en DCC en protocollen en bla bla bla... Heeft met wat ik hier vertel helemaal niets te maken. Zolang ik maar zorg dat oudere locs zonder MFX niet hetzelfde decoderadres hebben als een andere loc, zal ik geen problemen hebben.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.