MSM ACTIE 2024

Gestart door the_gold, 19 november 2022, 14:16:42 PM

Rangeerduivel

Reeds tig aantal keren is gemeld dat andere ((lees grote) merken niet geïnteresseerd zijn in het uitbrengen van een actiemodel.
De genoemde modellen van bvb Olaerts zijn best prijzig, dwz kleine oplage...dus stop met dromen!

;)

erik de noorman

Citaat van: Rangeerduivel op 10 februari 2025, 11:48:03 AMReeds tig aantal keren is gemeld dat andere ((lees grote) merken niet geïnteresseerd zijn in het uitbrengen van een actiemodel.
De genoemde modellen van bvb Olaerts zijn best prijzig, dwz kleine oplage...dus stop met dromen!

;)

Stoppen met dromen gaan we niet doen kunnen we even goed stoppen met de hobby. ;)

doomslu

Klopt, we gaan niet stoppen met dromen, maar helaas is wat Rudy vertelt wel waar.
De kleine oplages interesseren de meeste fabrikanten niet.  :(
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Koen

Citaat van: doomslu op 10 februari 2025, 13:14:55 PMKlopt, we gaan niet stoppen met dromen, maar helaas is wat Rudy vertelt wel waar.
De kleine oplages interesseren de meeste fabrikanten niet.  :(

Deels is dit correct, Luc.
REE-models heeft met de crowdfunding hiervoor een mooie oplossing gevonden. Iedereen die wenst te participeren, maakt deel uit van het hele proces. De risico's zijn gedeeld. Zowel diegene die zich inschrijven als de fabrikant lopen een risico.
Ik heb meegedaan aan de 70001 van de SNCF en dit was voor mij een voltreffer. Ik heb mij dus opnieuw ingeschreven voor de 232-U1  :) .
Ik denk dat de klein-serie fabrikanten in België is moeten nadenken over dit concept.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

guy holbrecht

Wat REE probeert op de Franse markt, gaat allicht niet op voor de Belgische. Met 67 miljoen inwoners is de kans veel groter dat je een te verantwoorden produceerbaar aantal haalt. Dat houdt in dat de kans op succes 6 maal groter is dan bij ons. Het is dus niet verwonderlijk dat bijvoorbeeld L.S.Models, in wezen een Belgische firma, veel actiever is op de Franse markt dan op de Belgische.
Op de site van REE vind je het volgende  terug: er wordt gewag gemaakt van een productiekost voor deze loc van €210.000. En als ik het Frans nog goed versta, dan is er door 612 participanten al voor €382.123 binnen gehaald en kan er geproduceerd worden. Dat is dus gemiddeld 624,38 euro per participant. Dat valt voor dergelijke stoomloc best mee. Als je alles in perspectief bekijkt en procentueel uitrekent, zou dit voor de Belgische markt, die dus zes maal kleiner is, met dezelfde basiskostprijs op meer dan 2000 euro per stuk komen. Hopeloos wellicht om dergelijk initiatief op te starten. Wie dus Belgische stoomlocs wil, moet zich ofwel tevreden stellen met de wapenstilstandlocomotieven van de bekende merken, of de exclusievere modellen van treinshop Olaerts.

SuSke

Eerlijk gezegd twijfel ik of VBV zich ooit aan een stomer zal wagen. Zijn gamma is momenteel veel te duidelijk gericht op diesel en electrisch, pakweg vanaf TP IV, de enkele TP III diesel niet te na gesproken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Koen

Citaat van: guy holbrecht op 10 februari 2025, 15:35:33 PMWat REE probeert op de Franse markt, gaat allicht niet op voor de Belgische. Met 67 miljoen inwoners is de kans veel groter dat je een te verantwoorden produceerbaar aantal haalt. Dat houdt in dat de kans op succes 6 maal groter is dan bij ons. Het is dus niet verwonderlijk dat bijvoorbeeld L.S.Models, in wezen een Belgische firma, veel actiever is op de Franse markt dan op de Belgische.
Op de site van REE vind je het volgende  terug: er wordt gewag gemaakt van een productiekost voor deze loc van €210.000. En als ik het Frans nog goed versta, dan is er door 612 participanten al voor €382.123 binnen gehaald en kan er geproduceerd worden. Dat is dus gemiddeld 624,38 euro per participant. Dat valt voor dergelijke stoomloc best mee. Als je alles in perspectief bekijkt en procentueel uitrekent, zou dit voor de Belgische markt, die dus zes maal kleiner is, met dezelfde basiskostprijs op meer dan 2000 euro per stuk komen. Hopeloos wellicht om dergelijk initiatief op te starten. Wie dus Belgische stoomlocs wil, moet zich ofwel tevreden stellen met de wapenstilstandlocomotieven van de bekende merken, of de exclusievere modellen van treinshop Olaerts.

Dag Guy,

De markt is inderdaad groter maar als ik zie dat er slechts 890 exemplaren gemaakt zijn voor de CC-70001, dan denk ik dat dit niet onoverkomelijk is voor de Belgische markt. Ik zou de mails moeten opzoeken maar het bedrag bij de eerste loc was aanzienlijk kleiner dan bij de 232-U1 (ik dacht dat ze +/- 300.000€ bijeen gehaald hadden).
Het interessante aan deze manier van werken, is dat je alle informatie krijgt (inclusief de voorontwerpen ed.). Het overwegen waard  :) .

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Metpetergaathetbeter

hier denk ik dat oplagen van 150 tot 200 ......

Koen

Moest dit voor de MSM-actie geen minimum oplage 450 stuks zijn?

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

doomslu

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 10 februari 2025, 17:04:20 PMhier denk ik dat oplagen van 150 tot 200 ......
Bij iets zeer populair zouden we misschien 400 exemplaren halen?

Citaat van: Koen op 10 februari 2025, 18:03:14 PMMoest dit voor de MSM-actie geen minimum oplage 450 stuks zijn?

Groetjes,
Koen
Was meestal 250.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michael

Gisteren mailtje ontvangen met verzoek om mijn bestelling te betalen, er komt schot in de zaak.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154