Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Rijpend baanplan 2m60 bij 1m40

Gestart door PatjePutje, 18 november 2022, 22:38:51 PM

PatjePutje

Opnieuw een update... versie 25:
- Oude paradespoor vervallen en nieuwe parade sporen zijn de toegangen naar het schaduw station.
- Station wat meer achteruit
- Andere aftakking naar industrie , nu vanachter binnenkomend.

3D plaatje (Scenery & gebouwen eerder symbolisch ...)


PatjePutje


PatjePutje


PatjePutje


PatjePutje

Persoonlijke opmerkingen:
Industrie moet meer naar voren komen, maar hoe ?
Zijn er genoeg rangeer mogelijkheden ?
Andere verbeteringen ?

Graag jullie meningen,
alvast dank bij voorbaat.

perk

ik weet niet hoe lange armen je hebt, maar nu zie ik geen mogelijkheid om achteraan de baan te kunnen werken.
Ok, je schrijft dat de sporen overdekt zijn en dat je van onder er aan kan, maar hoe ga je de bovenkant de scenery afwerken?

Ik heb een tafel van 200x120 en kan overal rond, ik vind het zelfs lastig om in het midden van de tafel te werken.  (ok, mijn buik steekt ook in de weg dat geef ik toe).
Maar we worden er niet jonger op en overal tussen en onder kruipen is soms lastig.

PatjePutje

#21
Citaat van: perk op 22 november 2022, 18:30:09 PM
ik weet niet hoe lange armen je hebt, maar nu zie ik geen mogelijkheid om achteraan de baan te kunnen werken.
Ok, je schrijft dat de sporen overdekt zijn en dat je van onder er aan kan, maar hoe ga je de bovenkant de scenery afwerken?

Ik heb een tafel van 200x120 en kan overal rond, ik vind het zelfs lastig om in het midden van de tafel te werken.  (ok, mijn buik steekt ook in de weg dat geef ik toe).
Maar we worden er niet jonger op en overal tussen en onder kruipen is soms lastig.

Inderdaad Perk,
daar moet ik dus nog wat op vinden.
Maar ik moet keuzes maken met zo'n kleine oppervlakte.
Dat ga ik dus nog uitdokteren...
Wat kan ik op voorhand doen / modulair zodat de voorkant eerst nog vrij blijft van scenery...
Persoonlijk dacht ik om de scenery modulair op te zetten zodat ik ineens ganse blokken scenery op z'n plaats kan zetten.
en in lagen te werken vanuit een open midden, met als laatste de het middenstuk op z'n plaats, zoals bij een taart...
Ik moet trouwens rekening houden dat de baan moet kunnen afgebroken worden zonder al te veel schade...
Huurhuis en indien er een kamer vrijkomt, de baan verplaatsen.

Alvast bedankt dat je me even terug met de voetjes op de grond zet !
Groeten

Gerolf

Citaat van: perk op 22 november 2022, 18:30:09 PM
ik weet niet hoe lange armen je hebt, maar nu zie ik geen mogelijkheid om achteraan de baan te kunnen werken.
Ok, je schrijft dat de sporen overdekt zijn en dat je van onder er aan kan, maar hoe ga je de bovenkant de scenery afwerken?

Je zou het achterste deel uitneembaar kunnen bouwen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PatjePutje

Citaat van: Gerolf op 23 november 2022, 10:07:33 AM
Citaat van: perk op 22 november 2022, 18:30:09 PM
ik weet niet hoe lange armen je hebt, maar nu zie ik geen mogelijkheid om achteraan de baan te kunnen werken.
Ok, je schrijft dat de sporen overdekt zijn en dat je van onder er aan kan, maar hoe ga je de bovenkant de scenery afwerken?

Je zou het achterste deel uitneembaar kunnen bouwen ...

Ik bedenk wel een constructie, want ook het elec gedeelte moet aan / af plugbaar zijn
Ik dacht aan een systeem met inslagmoeren en stekkers

SuSke

#24
Citaat van: PatjePutje op 22 november 2022, 22:51:52 PM
...
Ik moet trouwens rekening houden dat de baan moet kunnen afgebroken worden zonder al te veel schade...
Huurhuis en indien er een kamer vrijkomt, de baan verplaatsen.
...

Misschien moet je dan gaan denken in segmenten of modules. Die bouw je met een eventuele demontage in het achterhoofd.

Ik bouw momenteel zelf aan mijn baan op een totaal oppervlak van 1,80m x 2,40m en sta er zelf midden in en werk ook volgens het segment principe.
Daardoor krijg ik de mogelijkhied om er zelfs de boer mee op te gaan.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

perk

Ik ben het zelf ook over een andere boeg aan het gooien.   

Na prutsen aan een plaat van 2x1.2 hebben we besloten er genoeg van te hebben en helemaal over te stappen op modules.
Met het oog op verhuizen (binnen het huis) en veel makkelijker aan te werken in de garage (de betreffende module meenemen) versus de trein/kantoor kamer.
Enne niet meer onder de baan tussen de poten ondersteboven draden trekken.

Het idee van modules ACHTER elkaar spreekt me wel aan, in het ergste geval bouw je een ander verbindingsstuk als je naar een andere kamer moet.     Als je een grote baan hebt in segmenten ,zoals een samenlockende puzzel, dan blijf je nog steeds met een groot stuk dat je altijd tesamen moet zetten en gebruiken.

Wijzelf kunnen toch nooit een plaat groot genoeg hebben om een realistisch (lang) treinverloop te hebben.   Maar met een sliert modules zou het misschien wel beter lukken.   Het probleem is om rond te kunnen rijden en niet gewoon een kop/eind station (daar vind ik niets aan).    SuSke heeft dat goed gezien en machtig uitgewerkt.

Ieder zijn ding natuurlijk, als ik alle plaats van de wereld zou hebben dan zou ik ook zo een immense zolderbaan bouwen.

Patrick

PatjePutje

Citaat van: SuSke op 23 november 2022, 14:35:52 PM
Citaat van: PatjePutje op 22 november 2022, 22:51:52 PM
...
Ik moet trouwens rekening houden dat de baan moet kunnen afgebroken worden zonder al te veel schade...
Huurhuis en indien er een kamer vrijkomt, de baan verplaatsen.
...

Misschien moet je dan gaan denken in segmenten of modules. Die bouw je met een eventuele demontage in het achterhoofd.

Ik bouw momenteel zelf aan mijn baan op een total oppervlak van 1,80m x 2,40m en sta er zelf midden in en werk ook volgens het segment principe.
Daardoor krijg ik de mogelijkhied om er zelfs de boer mee op te gaan.

Inderdaad Suske,
je zet ook mij, net zoals Patrick (Perk) aan het denken.
Dat vind ik zo leuk aan dit forum... De denkpistes die je soms ergens totaal anders laten uitkomen.
Hmmm en ei om op te broeden...

PatjePutje

#27
Citaat van: perk op 23 november 2022, 15:29:27 PM
Ik ben het zelf ook over een andere boeg aan het gooien.   

Na prutsen aan een plaat van 2x1.2 hebben we besloten er genoeg van te hebben en helemaal over te stappen op modules.
Met het oog op verhuizen (binnen het huis) en veel makkelijker aan te werken in de garage (de betreffende module meenemen) versus de trein/kantoor kamer.
Enne niet meer onder de baan tussen de poten ondersteboven draden trekken.

Het idee van modules ACHTER elkaar spreekt me wel aan, in het ergste geval bouw je een ander verbindingsstuk als je naar een andere kamer moet.     Als je een grote baan hebt in segmenten ,zoals een samenlockende puzzel, dan blijf je nog steeds met een groot stuk dat je altijd tesamen moet zetten en gebruiken.

Wijzelf kunnen toch nooit een plaat groot genoeg hebben om een realistisch (lang) treinverloop te hebben.   Maar met een sliert modules zou het misschien wel beter lukken.   Het probleem is om rond te kunnen rijden en niet gewoon een kop/eind station (daar vind ik niets aan).    SuSke heeft dat goed gezien en machtig uitgewerkt.

Ieder zijn ding natuurlijk, als ik alle plaats van de wereld zou hebben dan zou ik ook zo een immense zolderbaan bouwen.

Patrick

Ik voel gewoon aan dat dit bijna niet anders kan, wil je het nog allemaal realiseerbaar houden...
Bijkomend voordeel -> Geen beperkingen meer van het kleine kamertje !
Want door de modulaire opzet kan je je modules stokkeren in een kleine ruimte,
maar kan je die opzetten (en terug demonteren) in om het even welke kamer, waar wel meer plaats is.
Dat zou bij mij de doorslag geven !
En het feit dat je eraan kan werken in een andere ruimte (Garage, tuinhuis, kleine stokkeer kamer , whatever) met meer comfort.
Hoe meer ik eraan denk, hoe meer ik de voordelen zie.
Niet om naar beurzen te gaan, dan wel de praktische voordelen thuis.
En komt er dan toch een verhuis, wel ... huiswerk reeds gemaakt !
Bedankt SuSke en Patrick (Perk)

Back to the drawing board !

RobVille

Nu we toch aan het veranderen zijn ... kunnen we de Profigleis gebruiken in een schaduwstation en voor de rails in het zicht kiezen voor flexrail. Immers wil je de oude rails nog gebruiken, dan wordt je weer gedwongen in een bepaalde geometrie te denken dat weer leidt tot gekunstelde railpatronen  ;)

Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

PatjePutje

Citaat van: RobVille op 23 november 2022, 16:32:14 PM
Nu we toch aan het veranderen zijn ... kunnen we de Profigleis gebruiken in een schaduwstation en voor de rails in het zicht kiezen voor flexrail. Immers wil je de oude rails nog gebruiken, dan wordt je weer gedwongen in een bepaalde geometrie te denken dat weer leidt tot gekunstelde railpatronen  ;)

Rob
Hmmm dan heb ik 2 obstakels te overwinnen:
1) Ik heb nog nooit profi rails gebruikt en weet ook niet hoe te verwerken. Leercurve 1 dus
2) Ik weeet ook niet hoe ik flexi rails kan gebruiken in WinTrack (v16) in een baanplan en je dan erna het plan in de praktijk kan zetten... Leercurve 2.

Maar ik ben leergierig :-)