Simultaan schakelen van wissels verschillende wisselstraten

Gestart door patrick smout, 15 november 2022, 23:05:09 PM

eve

Ik gebruikte Rautenhaus wisseldecoders.
Die hebben een geheugen aan boord die de laatste bevolen wisselstand opsloeg.
Maar ook bij eind-afschakelings-wissels noteerden ze de "wisselstand" door te kijken welke spoel klaar stond. Handig na bvb handmatig omzetten van de wissel.
Maar daar kon je ook de schakelspanning van de wisselspoelen op 24 V laten werken met een erg korte instelbare schakeltijd : circa 25 ms.
De betrouwbaarheid van het schakelen ging alzo naar 100%.

Misschien is dit ook terug te vinden in nieuwere wisseldecoders ism de stuursoftware.

Mvg, Erik.

patrick smout

Citaat van: Geert op 27 november 2022, 12:07:50 PM
Goeie vraag Patrick, dat week ik niet, alles is redelijk snel ingesteld op Rocrail. Op mijn testbaantje waar ik elektronicaprojecten op uittest gebruik ik nu wisselspoelen, en die schakelen op minder dan 250ms.

Ongeveer 6 jaar geleden ben ik overgeschakeld van DDC en/of MM decoders en S88 terugmelders naar LocoNet decoders/terugmelders. Ben toen ook gestart met Rocrail baanbesturing en veel ervaring met instellingen in Rocrail heb ik 'noch' niet, het werkt bij mij nu goed en snel ;)
Dag Geert,

Bedankt voor de toelichting. Ik heb een sterk vermoeden dat het bij alle besturingssoftware zowat hetzelfde moet werken. Zonder terugmelding vanuit de decoder dat een wissel werkelijk omgezet is kan de pc software niet anders dan een aantal aannames doen hoe een decoder omgaat met de verwerking. Je komt dan snel tot de meest veilige aanname omdat er nergens gespecificeerd wordt wat een decoder aankan (bv wel/geen buffering, wel/geen meerdere uitgangen simultaan). Mijn decoders voor magneetspoelaandrijvingen Kunnen slechts 1 wisselopdracht tegelijkaan. Beperking in de software. Op de decoders zit ook een CDU op dus ook daar een beperking in de hardware voor slechts 1 uitgang tegelijk. Als je per wissel een afzonderlijke decoder hebt dan spelen deze dingen helemaal niet mee. Wil je op een hoger niveau dit wat gestroomlijnd afhandelen dan was het beter te wachten tot een wissel zou terugmelden dat hij de gewenste positie bereikt had. Met de huidige stand van de techniek zeker  haalbaar (loconet of DCC met Railcom) maar historisch sleep je nog wat beperkingen mee waar je niet zomaar vanaf geraakt.
Je wil in elk niet niet dat treinen gaan rijden vooraleer je wisselstraat gezet is ongeacht de onderliggende oplossing in hardware. Daarnaast wil je voor een vlot treinenverloop ook niet alles nodeloos vertragen door overal de meest veilige oplossing te kiezen (alle wissels na elkaar en treinen die , per wissel, op tijdbasis wachten tot deze gezet is)
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

patrick smout

Citaat van: eve op 27 november 2022, 12:28:32 PM
Ik gebruikte Rautenhaus wisseldecoders.
Die hebben een geheugen aan boord die de laatste bevolen wisselstand opsloeg.
Maar ook bij eind-afschakelings-wissels noteerden ze de "wisselstand" door te kijken welke spoel klaar stond.
......
Misschien is dit ook terug te vinden in nieuwere wisseldecoders ism de stuursoftware.

Mvg, Erik.

Dag Erik,

Heel interessant dat de decoder de stand memoriseert bij uitbreiding ook de effectieve wisselstand mee in beschouwing neemt. Je zou dan ook willen dat het ook in de ketting naar boven gaat ( commandstation en PC software) maar daar loopt het dus stroever afhankelijk van de protocollen. Nu met Railcom of Loconet kan je wel iets verzinnen, zonder wordt het moelijkof je moet via terugmeldcontacten gaan werken.
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout