Simultaan schakelen van wissels verschillende wisselstraten

Gestart door patrick smout, 15 november 2022, 23:05:09 PM

eve

Ik wens u veel moed en volharding. En succes !
In welke taal schrijf je ?

Mvg, Erik.

patrick smout

Bedankt  ;). Programmeertaal die ik gebruik is c++ , OS is Windows (maar ik ben zeker geen c++ guru ).
Welke taal voor jouw software?

Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

eve

Dag Patrick,

C++ is een schitterende taal !

Tot 1982 schreef ik in mnemonics. Dan C, vervolgens C++ en uiteindelijk Visual Basic.
Door de "basic" in die laatste werd ik zowat verbannen naar de uiterste donkere oorden van het heelal.
Snelheidsmetingen toonden aan dat er geen merkbaar verschil in uitvoeringstijd was tussen Visual Basic en de rest.
Visual Basic is trouwens geschreven in C++.
Microsoft heeft die taal compleet laten verkommeren en er een monster van gemaakt.

Mvg, Erik

Flip

Dag Patrick;

Ik gebruik wissel dekoders met terug melding . (Lenz)
Na      omschakeling  meld de dekoder aan de pc de stand.
1 rechtdoor 0 afbuigend. Er wordt één wissel per seconde geschakeld .
Als de terugmelding binnen is mag de volgende schakelen.
Ik gebruik Visual basic 6.0 al jaren.  En een pc met een" hele lange baard "   :)

Mvg
Julien
Lenz digital PC sturing

Klaas Zondervan

Citaat van: Flip op 20 november 2022, 18:48:06 PM
Er wordt één wissel per minuut geschakeld .
Volgens mij wilde Patrick het iets sneller. ;)

Flip

Lenz digital PC sturing

patrick smout

Citaat van: Flip op 20 november 2022, 18:48:06 PM
Er wordt één wissel per seconde geschakeld .
Als de terugmelding binnen is mag de volgende schakelen.
Dag Julien,

Wissels waarvan je de stand kan teruglezen ii.c.m. eigen software is idd wel het summum. De wissels in het zichtbare deel worden bij mij aangedreven met traaglopende tortoises. Looptijd voor volledig om te zetten is 3". In het zichtbare deel zijn er tot 5 wissels in een wisselstraat. Zoals het nu werkt in koploper dus tot 15" voor het zetten van een wisselstraat. Als er in een ander deel van de baan dan een wissel gezet moet worden met bv een magneetspoel (0,5 sec steltijd) dan zie ik nu dat daar treinen afremmen en zelfs kort stoppen door de vertraging in het zetten van de wisselstraten. Met koploper zal ik er dus mee moeten leven, met de eigen software zijn er nog wel wat mogelijkheden om uit te proberen.
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

eric

Citaat van: patrick smout op 19 november 2022, 17:45:45 PM
Bedankt  ;). Programmeertaal die ik gebruik is c++ , OS is Windows (maar ik ben zeker geen c++ guru ).
Welke taal voor jouw software?
Voor mij is dit allemaal Chinees. 🤔

patrick smout

Hoi Eric,

Chinees kan je ook leren hoor ( of eten, zoals je wil  ;) ).
Als je er mee wil starten kunnen we er het de volgende keer zeker wel eens over hebben.

Grtz
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Stieven76

Citaat van: eve op 19 november 2022, 20:00:18 PM
Dag Patrick,

C++ is een schitterende taal !

Tot 1982 schreef ik in mnemonics. Dan C, vervolgens C++ en uiteindelijk Visual Basic.
Door de "basic" in die laatste werd ik zowat verbannen naar de uiterste donkere oorden van het heelal.
Snelheidsmetingen toonden aan dat er geen merkbaar verschil in uitvoeringstijd was tussen Visual Basic en de rest.
Visual Basic is trouwens geschreven in C++.
Microsoft heeft die taal compleet laten verkommeren en er een monster van gemaakt.

Mvg, Erik

C# is al enkele jaren de standaard taal van Microsoft. Er zijn nog weinig bedrijven die nieuwe projecten doen in Visual Basic. Enkel legacy software onderhouden wordt nog gedaan.
Ik heb ook nog in VB gewerkt, zowel de VB6 als de .net versie en geef mij toch maar C#  ;D

Geert

#25
Ik heb eens een testje gedaan om tortoise  wissel motoren aan te sturen via LocoNet. Ik heb wel geen turtoise motoren  :o, maar het komt er op neer om relais gedurende 4s aan te sturen zodat deze motoren verzet kunnen worden , de relais werken per paar per motor en keert de polariteit om.  Per LocoNet PCB kan je zo 8 motoren, als je wil, tegelijkertijd omzetten.

zie FILMPJE

Ik heb ook een versie die werkt met DCC input die schakelt voor 1 tortoise wissel motor. (Filmpje volgt later, PCB ervoor is al meer dan 6 jaar oud, en ik vind deze niet meteen weer  >:( )

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

patrick smout

Dag Geert,

heel netjes. Welke PC software gebruik jij voor het aansturen?
Ik ben er benieuwd of er, buiten zelf geschreven software, ook besturingsprogramma's zijn die meerdere wissels tegelijk zetten. Bijkomend mag de software een trein pas laten vertrekken als alle wissel in een straat gezet zijn.
Wil je dat correct doen dan moet je wachten op een terugmelding vanuit de wisseldecoder (of via een terugmeld contact).
Geen idee of besturingsprogramma's zijn die dat zo aanpakken. Loconet leent zich er al voor, nu nog het commandstation en het besturingsprogramma.
Met koploper + DCC accessory is het een doodlopend spoor.

De aansturing van de wissels in mijn eigen PC software heb ik inmiddels zo aangepast dat meerdere wissels gelijktijdig gezet met de beperking dat er slechts 1 wissel per decoder tegelijk actief mag zijn (beperking in mijn decoders). Op zich geeft dit al een behoorlijke verbetering omdat wisselstraten in het schaduwstation gewoon gezet kunnen worden zonder te moeten wachten op het zetten van wisselstraten met tortoises in het zichtbare gedeelte. Ik ga ook nog eens een experiment doen door slechts 1 wissel per wisselstraat gelijktijdig om te zetten. Het zal dan terug langer duren in het zichtbare deel om een straat te zetten echter het treinverloop op andere plaatsen op de baan zal er geen hinder van ondervinden.
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Geert

#27
Dag Patrick,

Ik gebruik Rocrail omdat deze ook LocoNet signalen kan verzenden/ontvangen.

Nu ik schreef eender dat je via LocoNet de stand van wissels kunt opvragen aan de decoder, maar ik gebruik deze optie niet en is ook noch niet geïmplementeerd op mijn decoders. Pas als er behoefte aan is zal ik deze optie toevoegen. (Voorbeeld wissels aansturen via synoptisch bord met LocoNet signalen, en je wil daarna ook sturen via PC , dan is het mogelijk handig dat Rocrail ook de stand van je wissels weet?)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

patrick smout

Dag Geert,

Hoe gaat Rocrail tewerk bij het zetten van wissels in een straat? Gebeurt dit na elkaar? Bijkomend, zet Rorail de wissels in 2 verschillende straten simultaan om? Is er een keuzemogelijkheid hoe Rocrail wissels zet, bv na elkaar of simultaan?
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Geert

#29
Goeie vraag Patrick, dat week ik niet, alles is redelijk snel ingesteld op Rocrail. Op mijn testbaantje waar ik elektronicaprojecten op uittest gebruik ik nu wisselspoelen, en die schakelen op minder dan 250ms.

Ongeveer 6 jaar geleden ben ik overgeschakeld van DDC en/of MM decoders en S88 terugmelders naar LocoNet decoders/terugmelders. Ben toen ook gestart met Rocrail baanbesturing en veel ervaring met instellingen in Rocrail heb ik 'noch' niet, het werkt bij mij nu goed en snel ;)

Ik dacht dat toen al duidelijk was (meer dan 6 Jaar geleden) dat het gratis besturingsprogramma Koploper niet meer ondersteund ging worden en Rocrail wel, maar die discussie ga ik hier niet voeren...

(Als er hier op het forum interesse is wil ik wel eens uitleggen hoe LocoNet werkt 8) )

Geert



Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen