Simultaan schakelen van wissels verschillende wisselstraten

Gestart door patrick smout, 15 november 2022, 23:05:09 PM

patrick smout

Op mijn baan maak ik gebruik van Koploper voor de aansturing. Koploper stuurt de wissels één na één aan. Een trein begint niet te rijden alvorens alle wissels in een wisselstraat gezet zijn (bewuste keuze voor de veiligheid). Op zich niets fout mee echter het betekent wel dat de wissels in andere wisselstraten pas gezet kunnen worden als de vorige straat volledig afgehandeld is. Dit heeft vertragingen in het treinverkeer tot gevolg omwille van het feit dat in het zichtbare deel heel wat traaglopende wissels zitten (~2,5s) en wisselstraten tot 5 wissels hebben. Puur theoretisch kan een besturingsprogramma de wissels die op verschillende wisseldecoders zitten gelijktijdig omzetten (in de veronderstelling dat de trafo voldoende vermogen heeft).
Ik ben erg benieuwd of hier ervaringsdeskundigen zijn die gebruik maken van andere besturingsprogramma's waar wissels in verschillende wisselstraten wel gelijktijdig gezet kunnen worden en zoja welke besturingsprogramma's dit dat zijn. Het is niet mijn bedoeling een discussie te starten over alle voor/nadelen van specifieke programma's.  ;).

Aanvullend, ik weet dat er wisseldecoders zijn die zelf opdrachten kunnen bufferen waardoor in principe schakeltijden in de besturingsoftware ingekort kunnen worden. Dit is voor mij geen oplossing daar mijn decoders geen opdrachten kunnen bufferen. Vervangen van de decoders is niet aan de orde.

Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

eve

Goedemorgen Patrick,

Omdat ik in het verleden de software voor het besturen van mijn modelbaan zelf geschreven heb, ken ik het probleem vrij goed. Ik geef u voor de vuist weg, enkele mogelijke verkortingen die u misschien al wel toegepast hebt.


by Erik Verleysen on Flickr

1. Verminder het aantal wisseldecoders door, waar mogelijk, met 1 decoder meerdere wissels te schakelen.
In bovenstaande tekening kunnen beide situaties gestuurd worden door 1 decoder.

2. Als het mogelijk is met Koploper : scheiden van de "Set wissel"-opdracht van de "Controleer wisselstand"-opdracht.
Op deze wijze kun je uw "Set wissel"-sequens afwerken met korte invallen, spoel- of motoraandrijving, maakt niet uit. En dan na een korte wachttijd (tijd wisselmotor-omzetting + 1 s (bvb)) controleren of de wissels ook juist staan. Eventueel corrigeren natuurlijk. Dit gaat veel sneller bij meerdere wissels.

Mvg, Erik.

patrick smout

Goedenavond Erik,

Bedankt voor je tips. Op 2 plaatsen heb ik een overloopwissel zitten en daar kan ik idd telkens een uitgang besparen en de looptijd halveren. Die zet ik op mijn todo om te herbedraden. Ik begrijp wat je bedoelt in punt 2 maar dat is voor zover mijn kennis van koploper reikt jammer genoeg niet mogelijk. Je kan wel de schakeltijd voor een wissel in koploper verkorten echter dan kom je in de problemen als de decoder de wisselopdrachten niet kan bufferen en er 2 of meer opdrachten kort na elkaar naar dezelfde decoder gestuurd worden.

Geen idee of bvb een loconet accessorydecoder icm koploper dit beter afhandeld. Ik zou me kunnen inbeelden dat een  decoder met loconet de opdrachten kan bufferen en een melding sturen naar het commandstation dat een wissel volledig om is. Als het station dit op zij beurt dan kan melden aan koploper dan ben je er.
Zijn er loconet kenners die weten of een loconet wisseldecoder effectief een melding stuurt naar het commandstation als een wissel om gezet is?
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

eve

Dag Patrick,

Heb je niet aan elke wissel een "terugmeldingsdraadje" hangen dat 0 of 1 wordt afhankelijk van de stand van de wissel?

? Erik.

patrick smout

Dag Eve,

Nee, heb ik niet voorzien maar had wel gekund. Ik heb namelijk 2 wisselcontacten waarvan er 1 gebruikt is voor de puntstukpolarisatie. Andere contact is vrij. Kan je even toelichten hoe me dit verder kan helpen?
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

eve

Patrick,

Als je die "wissel-terugmelders" uitleest heb je idee in welke stand de wissel staat maw of hij is omgelegd.
Deze uitgang toevoeren aan een encoder en uitlezen...

Erik

patrick smout

Dag Erik,

Ok, helder maar dat wordt een heel project om dat goed te krijgen icm koploper. Het vereist nog altijd een decoder die kan bufferen en het installeren en bedraden van de extra terugmelders voor een 44-tal wissels. Voor mij betekent dit vervangen van de DCC  decoders omdat er geen mogelijkheid is tot buffering van opdrachten. Ze zijn weliswaar zelfbouw maar geheugen zit helemaal vol ( kleine PIC). Verder moeten in koploper de nodige voorwaarden aangemaakt worden om ervoor te zorgen dat treinen niet vertrekken alvorens de wissel juist staan parallel aan wat al ingebouwd is voor het zetten van wisselstraten. Zeker een goed idee echter wel ingrijpend.

Wat ik mis in koploper is de functionaliteit die:

1) weet of er een opdracht voor een wisseldecoder nog lopende is. Zoja, dan nog even wacht tot de volgende verstuurd wordt. Nu gebeurt dat ook echter niet op basis van het decoderadres. Er wordt slechts 1 opdracht tegelijk toegelaten. Door het decoderadres mee te nemen in deze beslissing kunnen er een aantal opdrachten simultaan uitgevoerd worden. Je zou wissels ook een groepnummer kunnen geven. Wissels met hetzelfde groepnummer mogen simultaan aangestuurd worden. In principe is het gebruiken van het adres hetzelfde als een groepnummer echter met een groepnummer is e.e.a. wat netter georganiseerd omdat de software dan geen aannames maakt over het  aantal uitgangen op een decoder. De verantwoordelijkheid voor een correcte configuratie leg je dan bij de gebruiker.

2) Een globale instelling die aangeeft hoeveel wisselopdrachten er maximaal parallel mogen lopen. Is noodzakelijk om te voorkomen dat de trafo het niet kan trekken. Als die instelling op 1 staat is er net hetzelfde gedrag als nu.

Uiteraard is dit alles voor koploper niet meer aan de orde maar is deze of een gelijkaardige mogelijkheid wel voorzien in andere besturingsprogramma's. Erg benieuwd of die er zijn.
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Geert

Patrick,

welke aandrijvingen gebruik je om de wissels om te zetten en welke digitale centrale gebruik je?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

eve

Goedemorgen Patrick,

Ik zie uw probleem. Een bevredigende oplossing is inderdaad niet eenvoudig te realiseren.
Ik had van in het begin terugmelding op de wisselstand (valse en meer echte).
En ik schreef mijn programma zelf. Dat zijn behoorlijk wat vrijheden.
Ik vrees dat ik u niet verder kan helpen.

Mvg, Erik.

raf

Net zoals eric mijn eigen sturing gemaakt .Dus sorry ik kan ook niet helpen .
Maar inderdaad een processor kan maar een instructie per keer uitvoeren .
Misschien een draadje openen hoe we het doen op onze baan ????
Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

Citaat van: patrick smout op 16 november 2022, 20:09:18 PM

Geen idee of bvb een loconet accessorydecoder icm koploper dit beter afhandeld. Ik zou me kunnen inbeelden dat een  decoder met loconet de opdrachten kan bufferen en een melding sturen naar het commandstation dat een wissel volledig om is. Als het station dit op zij beurt dan kan melden aan koploper dan ben je er.
Zijn er loconet kenners die weten of een loconet wisseldecoder effectief een melding stuurt naar het commandstation als een wissel om gezet is?

Het is mogelijk via LocoNet de stand van de wissel op te vragen/terug door te sturen. Dit is wel niet de fysieke stand (kan enkel met echte contacten) maar de laatste opdracht. De reden waarom ik ook vraag welke digitale centrale je hebt, is na te gaan of je LocoNet daarop hebt? Ik weet dat je handig bent met elektronica en zelfbouw kost een LocoNet decoder minder dan 1€ per wissel...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

eve

De laatste opdracht naar een wissel gebruiken om de wisselstand te bepalen is, volgens mij, te mijden.
Zeker in de testfase zal het meermaals gebeuren dat wissels, terwijl het stuurprogramma loopt, met de hand worden omgezet om ongevallen te herstellen.

Mvg, Erik.

raf

Erik is zo een wissel decoder dan niet te programmeren dat hij bij heropstarten naar de laatst ingestelde stand gaat staan .
Bij een loc decoder kun je dit ook aanvinken .
Geen idee of dat ook bij een wissel mogelijk is

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

patrick smout

Citaat van: Geert op 19 november 2022, 12:18:31 PM
De reden waarom ik ook vraag welke digitale centrale je hebt, is na te gaan of je LocoNet daarop hebt? Ik weet dat je handig bent met elektronica en zelfbouw kost een LocoNet decoder minder dan 1€ per wissel...

Geert
Dag Geert,

Mijn DCC station is eigen brouwsel (https://www.elektormagazine.com/magazine/elektor-200809/18906). Met zekerheid (nog) geen LocoNet maar als geestelijke vader heb ik wel de sourcecode  ;). Als er zekerheid zou zijn dat koploper anders omgaat met loconetdecoders en effectief weet tot de decoder een wissel omgezet heeft dan zou ik eventueel wel een overstap naar LocoNet overwegen. Zonder die zekerheid sta ik echter niet te trappelen omdat mijn baan elektrisch in feite af is. LocoNet is absoluut een mooi systeem en jammer dat ik 15  jaar geleden niet die weg ingeslagen ben.
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

patrick smout

Citaat van: eve op 17 november 2022, 07:59:04 AM
Goedemorgen Patrick,

Ik zie uw probleem. Een bevredigende oplossing is inderdaad niet eenvoudig te realiseren.
Ik had van in het begin terugmelding op de wisselstand (valse en meer echte).
En ik schreef mijn programma zelf. Dat zijn behoorlijk wat vrijheden.
Ik vrees dat ik u niet verder kan helpen.

Mvg, Erik.
Dag Erik,

besturingsprogramma zelf schrijven geeft idd de nodige vrijheden. Momenteel rij ik nog met koploper want mij eigen software is nog niet zover gevorderd. Op zich sta ik al vrij ver. Treinen kunnen rijden, zowel in simulatie als op mijn baan echter er worden bij het afsluiten nog geen loc/treinposities en remgegevens opgeslagen/teruggelezen. Dat maakt het inzetten wat omslachtiger. Mijn software leest een koploperbackupdatabase (.zip) in en maakt gebruikt van de aanwezige info voor de opbouw van blokken, van-naar, bezetmelders, decoders en terugmelders, locs en treintypes, variabele en vaste routes etc. De grafische voorstelling van de baan in de database gebruik ik niet omdat de grafische weergave van de baan bij mij anders opgebouwd is. De treinen rijden bij mij rond via vaste en variabele routes net zoals in koploper echter slechts een beperkte functionaliteit voor de vaste routes is overgenomen.
Volgende stap in de eigen software zal dus een aanpassing zijn in het zetten van de wissels. Nu loopt dat zoals in koploper één na één. Het zal moeten worden zoals beschreven in mijn posting van 17 november 2022, 06:39:48 am.
Zal ik je niet moeten vertellen maar in dit softwareluik kruipt ook veel tijd. Ik vorder, tenminste als ik er zin in heb, en dan is er ook nog de scenery die ook een schopje verdient ...
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout