Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Bemo tandradspoor en segmentbakken

Gestart door Webbie, 07 november 2022, 16:07:24 PM

Webbie

Hallo,

Heeft iemand ervaring met Bemo tandradspoor en segmentbakken (spoor loopt dus door over de bakken)?
Specifieke tips&tricks? Het is de bedoeling om er af en toe mee buiten te komen (als het ooit af geraakt  8), het moet dus bedrijfszeker zijn.

Ronald

Dat lijkt wel een uitdaging.... ken wel iemand die destijds de Gipfelsturmer heeft gebouwd maar die was uit 1 geheel.




Gerolf

Inderdaad een uitdaging. Ik betwijfel of het mogelijk is met de materialen die we "normaal" gebruiken in de modelbouw.

Ik vrees dat uitzetten en krimpen een boosdoener gaat worden: Hout van de onderbouw en metaal van de rails hebben nu eenmaal tegengestelde eigenschappen.
Vooral in de lengterichting van het spoor zal je "iets" moeten bedenken, zodat het tandrad aansluit.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ronaldk

@Ronald H: Heeft Diger het niet een keer gedaan met zijn Oostenrijkse baan met tandrad?

Webbie

Citaat van: Ronald op 08 november 2022, 10:56:11 AM
Dat lijkt wel een uitdaging.... ken wel iemand die destijds de Gipfelsturmer heeft gebouwd maar die was uit 1 geheel.


Wow, heeft iemand dit effectief gebouwd? Is voor mij wat te groot, dat krijg ik niet van mijn zoldertrap ;)

Webbie

Citaat van: Gerolf op 09 november 2022, 11:32:32 AM
Vooral in de lengterichting van het spoor zal je "iets" moeten bedenken, zodat het tandrad aansluit.
Idd, ik ben op iets aan het broeden, maar dat moet ik eerst een testversie van maken.

Gerolf

Citaat van: Webbie op 10 november 2022, 14:52:41 PM
Citaat van: Gerolf op 09 november 2022, 11:32:32 AM
Vooral in de lengterichting van het spoor zal je "iets" moeten bedenken, zodat het tandrad aansluit.
Idd, ik ben op iets aan het broeden, maar dat moet ik eerst een testversie van maken.

Eens kijken hoe men dit in het echt oplost? Rails hebben uitzettingsvoegen, maar wat doen ze met tandrad ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Simpelste lijkt mij om te zorgen dat de overgang vlak ligt, desnoods in een "tunnel".

De "Manuel de l'ingénieur Hütte" van 1926 zegt niets over overgangen of expansievoegen. Maar wel dit over de overgang tussen normaal spoor en tandrad spoor.

Ze gebruiken dus tandrad met te grote of te kleine afstand tussen de tanden en zetten dat op veren.

Heeft zo'n Bemo loc 1 of 2 tandraderen? Als die er 2 heeft zou je een stukje zo groot dat de 2 aandrijfwielen er op passen op een veer kunnen zetten zodat die zich aan de 2 kanten kan aanpassen zonder tractie te verliezen. Maar dat wordt serieus experimenteren.

En een stukje zacht rubber zo hoog dat de tandrad aandrijving als een soort grote anti-slip band werkt?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

adrievans

Heb ooit wel eens op tv gezien dat begin en eind schuin weglopen,zo ongeveer als onderkaak krokodil.
Tandwiel moet dan met min of meer geweld en zwaartekracht lok in het tandkrans vallenn
Precies uitmeten gaat toch niet want er is altijd wel wielslip.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Ronald

Citaat van: ronaldk op 09 november 2022, 14:14:03 PM
@Ronald H: Heeft Diger het niet een keer gedaan met zijn Oostenrijkse baan met tandrad?

Inderdaad, daar had ik nog niet eens aan gedacht.... Maar die heeft hier geen account. Ik zal hem eens vragen.

Citaat van: Webbie op 10 november 2022, 14:51:01 PM
Wow, heeft iemand dit effectief gebouwd? Is voor mij wat te groot, dat krijg ik niet van mijn zoldertrap ;)

Jawel, en ik dacht zelfs dat die baan nog steeds in zijn opslag staat.

Ronald

Even navraag gedaan. Antwoord zie onder:

Screenshot_20221111-130351_WhatsApp by Ronald Halma, on Flickr

Hoop dat je hier iets mee kunt  :)

Webbie

Merci voor de input allemaal!
Jullie bevestigen mijn vermoeden dat het niet eenvoudig zal zijn  :-\

Een in- en uitrit op elke moduleovergang zou kunnen werken, maar dat zou wel hard opvallen. Mogelijk zijn die ook te lang om de afstand tussen de twee draaistellen op te vangen.

Citaat van: Gerolf op 11 november 2022, 10:14:14 AM
Eens kijken hoe men dit in het echt oplost? Rails hebben uitzettingsvoegen, maar wat doen ze met tandrad ?
Dat zijn telkens korte lamellen, dus met genoeg vrijheid om uit te zetten. Niet echt toepasbaar in model :-(

Om een goede verbinding te krijgen tussen de bakken dacht ik aan speciale koppelstukken voor het spoor (naast die voor de modules zelf).
De dwarsliggers liggen vast in de uitsparingen, zodat er geen speling is tussen de modules. De rest van het spoor zou ik op forex kunnen leggen, dat zet niet veel uit. De uitzetting van de rails zelf is geen probleem, daar moet ik toch uitzettingsruimte voor voorzien.

Op dit moment wordt een eerste versie geprint, ik hou jullie op de hoogte.

Kautenbach

Baan zo ontwerpen dat de overgangen buiten zicht liggen, in dat stuk geen tandrad, dus probleem vermijden (korte tunnel?) in plaats vsn oplossen?

raf

Citaat van: Kautenbach op 17 november 2022, 07:57:51 AM
Baan zo ontwerpen dat de overgangen buiten zicht liggen, in dat stuk geen tandrad, dus probleem vermijden (korte tunnel?) in plaats vsn oplossen?

Wim hoe ga je dan de loc plus wagons de helling op krijgen ???? want daar dient het tandrad wel degelijk voor .

Het tand probleem is dat de loc maar op 2 tanden in het tandrad grijpt(als ik me het nog goed herinner)
Daarom moet het tandrad perfect aan sluiten.
Kun je geen uitneem baar stuk tandrad maken wat je als de modules aan elkaar staan er tussen in zet.
Zo steekt er niets uit tijdens transport .
http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=2422.0

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Kautenbach

....zit wel wat in idd raf :o

Maar als al gezegd, volgens mij echt mega lastig om dat goed te krijgen, ik ben benieuwd