Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie

Gestart door meeus, 05 november 2022, 19:49:20 PM

meeus

Het begin van de tunnels is gemaakt, er komt een berg in de hoek waar de trein door zal gaan.
Er is ook een keerwand gemaakt waar het bos zal stoppen en een soort van strand zal komen afgewisselt met wat rotsen in de branding.


Voor de rest komen de bergen achter het spoor te staan zodat de trein meer zichtbaar kan rondtuffen.


Als de silicone lijm droog is zal ik de basis plaat voor de berg snijden (vormt ook tevens het plafond voor de tunnels)
Daarna zal het de beurt zijn aan Mr PU schuim en snijden en ea om alle relief te maken  ;D

Havoc

Citaat van: meeus op 30 december 2022, 14:11:12 PM
@Havoc: https://deagostini.jp/select/detail.php?id=19957 deze is een winner, past mooi in die lus. De schaal is wat ernaast maar als ik deze op een verhoog zet tov het nul verdiep van de scenery kan het uitkomen. Als ik er figuurtjes zet moeten deze natuurlijk ook 1/100 zijn.

@Geert ja kou gaat het niet zijn  ;D
Je hebt de afmetingen gezien? 700mm x 600mm! Dat is een behoorlijk stuk van je tafel.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

meeus

Citaat van: Havoc op 30 december 2022, 14:58:24 PM
Citaat van: meeus op 30 december 2022, 14:11:12 PM
@Havoc: https://deagostini.jp/select/detail.php?id=19957 deze is een winner, past mooi in die lus. De schaal is wat ernaast maar als ik deze op een verhoog zet tov het nul verdiep van de scenery kan het uitkomen. Als ik er figuurtjes zet moeten deze natuurlijk ook 1/100 zijn.

@Geert ja kou gaat het niet zijn  ;D
Je hebt de afmetingen gezien? 700mm x 600mm! Dat is een behoorlijk stuk van je tafel.

De tafel is 2m x 3m en het kasteel zou mooi in de rechtse lus passen. Natuurlijk met het schaalverschil moet ik optisch wat "foefelen"

meeus

Met dat de Tec 7 transparante silicone droog en uitgehard is is het veilig om de scenery te beginnen te segmenteren.
Zoals ik gedaan heb bij de moederplaat, kan ik zodoende hele stukken scenery als basis die roze pur plaat nemen en uitnemen om te vormen aan men werkbankje.

De foto's geven wat meer detail in hoe alles steunt en aansluit met de Triplexplaat


Dit stuk is een groot stuk omdat dit de zee is met de haven. Alle stukken pur zijn zodanig met Tec 7 afgedicht dat er geen lek is als ik de hars ga gieten.
Ook is deze TEC7 perfect overschilder baar, de structuren die erop komen (pier en kade) zijn dan afneembaar als gebouwen.


Morgen ga ik de eerste PUR bussen halen om de basis vormen te spuiten die later dan worden bijgesneden/geschuurd.
Eens dat begint ga ik de sporen wegnemen want die PUR is een zooitje op spoor
Daarna is het tijd om aan te modderen met sculptamold, gips mallen voor berg details te gieten.  ;D

Cheers,

Yo

perk

Ik gebruikte ook Styrodur om daken van (echte) bijenkasten mee te maken, vastgelijmd met Tek-7.
Spijtig genoeg merk ik dat de lijm na een jaartje buiten soms helemaal durft lossen van de Styrodur.   Niet altijd... zo op 1 / 2 kasten.


meeus

Citaat van: perk op 31 december 2022, 11:24:34 AM
Ik gebruikte ook Styrodur om daken van (echte) bijenkasten mee te maken, vastgelijmd met Tek-7.
Spijtig genoeg merk ik dat de lijm na een jaartje buiten soms helemaal durft lossen van de Styrodur.   Niet altijd... zo op 1 / 2 kasten.

Van dat loslaten heb ik nog niet echt iets van gemerkt. Nu het is altijd de basis versterkt met PUR schuim en pur blokken die het geheel vormen.
Ook staat het geheel warm binnen ipv buiten  ;)

meeus

Een goed 2023 iedereen en we zijn weer van start gegaan met het PUR spuiten.
De eerste laag is al gemaakt, samen met wat PUR platen die ik had liggen.

Volgende is nog wat extra bussen PUR aanschaffen en nog een laagje leggen.
Als dat droog is met een schuurschijf alle overbodige pur verwijderen zodat de basis van sculptamold erop kan.





De sporen zijn veilig opgeborgen van al het pur geweld en komen er terug op als al de pur gespoten is.

Cheers,

Yoni

Alan On Track

Het landschap krijgt degelijk vorm zo te zien. Het gaat vooruit precies
Modelbouw is een kunst

meeus

Thanks Alan, het gaat inderdaad vooruit  ;D

Na een korte pauze en weer werken gaan.. nog wat pur gespoten om wat meer relief te brengen.
Het bijschuren van de setting zal wat rotzooi met zich meebrengen (haakseslijpschijf met een schuurpad korrel 60 erop.)
De bedoeling is meer een glooiend relief te hebben ipv een bol relief zoals het nu is.



De linkerkant zal niet zo hoog opsteken als het nu is


Als alle pur uitgehard is dan is het de berg in de hoek opbouwen.

evan

Hoi Yoni,

Ik werk ook vaak met PUR schuim, maar vooral om te lijmen.  Echter voor opvullingen durf ik ook wat meer te spuiten.  Tip om de pur sneller te laten uitharden, kan je met een plantenspuit er een beetje water over vernevelen en dan reageert die sneller. 
Voor dit in vorm te zetten gebruik ik een JAPANSE handzaag. Stel je voor  ;D
De fijne afwerking gaat ook met schuurpapier korrel 80 of 120, maar best handmatig want met een schuurtol ga je echt een bende maken en is het risico van TE VEEL snel gebeurd.

Leuk te zien dat je zoveel plezier beleeft hieraan!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

meeus

Hoi Evan, Voor het uitharden wat water erover venevelen dat wist ik niet  :D
Ja de PUR bij mij is omdat de platen duurder zijn dan de spuitbussen PUR en met die platen is het altijd zien dat de tussenlagen niet lossen.
Ook dat PUR schuin (zolas je op de foto's zal zien) heeft luchtbellen erin, die platen niet. Die openingen zijn ideaal om de sculptamold beter te laten hechten aan de PUR laag.

En inderdaad dat schuren is een bende, teveel eraf doen kan je bijspuiten maar ja dan moet je weer wachten op het uitdrogen.

En het eerste segment is op de tafel en al grondig bijgeschuurd.
Het grootste deel is met een lang mes en dan met een schuurschijf op de haakse slijptol.





De laag sculptamold is aan het drogen, meer foto's daarvan als het droog is en de eerste laag bruine verf erop hangt.
Daarna.. Berkenbomen draaien  :D

Heeft iemand een adresje waar je sculptamold kan kopen voor een leuk prijsje?

evan

Bij Bentink te Apeldoorn komt recent en nieuwe lading toe.

Let wel op want AMACO heeft de formule veranderd en de massa stijft veel sneller op. 
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

meeus

Citaat van: evan op 10 januari 2023, 10:57:31 AM
Bij Bentink te Apeldoorn komt recent en nieuwe lading toe.

Let wel op want AMACO heeft de formule veranderd en de massa stijft veel sneller op.

Thanks evan voor de lead ook dat de massa sneller hard word.

meeus

En na een 5 tal dagen drogen in de warmte is het verf tijd!  :D

Vroeger was het met acryverf in een tube en verdunnen met water en een dikke borstel, nu een spuitbus acrylverf en geen gesmodder met verf meer  ;)

Nu dat laten drogen en dan is berkenbomen beginnen te maken





Als ik de sculptamold ga bestellen ineens wat grassen bestellen om een hele tijd verder te kunnen

Cheers, Yo

meeus

Na wat rustigere dagen nog wat aan de scenerey kunnen werken.
De "offcuts" aka afval van de foam is ideaal om kleine rots eilandjes van te maken.


Tegen vrijdag is er wat meer tijd en dan heb ik mogelijk meer PUR spuitbussen beschikbaar.
De berg in de hoek is al wat opgebouwd, deze zal nog wat extra lagen nodig hebben om groter te worden.


Door de loop van de week nog eens wat rotsen maken met de gips mallen..
Het idee is het geografisch gedeelte klaar te hebben zodat alles opeen mooi aansluit.

Groeten,
Yo