Arduino Uno vraagje

Gestart door Bonaza, 03 november 2022, 17:03:40 PM

Bonaza

Hallo medespoorders,

Ik heb een vraagje over een Arduini Uno. Hoeveel mA kan de Arduino  Uno per  pin leveren ?

Groeten

Marcel

jerry


perk

laatste keer dat ik dat opzocht bleek dit complexer te zijn dan ik dacht.

Kijk ook eens hier : https://electronics.stackexchange.com/questions/67092/how-much-current-can-i-draw-from-the-arduinos-pins

Er is een max PER pin, maar ook per GROEP van bepaalde pinnen en in TOTAAL.

https://electronics.stackexchange.com/questions/67092/how-much-current-can-i-draw-from-the-arduinos-pins

Kleine lettertjes :

There are actually THREE limiting factors, the two listed in the answer above plus the fact that the data sheet says that the sum of all current sourced from ports C0-C5, D0-D4, ADC7, and RESET should not exceed 150mA. Likewise total current sourced for ports B0-B5, D5-D7, ADC6, XTAL1, XTAL2 should not exceed 150mA. As far as current sink goes, the sum of ports C0-C5, ADC7, ADC6 should not exceed 100mA; the sum of ports B0-B5, D5-D7, XTAL1, XTAL2 should not exceed 100mA; and the sum of ports D0-D4, RESET should not exceed 100mA. This is all listed in the datasheet.



Bonaza

Hallo,

Ik heb een sketch ontworpen zodat de Arduino Uno een heel licht festijn kan verzorgen voor de Octopussy van Faller. Ik zou maar zes pinnen gebruiken en hierop zouden er per pin vijf smd Leds van Faller komen. Die gebruiken 5 mA per stuk.

Met vriendelijke groeten

Marcel

adrievans

Dan zou het (gebaseerd op aangeleverde gegevens)in theorie toch moeten gaan,jij komt aan de max output lin
mits als ze allemaal zouden branden,maar bij een festijn denk ik aan knipperende dus niet gelijktijdig brandende ledjes.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

raf

De oplossing die ik gebruik bij pic processoren is dat ik dan een opto coupler gebruik per uitgang.
De gebruikte opto kan 500 mA aan .
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Citaat van: Bonaza op 03 november 2022, 17:32:28 PM
Hallo,

Ik heb een sketch ontworpen zodat de Arduino Uno een heel licht festijn kan verzorgen voor de Octopussy van Faller. Ik zou maar zes pinnen gebruiken en hierop zouden er per pin vijf smd Leds van Faller komen. Die gebruiken 5 mA per stuk.

Met vriendelijke groeten

Marcel

Gewoon de documentatie lezen: https://docs.arduino.cc/hardware/uno-rev3. Er staat duidelijk: MAX 20 mA PER PIN. En dan zijn er nog de maxima per poort en zo waar Perk het over heeft. En die verschillen per gebruikte processor. Als je zo per poort bekijkt, dan moet je wel de processor poort bekijken, niet de pinnummering zoals die door Arduino opgegeven wordt.

Maar met 5 leds van 5 mA (dus 25 mA in het totaal) je zit al boven het maximum per pin dus je moet zelfs niet verder gaan tellen.

Het simpelste is om een buffer te gebruiken. Zoiets als een ULN2803A is het eenvoudigste, kan je tot 500 mA per uitgang schakelen. Enig detail, zo'n buffer schakelt naar massa. Dus als je "1" op je poort van de Arduino zet, dan gaan de uitgang van de buffer een "schakelaar" naar massa zijn. Je moet dus de LED aand de positieve voeding hangen en de andere kant aan de buffer.

Zo'n optocoupler buffer zoals Raf gebruikt is ook een oplossing. Dan heb je nog meer beveiliging van de uitgangen van je Arduino.

Een buffer is ALTIJD een goed idee als je iets wil aansturen dat niet op je printplaat zelf zit. Als er dan iets misgaat in de bekabeling heb je een goeie kans dat je processer het overleeft.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

Citaat van: Havoc op 04 november 2022, 08:42:26 AM

Het simpelste is om een buffer te gebruiken. Zoiets als een ULN2803A is het eenvoudigste, kan je tot 500 mA per uitgang schakelen.
Je moet dus de LED aand de positieve voeding hangen en de andere kant aan de buffer.

Zo'n optocoupler buffer zoals Raf gebruikt is ook een oplossing. Dan heb je nog meer beveiliging van de uitgangen van je Arduino.

Een buffer is ALTIJD een goed idee als je iets wil aansturen dat niet op je printplaat zelf zit. Als er dan iets misgaat in de bekabeling heb je een goeie kans dat je processer het overleeft.

Dat houd natuurlijk ook in dat je voor die buffer een apparte voeding gebruikt, de ingebouwde voeding van de arduino kan nl maximaal 500 mA verwerken. My 2 cents
Groet van Frank

dani

#8
gewoon elke uitgang voorzien van een 1200 ohm weerstand en een bc547 of 2n2222a  npn transistor   of zoals reeds aangehaald een buffer ic'tje  2803 of een  lm2003 / ULN2003A  IC


bron:  https://components101.com/sites/default/files/inline-images/ULN2003-testing-circuit.png


https://www.onsemi.com/pdf/datasheet/uln2003a-d.pdf

tot 500 mA piek per kanaal en 7 kanalen per IC


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

Er is iets serieus mis met die schakeling hierboven. Die COM pin is helemaal niet bedoeld voor een "test"! (met LEDs zou dat nog lukken maar met iets anders zou ik dat niet proberen) Die COM moet naar de "Load voltage" gaan en dient voor pieken op te vangen bij inductieve belastingen (relais, motoren). Als je enkel LED's gebruikt kan je die pin open laten. Zo'n dingen zijn echt misleidend voor wie niet voldoende van elektronica kent.

Een ULN2803A is hetzelfde als de ULN2003A maar met 8 kanalen ipv 7 voor wie die reeks IC's niet kent.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dani

inderdaad...    fout in schema, die ik niet had gemerkt
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

patrick smout

Ik zou bij de ULN  ook een weerstand in serie zetten met elke LED om de stroom enigszins te beperken'

Mvg, Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Bonaza

Hey alle helpende handen,

Ga eens alles goed bestuderen. Feit is dat ik een versterking nodig heb. Ik kom hier nog op terug.

Grts

Marcel

Havoc

Citaat van: patrick smout op 04 november 2022, 19:51:12 PM
Ik zou bij de ULN  ook een weerstand in serie zetten met elke LED om de stroom enigszins te beperken'

Mvg, Patrick


Inderdaad, die ontbreken ook nog.
Met vakantie voor onbepaalde duur.