Noodstop roco mause

Gestart door raf, 03 november 2022, 12:37:37 PM

raf

Ok hier de vraag
Je kunt een noodstop doorvoeren met de stopknop maar dan valt alle stroom vanuit de booster weg .
Daar ik met oude decoders de wissels stuur gaan die bij het weg vallen allemaal in hun uitgang opstart positie staan (recht door).
Kun je met een van de F toetsen ook de motor van de desbetreffende lok stil zetten zodat de lok stopt maar de spanning op de baan blijft staan .
Ik bedien zo een kraan in de haven en normaal hef je de bak omhoog en dan laat je ze draaien .
Na een nood stop begint dus de kraan te draaien als de bak nog in de boot zit en dus blijft die overal aan haken .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

janieburton

Het is misschien niet het antwoord dat je wil horen maar ik denk dat de oplossing is om de wissels met drukknoppen te bedienen en te voeden  met een andere voedingsbron of met een ander digitaal systeem ipv met de loc mause, idem voor je kraan
 

raf

Janie waarom zou ik het antwoord niet willen horen ???
Het is tenminste een antwoord .
Het ding is dat we met 3 of 4 personen deze module baan besturen op een beurs of thuis .
Knoppen zijn een probleem tijdens transport want ze steken meestal buiten de bakken
Ook als ik BV het schaduw station wil binnen rijden dan zitten de wissels 10 meter verder weg
Steeds over en weer lopen is niet de bedoeling omdat je dan steeds tussen de toeschouwers en de baan door gaat .
BV de loc loods daar zouden 6 tot 8 schakelaar voor nodig zijn .
Nu kies ik locloods op de mause en dan kan ik met de F toetsen de loods bedienen als ik een loc in/uit de loods wil rijden zonder dat ik er voor moet komen te staan of ook maar in de buurt ben van de loods .

Ik dacht dat een dr5000 gebruikt zou kunnen worden omdat die een program spoor uitgang heeft
Maar bij een stop valt ook deze uitgang zonder spanning.

Dus dat is ook geen oplossing .

Bedankt voor je antwoord maar het brengt spijtig genoeg geen oplossing

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Stedahult

Ik heb op mijn vorige twee banen ook knop
bediening gehad, en deze lagen verdiept.
Dat is gedaan met het oog op schade tijdens
transport. Heel eenvoudig te doen, met een
gatenzaag een plaatje aluminium en klaar
ben je. Qua bediening op een beurs is dat
prima te doen, zonder geklootzak met de maus.
Mvh. Steef

janieburton

#4
Een apart synoptisch bord is een oplossing je verbind het één of meerdere multikabels met stekkers met je baan, zo kan je wissels op afstand bedienen en voor het transport is er geen probleem want je bord is niet bevestigd aan de baan.

Ik denk dat je voor je wissels best me een aparte voeding werkt, ook  om je rijvoeding minder te belasten en dan blijven je wissels in dezelfde stand staan bij een noodstop van de rij voeding.
 

Floris

een synoptisch bord? is dat zoiets als mijn brooddoosje?
DSC_1372 by Floris Dilz, on Flickr

wissels met decoders zijn alleen leuk als je automatisch gaat rijden, doe je de bediening zelf dan gewoon zo'n knoppenplankske. Vind ook altijd dat een baan op een tentoonstelling vanaf 1 punt te bedienen moet zijn zonder gehark in de baan om te ontkoppelen etc, juist omdat t zo'n drama is om je steeds tussen bezoekers door te wurmen. Het aantal draden naar zo'n bedieningskastje kan redelijk beperkt blijven, met wat diodetrucjes kom je op het aantal wissels plus 1.

raf

Wacht eventjes hier
Ok verwarring begrijpelijk omdat jullie mijn baan niet kennen .
De wissels krijgen aparte voeding van een 12 volt adapter
De decoder stuurt alleen een opto aan dus bij een V3 zitten er dus 4 opto's aan en dat is echt geen belasting voor de voeding van de centrale
Het gemak is dus je hebt niets extra nodig ook geen bedrading en stekkers en nog van alles
En met de functie mapping is het gemakkelijk wissel straten te bedienen (ik stuur dus eigenlijk geen wissels maar wissel straten)
dus BV F1 is "spoor 1" en gaan er 2 werken de inrij van het schaduw station en de wissel naar spoor 1
Bij F2 is "spoor2" en dan werkt alleen wissel inrij en de wissel naar spoor 1 gaat in uitgans positie staan .recht door
Bij F3 is het "spoor3"en dus inrij en de wissel spoor2 gaat naar  positie en dus kan ik op spoor 3 binnen rijden .
Dit werkt dus perfect ook voor het uitrijden van het station .
Voor sommige moeilijk te begrijpen waarom ik wissel straten selecteer en voor mij moeilijk te begrijpen waarom je manueel wissels wil verzetten en 100 knoppen nodig hebt BV.
Dus de oplossing zou zijn een tweede mause met dcc sturing en daar al we wissels en andere zaken op aan sluiten .
Dat gaat niet goed komen denk ik want we hebben nu reeds 4 muizen hangen
Dan denk ik dat een relais met nood knoppen op de bakken beter gaat werken en dan blijven de wissels steeds spanning houden

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

rgp

Raf,

Je kunt perfect hetzelfde analoog doen, daarvoor heb je geen decoders nodig, wel diodes.

Werd 40 jaar geleden al uit de doeken gedaan in anderstalige tijdschriften.😁

Roland

raf

Nee Ronald dat gaat niet werken .
Onder de wissels zitten servo's en elke servo heeft zijn eigen processor en er gaat maar een draad naar de sturing .
Massa is rond en positief (op de print zelf)dan gaat de wissel op recht staan
Zo kan ik elke servo appart instellen wat de slag betreft alsook ik kan er nog van alles mee schakelen
Als er een wissel naar BV een overweg gaat staan dan schakelt de overweg op rode lampen en gaat de bel gaan
Om er maar eentje te noemen .
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

janieburton

Raf,

Dan moet je de nadelen er bij nemen.

Als de fabrikant van de Roco mause  het systeem zo heeft gebouwd dat bij een noodstop de stroom en de spanning naar 0 (nul) gaat in het hele systeem dan zal je daar denkelijk niets aan kunnen veranderen.

En als na een noodstop de processors van je wissels al je wissels in de "begin stand of rechtdoor" zetten dan kan je misschien de processors of wisseldecoders herprogrammeren als die processors of decoders dat toelaten. (Ik ben geen IT specialist, die vraag kan misschien beantwoord worden door de IT specialisten op dit forum)

Idem voor je kraan.

Ik denk dat soms de "elektronica" niet altijd een zegen is.