Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

koolstof (grafiet) stift

Gestart door adrievans, 23 oktober 2022, 12:44:47 PM

adrievans

Voor het solderen met een weerstandsoldeer apparaat heb je een koolstofstaafje nodig en dit zou je kunnen verkrijgen door een batterij te slopen.
Dit vind ik niet zo gezond en een alternatief gevonden namelijk door bij de teken materialen winkel een koolstof stift te kopen.
Ziet er uit als een potlood en na verwijderen plastic beschermlaag houd je een staaf over van 16 cm lengte en 7 mm doorsnede.
Je kunt kiezen  uit verschillende hardheden,ik heb 6b gekozen daar je het te solderen item moet aandrukken.
artikelnummer Koh-i-Noor hardmuth progresso 8911-6b
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

loco

Bedankt voor deze waardvolle aanbeveling.

Heb je ook een tip voor het maken van een houder voor deze koolstofstaaf?

adrievans

Citaat van: loco op 25 oktober 2022, 09:56:49 AM
Bedankt voor deze waardvolle aanbeveling.

Heb je ook een tip voor het maken van een houder voor deze koolstofstaaf?

Zal deze week eens kijken voor een bouwbeschrijving
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

adrievans

#3
Bouwbeschrijving houder:
Benodigheden (in mijn geval)                                                       
  Houten handvat (te koop bij betere doe het zelf zaak)                                       
  Messing buis 15cm lang 8x0.5 diameter
Kleinst mogelijke slangenklem
  Stukje krimpkous.

1) buisje aan 1 zijde inzagen ,heb zelf eerst gaatje geboord om verder inscheuren te voorkomen.


2) In houten handvat aan 1 zijde boren met 8mm voor buis,zover mogelijk maar niet door en door.
     Andere zijde met 5mm dit is afhankelijk van diameter kabel.zover boren dat je in 8mm gat terechtkomt.


3) Kabel aan binnenzijde buis solderen (niet aan de zijde waar je het gleufje hebt gezaagd) en het geheel in het handvat schuiven/persen .
Heb dit niet gelijmd of iets dergelijks zodat bij kabelvervanging het geheel nog gedemonteerd kan worden.

4) Potlood erin schuiven , vastklemmen met slangenklem, puntje eraan slijpen met gewone puntenslijper.
    Voor veiligheid heb ik het buisje zoveel mogelijk bedekt met krimpkous.


5) Optie om tijdens opslag het koolstofstaafje te beschermen een pvc leidingbuis aangepast.


Overzichtsfoto.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

loco

Prachtige beschrijving. Eb zo snel. Hiermee kan ik aan de slag.
Bedankt

Havoc

Bij de handel voor lasbenodigdheden kan je "gutselektroden" kopen. Grafietstaven in verschillende diktes vanaf 4mm. Lengte een goeie 30cm.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

adrievans

Citaat van: Havoc op 29 oktober 2022, 10:38:49 AM
Bij de handel voor lasbenodigdheden kan je "gutselektroden" kopen. Grafietstaven in verschillende diktes vanaf 4mm. Lengte een goeie 30cm.

klopt,maar dat  zijn doosjes van 25 of 50 stuks voor gemiddeld €30.
Dit was mijn oplossing om te proberen voor ongeveer €3 per potlood  zonder opeens met overstock te zitten als het mislukt .(zelfbouw apparaat)

Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

loco

Kan je een adres geven waar je deze vlot kunt krijgen of bestellen.

adrievans

Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Havoc

Citaat van: loco op 29 oktober 2022, 11:12:54 AM
Kan je een adres geven waar je deze vlot kunt krijgen of bestellen.
Ik ben gewoon een winkel van gereedschap (die ook las benodigdheden verkoopt) binnengestapt. Heb na een babbel 2 stuks 6mm gekocht. Is al enkele jaren geleden ondertussen. Dat weerstandssoldeer ding is nooit gebouwd geweest zoals zoveel projecten....
Met vakantie voor onbepaalde duur.

adrievans

Update,
Na ongeveer 30 lasjes begon mijn apparaat moeilijk te doen(slecht tot niet).
Ontdekt dat de grafietstift een aanslag veroorzaakt aan binnenzijde messing buisje waardoor slecht contact.
Proper gemaak en hij doet het weer,misschien toch een gutselektrode overwegen.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.