Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Marklin CS3 en Esu componenten (Switchpilot, Esu signalpilot, esu terugmelders)

Gestart door ebs2650, 15 oktober 2022, 13:49:57 PM

ronaldk

Hallo Willy,

Citaat van: ebs2650 op 19 oktober 2022, 14:15:08 PM
Ik zou met 2 gescheiden kringen werken.
Kring1 met de ecos-centrale voor het schakelen van de wissels en de seinen.
Kring2 met een central station3 voor het rijden.
De terugmelders zitten op kring2 maar sturen hun signaal naar de ecos op kring1 via ecoslink. De Cs3 komt dus niet in contact met  ecoslink.

Dat was niet je oorspronkelijke vraag. Dat is een oplossing zoeken om toch het Märklin CS3 te willen gebruiken. Je oorspronkelijke vraag was:

Citaat van: ebs2650 op 19 oktober 2022, 06:46:09 AM
Ik zou toch mijn initiële vraag nogeens opnieuw willen stellen want ze is wat ondergesneeuwd.
Is er iemand op het forum die zijn baan bestuurd met een Marklin Central Station 3 in combinatie met esu-componenten (switchpilot,signalpilot,railcomterugmelders,ecoslink)? Wat zijn uw ervaringen? Problemen?

Ik heb al aangegeven dat het niet kan. Puur om de reden dat het technisch niet kan. De Märklin CS3 /CS3+ heeft geen ECoSLink-aansluiting. De Railcom terugmelders van Esu (de EsuDetector) werken ook met ECoSLink en hebben geen alternatieve aansluiting voor naar de centrale. Dan gaat het gewoon niet. Je kan het niet aan elkaar knopen.

Als je met 2 of meerdere stroomkringen en 2 centrales wil gaan werken is het alleen maar een manier om het CS3 toch te willen gebruiken. Alleen dat antwoord wil je horen. Alleen je hebt wel door dat het meer dan alleen "centrale" vervangen gaat worden. En dat staat je nog tegen.

Citaat van: ebs2650 op 19 oktober 2022, 14:15:08 PM
Op de website van esu vond ik dat de esu railcom terugmelders wel al gevalideerd zijn voor central station 2 maar nog niet voor central station 3.

Linkje naar die tekst? Ik ben wel benieuwd. Het Märklin CS2 heeft geen ECoSlink aansluiting. De Esu ECoSDetector / terugmelders serie alleen een ECoSLink en geen andere aansluitingen voor naar de centrale. Hoe dan het een en ander überhaupt zouden kunnen werken is mij een vraag. Of je moet hele andere Esu terugmelders hebben.

Citaat van: ebs2650 op 19 oktober 2022, 14:15:08 PM
Wat mijn trix locomotieven betreft ga ik eerst kijken hoe gebruiksvriendelijk de CS3 is vooraleer naar andere alternatieven te kijken.

Er zijn alternatieven om je Trix-loks wat makkelijker via de ECoS te programmeren. Het kost je geen cent om te proberen. Alleen wat moeite om het een en ander uit te zoeken en te proberen. Wat ik al eerder aangaf: Je gaat volledig voor een Märklin CS3 daar heb je je zinnen op gezet. Dus wat we hier ook aandragen zal niet bij je landen.

ebs2650

Dag Ronald,,

Op de website van esu.de->support>faq>digitalesysteme->ecoslinkterminalheb ik de info gevonden.

Daaruit blijkt dat cs3 nog nier toegestaan is.

Daarom blijf ik ook met mijn ecoslink op ecos. Enkel de stroomafname en de detectie door de bezetmelder gebeurt op de rail.

Hopelijk werkt die opstelling.

Het signaal dat ik van de terugmelder ontvang via ecoslink gebruik ik alleen in iTrain om wisselstraten vrij te geven en eventueel terug te zetten

Ter  afsluiting van deze topic wil ik u nogmaals danken voor uw inbreng.


Groetjes,

Willy


ronaldk

hallo Willy,

Citaat van: ebs2650 op 20 oktober 2022, 14:08:34 PM
Op de website van esu.de->support>faq>digitalesysteme->ecoslinkterminalheb ik de info gevonden. Daaruit blijkt dat cs3 nog nier toegestaan is.

Even gekeken op de betreffende website. Het gaat niet over de Esu Detectors maar over de Esu ECoSLink Terminal. Dat zijn hele verschillende zaken. Daarom de handleiding gedownload van de ECOSLink Terminal. In de handleiding staat de Marklin CS3 wel gebruikt mag worden.



Nu komt het: De ECoSLink Terminal is niet meer dan een bus-verdeler / versterker / beëindiging. Je kan op deze manier meer apparaten aan je ECoS of CS 1/2/3/3+ koppelen. Heeft niets te maken met de Esu Detectors. Verre van dat.

Nu wat achtergrond info waarom een Esu Detector niet op een Märklin CS 2/3/3+ aangesloten kan worden. De Eus ECoS's en de Märklin Central Stations gebruiken hetzelfde type bus. Namelijk de CAN-bus. Dat is hele bekende bus. Het zit ook in auto's bijvoorbeeld. De CAN-bus bestaat uit twee delen: Het fysieke deel, de kabels en connectoren en het protocol (de taal) voor de aangesloten apparaten. Daardoor heb je heel veel verschillende CAN-protocollen om over de CAN-bus te zetten. Ieder bedrijf kan voor de CAN-bus zijn eigen protocol (taal) bedenken en toepassen. Dat doen Esu en Märklin nu net. De fysieke connectoren en draadjes zijn het zelfde. Alleen het protocol (de digitale signaaltjes) over de draadjes zijn niet hetzelfde. Daar zit verschil in. Daardoor kan een ESU Detector niet praten met een Märklin CS2/3/3+. Ze verstaan elkaar niet. Ze praten niet dezelfde taal (protocol). De een praat het Märklin CAN-protocol en de andere het ESU CAN-protocol. Daar zit verschil in en verstaan ze elkaar niet. Daarom kan je ze niet door elkaar gebruiken en op elkaar aansluiten. Alleen "domme" onderdelen waar geen software in zit zoals de ECoSLink Terminal en de Märklin Terminal kunnen zo aangesloten worden. Andere apparaten (zoals de Esu Detectors of de Marklin Mobile station 1 / 2) moeten hetzelfde CAN-protocol praten om te werken.