Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Marklin CS3 en Esu componenten (Switchpilot, Esu signalpilot, esu terugmelders)

Gestart door ebs2650, 15 oktober 2022, 13:49:57 PM

janieburton

Ronald,
Ik heb hier ooit op het forum gelezen(ik vind het niet terug) dat iemand in een Märklin loc de originele decoder had vervangen door een esu decoder en dat die loc niet reed of niet deftig reed en als hij de originele decoder er terug in plaatste reed de loc terug zonder problemen.
Het had blijkbaar, volgens wat ik me herinner, te maken met die speciale motor die Märklin gebruikt of iets met een weerstand.
 

ronaldk

@JanieBurton: Daar zijn speciale versies van decoders voor. Esu brengt de MKL-versies uit. Je zal de boel meestal ook moeten afstellen / instellen. En ja, sommige modellen rijden beter op bepaalde decoders.

Ik zit me af te vragen wat je constant aan het programmeren moet? Het is toch één keer instellen en dan niet meer aankomen? Wat moet er dan iedere keer geprogrammeerd worden?

SuSke

Citaat van: ronaldk op 16 oktober 2022, 11:28:06 AM
...
Ik zit me af te vragen wat je constant aan het programmeren moet? Het is toch één keer instellen en dan niet meer aankomen? Wat moet er dan iedere keer geprogrammeerd worden?

Tenzij een Babylonische spraakverwarring tussen noord en zuid daar voor zorgt.
Wat Ronald 'instellen' noemt, wordt door Janie misschien geïnterpreteerd als 'programmeren'.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

janieburton

 

ronaldk

De fabrikanten noemen het "programmeren".  Instellen of programmeren: Is hetzelfde. Je doet niet meer dan wat vooraf ingestelde waarden aanpassen in de decoder. Mijn punt is: Als ik een lok eenmaal ingesteld (geprogrammeerd) heb dan hoef ik er niets meer aan te wijzigen. Dan is het niet zo dat ik elke week het ding weer helemaal opnieuw ga instellen of de instellingen aanpassen.

Ik heb hier voor het grootste deel Esu-decoders. Daar heb ik een aparte programmer voor. Puur omdat het makkelijk is. Maar ik kan er net zo goed de Lenz of Trix decoders mee doen. Het enige is dat ik dan het CV voor CV mag doen. Alles in één keer gaat dan niet. Goed, dat weet je dan. Voor de andere decoders dan Esu zou ik ook nog kunnen uitwijken naar JMRI om een beetje hetzelfde gemak als de Esu-lokprogrammer te krijgen. Daar ben ik dan nog net iets te lui voor om daar eens goed in te duiken al heb ik dat al werkend. Daarom is de vraag: Wil je voor een paar loks 700+ euro uitgeven terwijl er mogelijk alternatieven zijn.

raf

Zoals ronald reeds aangaf normaal programmeer je een lok tot hij goed rijd en de fincties die je wil ook werken.
Ik heb ook de esu programmer en spijtig dat het ding niet hetzelfde gebruiks gemak heeft zodat je ook andere decoders makkelijker kunt programmeren
Het zal wel weer met beschermen van het merk te maken hebben tot er een iemand een oplossing vind .Want de programmer is eigenlijk een kleine centrale waar het esu programma op werkt.
Net zoals de dr5000 BV
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

ronaldk

@Raf: je kan eens kijken naar het programma JRMI - DecoderPro. Die kan veel verschillende centrales en decoders aan.

janieburton

Was de verkoopsslogan niet, toen men de digitale besturing introduceerde, dat het allemaal simpler ging zijn om onze treinen te besturen
 

ronaldk

Jep, dat was een slogan. Het is ook wel "simpeler" om twee of meer treinen te laten rijden. Er zit een groot verschil tussen digitaal rijden en automatisch rijden. Dat vergeten mensen nog wel eens. Digitaal rijden kan met een centrale en decoder in het treintje en twee draadjes naar de baan. Voor automatisch rijden mag je meer doen. En dan is het niet meer "eenvoudig" of "simpel" ;D

Jurgen

Heeft de starter van dit draadje eigenlijk al een antwoord gekregen op zijn vragen?

Niet dat het allemaal niet interessant is, maar door off-topic te gaan wordt het voor iemand die toevallig hier terecht komt wel onoverzichtelijk.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

janieburton

 

raf

Ik denk ook wel dat het antwoord zelfs meerdere malen gegeven is
En inderdaad automatische sturing of digitaal rijden is een verschil .
Bij mij rijden de treinen half automaat zeg maar.
Ik heb zelfbouw bezetmelders en abc rem systeem en dit zit onder heel de baan.
Van het ogenblik dat een trein het station uit rijd dan zit hij mee in het blok systeem en rijd zijn rondje zeg maar.
Ingrijpen om een trein een station binnen/buiten te laten rijden bepaal ik zelf .
Ingeval van vertrek druk ik op een knop van het betreffende spoor en het doorgaande komt dan op rood te staan
Als het volgende blok leeg is vertrekt de gekozen trein.
Als ik alleen rijd dan kan ik zo met meer dan 12 treinen rijden .
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

ebs2650

aan allen,

Ik zou toch mijn initiële vraag nogeens opnieuw willen stellen want ze is wat ondergesneeuwd.

Is er iemand op het forum die zijn baan bestuurd met een Marklin Central Station 3 in combinatie met esu-componenten (switchpilot,signalpilot,railcomterugmelders,ecoslink)? Wat zijn uw ervaringen? Problemen?

Graag alleen een antwoord op deze vragen.

Het ligt dus niet in mijn bedoeling om een CS3 te kopen om alleen  '5 Trix loks te programmeren'.

Vriendelijke groeten,

Willy

Ik wil

ronaldk

Citaat van: Jurgen op 18 oktober 2022, 19:44:49 PM
Heeft de starter van dit draadje eigenlijk al een antwoord gekregen op zijn vragen?

Ja, dat heeft hij.

Citaat van: ebs2650 op 19 oktober 2022, 06:46:09 AM
Is er iemand op het forum die zijn baan bestuurd met een Marklin Central Station 3 in combinatie met esu-componenten (switchpilot,signalpilot,railcomterugmelders,ecoslink)? Wat zijn uw ervaringen? Problemen?

Dat zullen er niet veel mensen zijn. Voor de Switchpilot en de Signalpilot misschien wel maar voor de rest niet omdat het niet kan.

Al aangegeven:
- De CS3 heeft geen Railcom(+). Dus daar wordt niets meegedaan. Dan heb je geen terugmelding / aanmelding via Railcom(+);
- De CS3 heeft ook geen ECoSLink: Dus bezetmelders en versterkers met een ECoSLink kunnen niet gebruikt worden. Daar zal je iets anders voor mogen aanschaffen;
- Esu Switchpilot en Esu Signalpilot: Werken allebeide op het DCC-protocol tappen het baansignaal af. Met de CS3 te besturen via het DCC-protocol. Geen probleem.

Wil je makkelijker programmeren van je Märklin / Trix-decoders met je ESU-centrale dan kan je eens kijken naar DecoderPro uit het JRMI-pakket. De link staat in eerdere berichten. Dat is een soort van Esu Lokprogrammer software waarmee je instellingen in je loks kan aanpassen. Het is mogelijk wat moeilijker dan de ESU-software maar in basis kan je hetzelfde er mee.

Groet.

ebs2650

Ronald,

Zoals  door mij aangegeven in het begin van het draadje. (Mijn antwoord aan mardig23 van 15 oktober)

Ik zou met 2 gescheiden kringen werken.

Kring1 met de ecos-centrale voor het schakelen van de wissels en de seinen.

Kring2 met een central station3 voor het rijden.

De terugmelders zitten op kring2 maar sturen hun signaal naar de ecos op kring1 via ecoslink. De Cs3 komt dus niet in contact met  ecoslink.

Als er problemen opduiken dan zal het daar zijn, maar ik ben er nogal gerust op.

Op de website van esu vond ik dat de esu railcom terugmelders wel al gevalideerd zijn voor central station 2 maar nog niet voor central station 3.

Wat het programmeren van de loks betreft. De meeste van mijn locs zijn uitgerust met lokpilots. Voor deze loks gebruik ik al sinds 2007 de esu lokprogrammer.

Wat mijn trix locomotieven betreft ga ik eerst kijken hoe gebruiksvriendelijk de CS3 is vooraleer naar andere alternatieven te kijken.

In ieder geval bedankt voor uw inbreng.

Met vriendelijke groeten,

Willy