Marklin CS3 en Esu componenten (Switchpilot, Esu signalpilot, esu terugmelders)

Gestart door ebs2650, 15 oktober 2022, 13:49:57 PM

ebs2650

Ik denk eraan om mijn ecos2-centrale op termijn te vervangen door een Marklin  CS3 centrale. Ik zou daarbij wel voor de aansturing van de wissels en seinen mijn Esu switchpilots en  signalpilots blijven gebruiken evenals mijn esu railcom terugmelders.

Is er iemand op het forum met een Marklin Central station 3 die voor de aansturing van de wissels en seinen Esu SwitchPilots en Esu railcom terugmelders gebruikt.

Welke problemen heeft u gehad? Beperkingen?

Bedankt op voorhand voor de reacties.

Willy

mardig23

Wat mij daaraan boeit, is waarom je dat zou doen Willy...

De Ecos is toch een topcentrale?
Mvg Karl

ebs2650

Verschillende redenen.

Ik heb verschillende trix locomotieven en treinstellen met  een ingebouwde sounddekoder af-fabriek. Met de ecos2 zijn deze decoders moeilijk programmeerbaar. Met de marklin decoder-programmer usb-stick moet je de decoder telkens uitbouwen. Als de decoder dan nog aan de onderkant van de printplaat ingeplugd moet worden.
Ik hoop ze via CS3 vlotter te kunnen programmeren.

De ecos2 centrale evolueert niet verder. Ik denk bvb aan de besturing via de afbeelding van de stuurpost.

De master-slave opstelling is ook nog altijd niet mogelijk. De koppeling via sniffer is enkelrichting.

Ik denk aan een opstelling waarbij de ecos zou gebruikt worden voor het schakelen van de wissels,seinen,verlichting en terugmelders.

De CS3 zou ik gebruiken voor het rijden en programmeren van de Marklin decoders met voeding via een nieuwe stroomkring.

Eerst nu grondig bekijken of dergelijke opstelling mogelijk is.

raf

Een goeie raad die ik wil geven is
Houd deze twee zo ver mogelijk uit elkaar.
Als er ook maar de mogelijkheid bestaat dat er ergens een verbinding komt tussen de twee dan gaat er eentje het niet overleven .

Ik heb een lok programmer met een metertje spoor
En aan de onderkant van de deksel heb ik 1 meter spoor voor een andere programmer.
Doordat ik maar eentje tegelijk kan gebruiken (ik heb niet meer plaats)kan ik dit nooit voor krijgen .

Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

ebs2650

Raf,

Alles goed gescheiden houden is idd belangrijk en ook mijn grootste zorg.

Willy


janieburton

 

ebs2650

Janie,

Dat zou perfect moeten lukken met het DCC formaat.

Op de website van Trix.de staat de centrale vermeld.

Willy


raf

Willy al mijn marklins zijn omgebouwd op dcc en ik rij met de digikeys dr5000
Het probleem blijven je bezet melders
Een bezet melder met stroom detectie die werkt zelfs analoog zolang er meer een verbruiker in het vak komt.
Het probleem is de uitsturing naar de ecos of andere controller
Marklin heeft mm of dcc detectoren zag ik
Het enige verschil is eigenlijk de software in de processor die gebruikt word
Maar hier nieuwe software in flashen ?? het kan maar je moet dan eentje kunnen uitlezen en dit in de donor laden
En al die ik tegen gekomen ben zijn beveiligd tegen uitlezen
gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

ronaldk

Citaat van: ebs2650 op 15 oktober 2022, 13:49:57 PM
Is er iemand op het forum met een Marklin Central station 3 die voor de aansturing van de wissels en seinen Esu SwitchPilots en Esu railcom terugmelders gebruikt.
Welke problemen heeft u gehad? Beperkingen?

De Märklin CS3 heeft geen Railcom. De ECoS heeft wel Railcom.  Dus daar gaat het mis met de bezetmelders.

ebs2650

Ronald,

Ik denk aan een opstelling waarbij mijn ecos2 verder gebruikt wordt voor de aansturing van de wissels , de seinen, de verlichting en de info van mijn terugmelders.

De Cs3 zou ik gebruiken voor het rijden en het herprogrammeren van mijn Trix locs en treinstellen. Dit betekent dat ik een afzonderlijke stroomkring zal moeten aanleggen voor de cs3 met aansluitingen naar de rails. De ecos zal geen verbinden meer hebben met de rails.

De terugmelders blijven en geven hun signaal aan de ecos via het ecoslink netwerk.

Dat zou moeten werken, tenzij ik nog iets over het hoofd zie.

Willy

ronaldk

Goed, welke bezetmelders gebruik je nu precies ? (artikelnummers) De ECoSLink wordt gebruikt om het signaal terug naar de centrale te krijgen. Dat is alleen een bussysteem van Esu (een soort van CAN-bus).  Gebruik je Railcom bij je treintjes? Als ik lees dat je ook Märklin-decoders hebt zal het wel niet. Ik weet niet of via de ECOSLink het baansignaal naar de modules gaat. En of het dan goed gaat durf ik niet te zeggen. Zelf zou ik het niet proberen.


RobVille

Citaat van: ebs2650 op 16 oktober 2022, 08:23:08 AM
Ronald,

Ik denk aan een opstelling waarbij mijn ecos2 verder gebruikt wordt voor de aansturing van de wissels , de seinen, de verlichting en de info van mijn terugmelders.

De Cs3 zou ik gebruiken voor het rijden en het herprogrammeren van mijn Trix locs en treinstellen. Dit betekent dat ik een afzonderlijke stroomkring zal moeten aanleggen voor de cs3 met aansluitingen naar de rails. De ecos zal geen verbinden meer hebben met de rails.

De terugmelders blijven en geven hun signaal aan de ecos via het ecoslink netwerk.

Dat zou moeten werken, tenzij ik nog iets over het hoofd zie.

Willy

Okay, maar die terugmelders moeten wel gevoed worden met spanning. Waar haal je die vandaan? De CS3?

Citaat van: ebs2650 op 15 oktober 2022, 17:21:00 PM
De CS3 zou ik gebruiken voor het rijden en programmeren van de Marklin decoders met voeding via een nieuwe stroomkring.

Zelf ook dit probleem, het programmeren van Märklin locomotieven. Om nu een dure centrale met transformator aan te schaffen, was voor mij een brug te ver.

Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Asking me if that's black or dark green is not done!

ebs2650

Ronald,

Ik gebruik esu terugmelders Railcom. De meeste van mijn locs  zijn uitgerust met lokpilots en bij hen werkt de terugmelding prima.

Ik heb een 5-tal trix locs en treinstellen. Ook bij deze locs werkt de terugmelding, alleen de info over de loc wordt niet weergegeven.

Ik vermoed dat ik deze terugmelders verder zal kunnen blijven gebruiken. Ze geven info terug via het Ecos Link kanaal aan de ecos.

Willy

ronaldk

Willy,

Citaat van: RobVille op 16 oktober 2022, 10:28:23 AM
Zelf ook dit probleem, het programmeren van Märklin locomotieven. Om nu een dure centrale met transformator aan te schaffen, was voor mij een brug te ver.

Precies dat. Voor 700+ euro een centrale aanschaffen voor het programmeren. En hoeveel lokjes met "märklin / trix-decoders heb je?" 5 stuks? Dan is het verstandiger om de decoders te vervangen voor Esu-decoders. Ben je goedkoper uit.

Het lijkt erop dat je voor jezelf al een besluit hebt gemaakt om een Märklin CS3 aan te schaffen. Je zoekt nu nog redenen om het (voor jezelf) te verantwoorden.

ebs2650

Ronald,

Het inpluggen van een ESU-decoder in de huidige Trix locs en treinstellen  (ICE 4, TGV Euroduplex,...) is niet zonder gevaar. Bij de meeste is AUX3 en AUX4 versterkt en dan kan je de esu v5 voor MKL gebruiken. Bij andere is AUX3 een logische uitgang en enkel AUX4 versterkten dan doe je het best niet.

Wat de CS3 betreft, ik zou ze niet alleen gebruiken om de trix locs te programmeren maar ook om te rijden.

De ecos2 blijft voor de bediening van de wissels en de seinen.

De aansluiting van de terugmelders moet ik nog in detail bekijken, die zouden wel eens voor problemen kunnen zorgen.

In ieder geval, bedankt voor jullie input.