Foto's van Spichtenberg tunnel (Louise-Marie tunnel)

Gestart door mahtoska1, 10 oktober 2022, 21:12:05 PM

Klaas Zondervan

Citaat van: loco op 13 oktober 2022, 10:47:41 AM
De meeste foto's tonen de tunnel aan de kant van Louise-Marie (Ronse).
Dat komt omdat de ingang aan de andere kant niet normaal te bereiken is. Ik ben indertijd vanaf de weg Spichtenberg door de bosjes geslopen en kon toen bovenop het ingangsportaal komen. Blijkbaar was ik niet de eerste, want ik vond daar drankblikjes en andere verpakkingen.
Iets verderop was een met onkruid overwoekerde trap waar ik kon afdalen naar het spoor.
Maar dat zal wel behoorlijk illegaal geweest zijn. Toen ik daar een paar jaar later weer kwam was de toegang versperd door een hek langs de weg.

loco

Ja maar, 50 jaar geleden en daarvoor waarschijnlijk ook, was het wel gemakkelijk te bereiken, want via de tunnel konden pendelaars en anderen naar het station in Louise-Marie. We spreken van de jaren 1970. Er was zelfs licht voorzien in de tunnel. Ik heb daar zelf nog gebruik van gemaakt om daarna met K-rijtuigen richting Oudenaarde te rijden. De tunnel was breed genoeg en de bedding lag toen veel lager (was minder hoog dan nu het geval is). Via de baan was het te voet een grote omweg. En dat kleine bosje of hoop struiken was er toen nog niet. En 50 jaar geleden maakte men ook al foto's, alleen ik deed dit niet als ik met vakantie was.

Klaas Zondervan

Ik heb ook gelezen dat men vroeger te voet door de tunnel mocht gaan. Maar tegenwoordig is dat niet meer toegestaan. Ik kende die tunnel pas door een artikel in MSM over een modelspoorbaan rond dit thema. Toen besloot ik om daar eens te gaan kijken. Heb daar heel wat rondjes gefietst om een mogelijkheid te vinden om de ingangen te bereiken.


Herwig

#19
Heb je dat leuke reclamebord op het station van Louise-Marie gelezen?  A°1929.    't Is in ieder geval open & bloot: "amonniak & zwavelzuur", jesusmarante  . . .
https://mheuropehot.blob.core.windows.net/mediahaven-saas-browse-main/EVA/e811a6beb90b45138113d6aa4f1a5ee6fd030b60b2f54dbc97e6ab33b79dea67/browse.jpg

stoomlokje

Daar moeten toen ook al veel vandalen rondgelopen hebben  ???, zo te zien aan de zware tralies voor de ramen ;) of was dat normaal in die tijd , dat ze overal die tralies voor de ramen plaatsten?

Metpetergaathetbeter

misschien toen ook al inbraakbenden uit Frankrijk  ;D in die tijd,die kosten werden waarschijnlijk toch niet zomaar gedaan