Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Verlijmen hardschuimplaten

Gestart door PeterVG, 06 oktober 2022, 10:25:47 AM

PeterVG

Collegas

Welk type lijm gebruiken jullie voor het verlijmen van hardschuimplaten?

Mijn ervaringen met het plakken van dit materiaal zijn beperkt. Ik ben op zoek naar een goede lijmsoort.
Tot op heden gebruikte ik het huisproduct van Hubo maar dit is vrij kostelijk en heeft een droogtijd van meerdere dagen.

doomslu

Ik gebruik houtlijm, maar ook hier is er een lange droogtijd. Daarom prik ik de platen tijdelijk vast met tandenstokers of nagels.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Martin Welberg

Tesa alleslijm. Of Uhu of Bison.

evan

Montage lijm zoals "Fix all" van "Soudal".  de High Tack versie werkt snel en stevig.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Klaas Zondervan

Houtlijm werkt goed. Maar je moet beide delen insmeren en dan een kwartier open laten liggen voordat je ze tegen elkaar drukt. dan kan de lijm alvast voordrogen. Acrylaatkit werkt ook goed.

daylight

X-Tack van Tec7. Pakt onmiddelijk, er kan een olifant aanhangen en dan nog Belgisch product ook.

https://tec7.com/nl-BE/producten/montage-afdichting/x-tack


Martin Welberg

Gaat het om platen voor landschap of de dunne blauwe schuimplaten die tegenwoordig zwart zijn?

Voor landschap en XPS gebruik ik over het algemeen gewoon PUR of vensterschuim. Is ook een PUR lijm trouwens. Voordeel is dat het pakweg dezelfde consistentie heeft als de platen zelf.

dani

al eens geprobeerd om in plaats van lijm,  dubbelzijdig kleefband te gebruiken ?
Bvbin de Action hebben ze 2 soorten.  Je hebt de "mousse" band  maar ook de heel dunne kleefband vanongeveer 1 cm breed.
Die laatste moet je hebben...   Rijkelijk aanbrengen en stevig aandrukken.

Heb ik al enkele keren gedaan en lijkt toch redelijk te werken, maar het hangt af van waar je het wil voor gebruiken

https://www.action.com/nl-be/p/dubbelzijdig-tissuetape-2/
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterVG

Fijn dat jullie zoveel tips kunnen meedelen.
Ik ga er zeker enkele uitproberen.

Mijn vraag is gesteld vanuit de invalshoek voor landschapsdoeleinden. Dus niet voor dunne platen als spoorbedding.
Daar komt bovenop dat ik werk aan een zeer grote spoorbaan. Belangrijk is de kostprijs van de lijm. Als kempenzoon ben ik de lokale lijmproducenten zeer genegen. Maar om nu vele tubes Tec7 of Fix all leeg te spuiten bij de vorming van het landschap kan ik in deze tijden van krimpend hobbybudget niet verantwoorden. Vandaar mijn zoektocht naar goedkopere alternatieven.
Deze persoon zit met dezelfde redenering en gebruikt een ander type lijm. Mijn vermoeden is een lijm voor vloerbekleding.

https://youtu.be/qb-e6FlVrOQ?t=644

Een piste die ik verder wil uitspitten in de hoop mijn vele lopende meters landschap betaalbaar te houden ;)

erik de noorman

Houtlijm + houtschroeven fixatie verzekerd.

Erik.

Martin Welberg

https://www.lijmshop.be/product/pro-foam-low-expansion-nbs/

zou voor zoiets gaan met een lijmpistool. Gebruik het zelf al jaren. Pistool is eerst misschien wat prijzig maar het verdient zich weer. Dichtgedraaid blijft een bus erg lang goed.
Om het proces te versnellen is het de ene kant schuimen en de andere kant licht bevochtigen. Gewicht erop of dikke schroeven er tijdelijk in en je kunt echt meters maken.

PeterVG

Martin, dit lijkt me inderdaad zeer bruikbaar om snel en betaalbaar meters te maken.
Hartelijk dank voor de tip.

59erke

Citaat van: Martin Welberg op 07 oktober 2022, 16:20:12 PM
https://www.lijmshop.be/product/pro-foam-low-expansion-nbs/


zou voor zoiets gaan met een lijmpistool. Gebruik het zelf al jaren. Pistool is eerst misschien wat prijzig maar het verdient zich weer. Dichtgedraaid blijft een bus erg lang goed.
Om het proces te versnellen is het de ene kant schuimen en de andere kant licht bevochtigen. Gewicht erop of dikke schroeven er tijdelijk in en je kunt echt meters maken.

Was mijn gedacht ook, voordeel van zo'n pistool ipv zo'n plastic buisje is dat je perfect kan doseren, zelfs zeer minimaal en dat je product langer houdbaar blijft
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

GvbuuH

Citaat van: daylight op 06 oktober 2022, 13:03:02 PM
X-Tack van Tec7. Pakt onmiddelijk, er kan een olifant aanhangen en dan nog Belgisch product ook.

https://tec7.com/nl-BE/producten/montage-afdichting/x-tack

Meelezende in dit onderwerp kijk ik even op je link en ja: Basis: MS polymeer. Dit is in Nederland ook op de markt en wel bij Action als Spectrum All In One.

In tegenstelling tot houtlijm, acrylaatkit en zo, onttrekt dit vocht uit de lucht (dampdruk) en hardt daardoor uit. Krimpt niet, in tegenstelling tot houtlijm en acrylaatkit.

Je zou de uitleg erbij kunnen geven zodat men de waarde van deze kit in gaat zien. Het is drie eurootjes meer betalen alhier voor een kit die de boel perfect op zijn plaats houdt.

Waarom moet je hardschuim willen metselen met heel veel bindende middelen? Om een bunker te willen maken? Helemaal niet nodig om veel kit/lijm te gebruiken. Met een paar likjes kit blijven de hardschuimsegmeten heus wel op hun plaats. Meestal geholpen door de zwaartekracht. Het spul weegt niks dus op zijn kop gehouden blijft het ook nog zitten. Er hoeft niet eens een olifant aan te hangen.  :)

Als je toch met acrylaatkit wilt lijmen, gebruik het dan aan de randen van je blokken. De kit kan het vocht dan kwijt aan de lucht. Je weet, XPS en EPS nemen geen vocht op, het is geen hout. Niet door en door lijmen met acrylaat, door het krimpen kan er spanning ontstaan en kan zelfs hardschuim kromtrekken, ook al is het nog zo vormvast.

Klaas Zondervan

Citaat van: GvbuuH op 09 oktober 2022, 19:35:46 PM
Als je toch met acrylaatkit wilt lijmen, gebruik het dan aan de randen van je blokken. De kit kan het vocht dan kwijt aan de lucht. Je weet, XPS en EPS nemen geen vocht op, het is geen hout. Niet door en door lijmen met acrylaat, door het krimpen kan er spanning ontstaan en kan zelfs hardschuim kromtrekken, ook al is het nog zo vormvast.
Al dit onheil heb ik nog niet meegemaakt. Ik lijm ook niet de hele oppervlakte met kit. Gewoon een paar strepen met het kitpistool en dan de platen op elkaar leggen. Ondanks het feit dat EPS en XPS geen vocht opnemen is de kit na een paar dagen toch droog.