Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Wat moet een loc kosten ?

Gestart door Alberke, 05 oktober 2022, 16:17:52 PM

Herwig

#30
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 06 oktober 2022, 17:50:40 PM
Citaat van: ramdani op 06 oktober 2022, 17:45:40 PM
er zijn nochtans verschillende fabrikanten die dezelfde loc aanbieden,
om nog maar te zwijgen van de Benelux-rijtuigen (en aanverwanten) die nu op de markt komen ;);
en ze kosten eigenlijk niet veel minder dan de vooropstelde prijs van 99 euro, met wat geluk kan je nog 20 % volgende rijtuig overhouden.....

>     grappig, deze  rijtuigen  kosten dus 'ongeveer' zo veel als Alberke voor een  loc   wilt betalen ( als een gedachtenexperiment wellicht ....)

Metpetergaathetbeter

#31
Citaat van: Alberke op 06 oktober 2022, 19:06:12 PM
En daar was ik , en duizenden anderen, volkomen tevreden mee!
maar vele andere duizenden niet  :)

Jurgen

Ik denk dat ondertussen iedere moderne loc bij ongeveer iedere fabrikant wel te koop is.

Trouwens, het begon enkele jaren geleden al met de M6-rijtuigen van Classix en LS-Models. Die laatste stond ermee in Genk en de eerste liet er via een deurwaarder beslag op leggen.

De theorie blijft nog altijd mooi, maar in de praktijk zijn er nu eenmaal te veel zaken om rekening mee te houden waardoor de prijs de hoogte in gaat.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

raf

en LS heeft het proces gewonnen en deze waren niet onder de in beslag genomen loco's en wagons.
dus hoe kunnen ze dan op zaterdag toen de deurwaarder binnen viel op de beurs aanwezig geweest zijn???
ook de manier waarop de in beslag genomen modellen zijn mee genomen was schandalig want vele modellen waren van privé eigenaars die hun loc hadden uitgeleend aan LS .
bijna ieder model had schade na dat de eigenaars ze terug kregen .
dus ja ik was er bij en stond er ook verbaasd bij te kijken want die deurwaarder had geen idee wat hij in beslag moest nemen .
shit weer afgeweken van het onderwerp

ok maar terug ontopic .
de classix hebben trouwens nooit goed gereden zonder dat je er van alles zelf aan moest aanpassen terwijl die van LS wel goed reden .
wat ik er mee bedoel is dat veel geld kosten niet altijd garantie staat voor een goed model met goede rij eigen schappen .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Alberke

Misschien moet bij de productie een dubbele lijn gemaakt worden, één voor modellen die rijden en één voor toonkastmodellen.
Sommige recente locs en wagens kan je amper vastpakken zonder ze schade te berokkenen, bovendien merk, ik naar wat ik hier lees, zijn ze niet altijd perfect qua rijeigenschappen.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Floris

Tja, wat bedoel je met rijeigenschappen? Soepel lopende aandrijving of in staat om zonder ontsporen over de meest avontuurlijke rails vol butsen en knikken te razen op volle snelheid? Wil je dat eerste dan zit je tegenwoordig eigenlijk standaard wel goed, gaat t om dat tweede, tja, dan is wat tweedehands jaren 70 spul misschien geschikter. Ook nog lekker goedkoop.

Klaas Zondervan

Citaat van: Floris op 07 oktober 2022, 10:03:04 AM
..... in staat om zonder ontsporen over de meest avontuurlijke rails vol butsen en knikken te razen op volle snelheid?
Zo ver hoeft het niet te gaan. Maar fabrikanten zouden wat aandacht kunnen geven aan de beweeglijkheid van draaistellen. Sommige zijn zo star bevestigd dat ze een overgang van vlak naar verkant spoor niet overleven.

rgp

Alberke,

Twee productielijnen heeft men al gedaan. Was financieel een flop. ROCO heeft ooit een dummy uitgebracht.

Roland

Alberke

Citaat van: Klaas Zondervan op 07 oktober 2022, 10:21:21 AM
Citaat van: Floris op 07 oktober 2022, 10:03:04 AM
..... in staat om zonder ontsporen over de meest avontuurlijke rails vol butsen en knikken te razen op volle snelheid?
Zo ver hoeft het niet te gaan. Maar fabrikanten zouden wat aandacht kunnen geven aan de beweeglijkheid van draaistellen. Sommige zijn zo star bevestigd dat ze een overgang van vlak naar verkant spoor niet overleven.
Dat bedoel ik, omwille van de drang naar authenticiteit van de fabrikant zou ik mijn baan moeten herbouwen omdat hun modellen niet door mijn bochten gaan.
Waarbij ik een proficiat wil wensen aan een bepaalde  grote Duitse fabrikant die er absoluut geen last van heeft
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Martin Welberg

Je hoeft die modellen niet te kopen.

Alberke

Citaat van: Martin Welberg op 07 oktober 2022, 11:53:51 AM
Je hoeft die modellen niet te kopen.
een waarheid als een koe, maar niet bepaald een oplossing!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Tothebeach

#41
Hoezo niet? Ik doe het al jaren zo. Ik koop dat wat ik nodig denk te hebben en wat ik niet meer nodig heb verkoop ik. Mocht een lok niet aan de eisen voldoen, dan gaat ie net zo lief de verkoop weer in. 't Is niet anders dan een veredelt soort speelgoed, toch?

Maar om weer on topic te komen, ik vraag me zelfs af, of  als je alles zelf ontwerpt en laat printen/lasercutten of je dan onder de €99 kan blijven. En mocht je zelf zo'n apparaat hebben, dan zit je nog altijd met je afschrijfkosten.
Ik heb onlangs een geprint kapje gekocht voor een luttele €70 en daar mag nog een onderstel bij. Maar ook mijn smalspoorlokjes, waarvan ik de bouwpakketjes relatief goedkoop kon kopen, waren (eenmaal compleet afgebouwd) zo rond de €100.

Groet,
Michel


Klaas Zondervan

Citaat van: Alberke op 07 oktober 2022, 11:31:28 AM
Dat bedoel ik, omwille van de drang naar authenticiteit van de fabrikant zou ik mijn baan moeten herbouwen omdat hun modellen niet door mijn bochten gaan.
Dat bedoel ik nou net niet. Wat ik bedoel is dat sommige draaistellen ten opzichte van de kast niet kunnen kantelen dwars op de rijrichting. Bij overgang van vlak spoor naar een verkante boog ligt het spoor een beetje scheluw en dat kunnen die draaistellen niet volgen zodat ze de wielflens over de spoorstaaf tillen.

GvbuuH

Citaat van: Klaas Zondervan op 07 oktober 2022, 13:11:04 PMkantelen
Driepuntsophanging bedoelt Klaas.
Zou moeten kunnen voor < € 99,00.

Metpetergaathetbeter

als je een deftige baan aanlegt, je sporen goed liggen weet ik geen model die daar problemen mee had, of je moet met industriebochten werken wat op zijn eigen al niet voor aan te zien is. Trouwens dat Duitse merk blijft misschien wel op de baan maar daar staan dan ook een aantal visuele tekortkomingen/aanpassingen tegenover (te hoge bufferhoogte)

Ik weet enkel loc's waar minderwaardige onderelen inzitten en ook dan zelf kan je als je ze echt wilt een  blijvende oplossing voor vinden eens ze stuk gaan .Maar dan moet je wel onderdelen bij een ander merk gaan zoeken die die kwaliteit wel kan/wil leveren zijn