Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Wat moet een loc kosten ?

Gestart door Alberke, 05 oktober 2022, 16:17:52 PM

Alan On Track

Ik snap Hugo wel hoor, ;)  in theorie klinkt het wel logisch. Wij betalen weinig geld voor een mooie lok, de fabrikanten hebben een hoge verkoop, iedereen tevreden. Ik weet enkel niet hoe realistisch dit in de praktijk is...

Om te beginnen zijn er uiteindelijk inderdaad al modellen in elke prijsklasse. Hoeveel je moet betalen hangt vooral af van je eigen wensen en verwachtingen voor een model.


  • Wil je speelgoed? Dan heb je voor 50 euro al wat wils.
  • Ben je tevreden met eenvoudige modellen, dan heb je voor rond de 100 nog steeds veel keuze, zoals Floris hier al aantoonde. De meeste grote fabrikanten hebben wel een zeker gamma aan wat goedkopere locs. Die zijn minder gedetailleert of maken gebruik van oudere mallen, maar spreken wel een breed publiek aan. Die zijn goedkoop genoeg in productieprijs dat een grote oplage aan lagere prijs te verantwoorden valt. Je zal hier zelfs wat Belgisch vinden, als je ook vrede kan nemen met omgeschilderde buitenlandse locs
  • Wil je al wat beter gedetailleerde modellen, of modellen in een meer niche thema geproduceerd door kleinere fabrikanten? Dan zit je al eerder in de klasse 300 tot 600. De combinatie van een hogere productieprijs en een lagere oplage maakt dat dit soort modellen ook een prijskaartje heeft
  • Wil je zeer exclusieve modellen dan ga je al meer richting de 1000 heen, maar ook dat soort locs weet een publiek te vinden
  • Reken daarbij nog eens extra kosten voor features als DCC, sound, binnenverlichting, enz.

Ten tweede mag je niet vergeten dat de fabrikant er ook nog winst op moet kunnen maken, anders is het evenzeer einde verhaal. Onze modellen worden geproduceerd door commerciële bedrijven, niet door vrijwilligers. Die moeten personeel, ontwerp- en  productiekosten, verpakking, marketing, taksen, vervoer, energie, investeringen enz. betalen, als ze dan niets meer over houden zullen ze het niet lang volhouden. Het is ook gewoon geen eenvoudig proces.

Moest Märklin de type 1 met digital sound en rookgenerator voor 99 euro op de markt gebracht zouden zij hier in België inderdaad ongekende verkoopcijfers hebben gehaald. Maar met die 99 dek je de totale productiekost van zulk model (die in Europa geproduceerd werd) niet eens. Ik zou dat niet onderschatten. Dan kan je nog zoveel verkopen, de eindafrekening zal in het rood eindigen. Ik vrees dat het gewoonweg niet realistisch is om high-end modellen aan zulke lage prijzen uit te brengen. Persoonlijk
vind ik dat kwaliteit ook wel wat meer mag kosten.

Ook de winkelier moet kunnen leven van wat deze verkoopt. Als ik morgen een winkel opendoe waar ik alle locs aan fabrieksprijs verkoop zal ik ongetwijfeld veel kunnen verkopen, maar waarmee moet ik dan mijn huur/lening, energie, belastingen, eten enz. mee betalen?  Dat speelt allemaal mee in de prijs natuurlijk.

Het is een moeilijke afweging. Wij - de consumenten - hebben graag zo kwalitatief mogelijke modellen aan een zo laag mogelijke prijs. De fabrikanten en winkeliers willen op hun beurt zo veel mogelijk verkopen, maar hieruit ook genoeg inkomsten bekomen om te kunnen blijven draaien, en een extra opzij te kunnen houden.

Trouwens, welke prijsklasse een model ook heeft, er zal altijd wel op een manier over geklaagd worden.  :P

Ik vrees dat we niet zo snel sterk gedetailleerde modellen met alle technische snufjes aan 99 euro zullen vinden, al zou dat natuurlijk wel leuk zijn  8)


Modelbouw is een kunst

raf

op de club reeds bezig geweest over dit onderwerp voor het op het forum kwam .
door Alan reeds mooi verwoord .
ik denk dat kwaliteit aan afwerking persoonlijk is
vroeger piko DDR dat waren goedkope maar ook voor die tijd mooie treinen
Marklin zat nog met blikken wagons terwijl piko reeds kunststof gebruikte

we mogen ook niet de tijdsgeest uit het oog verliezen .
vroeger hadden we een trein tafel met 200 wissels en vol gezet met huisjes en dies meer .
we waren er toen tevreden mee en als het reeds (vooral snel)waren we in de 7 de hemel
de discutie gehad over lantaren palen .200 stuks op de baan maar op een belgische baan nederlandse palen.
zeiken over een buffer op een wagon of ze zijn niet kort genoeg gekoppeld maar deze rijden voorbij en zijn zo de bocht om terwijl die 200 palen altijd in het zicht staan .

volgens mij is de prijs van wat een lok waard is vooral belangrijk voor die hem wil kopen .
vind ik een lok te duur dan koop ik hem later wel want ik moet niet elke nieuwe lok hebben die uitgebracht word .

gr raf en sorry voor de hoofd letters maar ik zit met een griepje
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Floris

Citaat van: Alberke op 05 oktober 2022, 23:14:49 PM
Citaat van: Floris op 05 oktober 2022, 21:40:41 PM
Citaat van: Alberke op 05 oktober 2022, 19:46:56 PM
Citaat van: Floris op 05 oktober 2022, 19:19:31 PM
Wat voor loc wil je eigenlijk voor die 99 euro? Want zoals ik al liet zien zijn er gewoon locs te koop voor zulke bedragen, dus ik snap t punt nog niet echt.
Locs met alle toeters en bellen!
Nou, omschreef t eens nader. welke toeters en bellen precies? En welk type loc? (maakt nogal verschil qua mogelijke afzetmarkt)
Wel euh, toch zeker de nodige details, en zeker een decoder, die komen ook van de oriënt, en kosten waarschijnlijk maar een korreltje rijst om te fabriceren.
ja, das weer allemaal lekker vaag. welk type loc precies (nogal belangrijk om te weten hoe groot de markt is, die goedkope piko-dingen zijn vooral moderne locs die in een miljoen verschillende kleuren in tig landen rijden), en welke detaillering? (piko ongeveer vergelijkbaar met roco uit hun begintijd) Een decoder kost inderdaad de wereld niet om te produceren, maar de ontwikkelkosten moeten er ook uit etc... want er moet elke paar jaar een nieuwe generatie, en zo conservatief als ik ben in zulke gevallen, had wat bachmann-locjes met een eenvoudig goedkoop decodertje en man wat was dat een drama, de vooruitgang heeft toch wel wat goed gebracht.
Of uh... wilde je eigenlijk geluidsdecoders, (bedoel je dat met toeters en bellen?) nouja, die zijn ook niet goedkoop, tenzij je 4 knopjes op t dak van de loc ook goed vindt, zoals bij al die brandweer- en politiewagentjes die in de jaren 90 in de speelgoedwinkel lagen en met "try me!" op het doosje, wat ik altijd graag deed met een maat van me, de speelgoedwinkel in een oorverdovend geraas achterlatend.
Verder heb ik wel enig zicht op de "muizestronten" die de ontwikkeling van een loc ongeveer kosten in china. Das uh... zegmaar zo'n zak rijst van baksteen, met een dak erop, en ramen en deuren enzo dat je dr in kan, en dan een garage dr naast, tuintje dr voor met een vijvertje etc etc. En wat iedereen vergeet: het gezeur met service en onderdelen en gedoe achteraf, zeker als ze in china die muizestronten of rijst door de verf hebben lopen mengen of in t spuitgietmachien hebben lopen scheppen, want uh ja, je kan ze daar de hele dag op hun vingers staan kijken maar dan wordt een loc nog duurder.

dani

de basis gedachte is puur economie ....

- ofwel produceer je dure modellen  met veel detail en perfect afgewerkt, met een beperkte afzetmarkt en flinke winst per model omdat je in een niche zit
- ofwel produceer je goedkope modellen, doet toegiftes in afwerking en kwaliteit , en verkoopt er veel met een kleine winstmarge aan mensen die het een "leuke hobby" noemen  en minder veeleisend zijn

Zoals met alles, is dit een keuze !

Ik herinner me 25 jaar geleden   2 broers die allebei  PC's assembleerden en verkochten.
- de ene ging voor kwaliteit en service en verkocht er 10 per week met  5000 Bfr winst per PC en veel "gratis" dienst na verkoop
- de andere koos voor volume en basis service  en hij verkocht er  30 per week met 3000 Bfr winst per PC en een extra "gast" voor de service aan 200 Bfr per uur

Uiteindelijk waren de machines die ze afleverden kwasi identiek !
Raad maar eens welke van de 2 er na een paar jaar zijn zaak zag overkop gaan ?    Juist , ja ...   de   "klein-volume"  handelaar.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

mark7758

Ga dan zelf iets produceren. En als je over 5 jaar er nog steeds bent met winst. Dan mag je nog eens roepen.
Zeg ik met 35 jaar ervaring als modelbouwer en helper in een winkel en 30 jaar bezoeker van Nurnberg en direct betrokken bij diverse firma's.
Ja. Er moet winst zijn. Maar dat wil jij ook. En ja. Een goedkoper model zou leuk zijn. Maar tegenwoordig zijn die eisen van de modelbouwer zo hoog. En als ze het niet bevalt kraken ze het model compleet af. Zodat het niet meer verkoopt. Dus verlies voor de fabrikant.
Men wil details. (500%)
Men wil goed rijden.
Men wil goede service.
En dat betaalbaar.
Open zelf een winkel met alles er op en eraan. En kom dan eens terug.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Metpetergaathetbeter

#20
eigenlijk weer een discussie die geen steek houdt,eigenlijk weet je het antwoord al als je de vraag stelt dat het niet meer kan.

Je kunt evengoed stellen waarom kun je geen super professionele fotocamera kopen voor minder dan 250 euro met alles op en aan want die elektronica is blijkbaar O zo goedkoop.


Floris

Citaat van: dani op 06 oktober 2022, 10:20:50 AM
de basis gedachte is puur economie ....

- ofwel produceer je dure modellen  met veel detail en perfect afgewerkt, met een beperkte afzetmarkt en flinke winst per model omdat je in een niche zit

bij het nicheproduct is die "flinke winst" bovenop de productiekosten vooral nodig om de ontwikkelkosten (mallen zijn even duur voor een loc waarvan er 2.000 of 20.000 gemaakt worden) terug te krijgen. de echte winst aan t eind van de rit is per loc nauwelijks hoger dan bij een massaproduct, rijk word je dr niet van. Dat die nicheproducten er wel zijn is vaak omdat degene die ze laat maken zelf een halve hobbyist is die t zo leuk vindt dat trein X beschikbaar is dat ie genoegen neemt met een hoop slapeloze nachten en een vrij magere boterham.

rgp

Wat Alan neerpende is perfect verwoord, alleen is er volgens mij een foutje in zijn redenering.  Als je de type 1 aan 99 euro verkoopt gaan er inderdaad meer verkocht worden, maar dat is ook eindig.  Ik bedoel daarmee, dat de meeste die de 1.030 gekocht hebben er geen tweede gaan kopen, maar eerder gaan wachten op een ander nummer.  Diegene die hem nu te duur vinden, zullen er wel één kopen (maar ook toch niet iedereen).

"De markt" bestaat eigenlijk niet, het segment met alle parameters daarentegen wel.
Een voorbeeld:
De type 29 in schaal 0 is nog steeds niet uitverkocht, alhoewel er maar 25 van gebouwd zijn.  Daaruit besluiten dat er geen markt is voor een type 29 in schaal 0 is fout.  Er zijn geen 25 mensen die 5000 euro willen neertellen voor het model zoals het wordt geleverd en dat is iets anders.
In Frankrijk heeft Chrezo een 140C in schaal 0 op de markt gebracht (qua loc te vergelijken met onze type 29 inzake productie). Lanceringsprijs 600 euro ! Er zijn er 500 van verkocht ! En inzake afwerking en rijeigenschappen zeker evenwaardig aan onze type 29.
De insteek van de fabrikant is verschillend en beide spelen in een ander segment.

Roland

Metpetergaathetbeter

#23
er wonen in Frankrijk(en overzeese bieden) ten minste 5, 6  keer meer mensen en potentieële klanten en daar zal BOVENDIEN een veel groter % Frans(e spoorwegen) en mogelijks spoor 1 rijden dan hier, zijn daar veel meer chauvinistisch als hier (hier Frans, Duits, Zwitsers, Belgisch,..... om er nog maar een paar te noemen)

Jurgen

Ik blijf bij 1 loc, zelfs als hij gratis was. Bij manier van spreken dan, want ik zou een tweede aannemen om na een paar jaar te verkopen! Ah ja, want dan is die er niet meer en is hij geld waard.

Maar een hele baan met alleen maar een reeks 55 met het nummer 5512, dat zou belachelijk zijn. Zelf het nummer wijzigen? Dat kan, maar je gaat altijd wel zien dat er aan geprutst werd. Tenslotte zou ik er 99 euro voor moeten betalen hebben en zelfs dan wil ik geen risico's lopen en niets stuk doen aan mijn model.

Moest je nu 5 varianten verkopen aan 99 euro, dan zou ik van elke variant toch al een exemplaar kopen. Maar alleen als die allemaal in dezelfde periode ingezet kunnen worden, want ik wil mijn locs en rijtuigen wel tijdperkgebonden houden. Verkoop je dus 5 modellen aan 99 euro uit TP III, dan koop ik gewoon niets. Ah nee, want ik wil TP V.

Ik kan nog wel even doorgaan met redenen waardoor je theorie van 99 euro niet zal blijven recht staan hoor. Helaas, want het is wel een mooie theorie.

Moest het nu een gewone ordinaire broek zijn, dan zou dat misschien al anders zijn. Dan kocht ik er wel meer dan 1 wanneer die van mij te klein zijn. En misschien zou ik er ook iets minder om geven moest er ineens een scheur in mijn broek zitten, want dan koop ik gewoon een andere. Met een locje is dat toch wel anders.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Alberke

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 06 oktober 2022, 10:44:37 AM
eigenlijk weer een discussie die geen steek houdt,eigenlijk weet je het antwoord al als je de vraag stelt dat het niet meer kan.

Je kunt evengoed stellen waarom kun je geen super professionele fotocamera kopen voor minder dan 250 euro met alles op en aan want die elektronica is blijkbaar O zo goedkoop.
Klopt! Maar hier speelt de concurrentie tussen de merken een rol; zonder namen te noemen betwisten de merken de heerschappij over de markt met steeds maar snufjes en vooral meer megapixels. En dat laatste drijft de prijs behoorlijk op! Je koopt nu een (occasie) supercamera voor die prijs, omdat ze snel verouderen
Ik zie geen twee modelspoorfabrikanten elkaar de loef af steken door dezelfde loc aan te bieden onder het motto "die van ons rijdt beter"
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Floris

ik wel, anders zat je nu nog met lima's.

ramdani

er zijn nochtans verschillende fabrikanten die dezelfde loc aanbieden,
om nog maar te zwijgen van de Benelux-rijtuigen (en aanverwanten) die nu op de markt komen ;);

mvg,
Michel

c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Metpetergaathetbeter

#28
Citaat van: ramdani op 06 oktober 2022, 17:45:40 PM
er zijn nochtans verschillende fabrikanten die dezelfde loc aanbieden,
om nog maar te zwijgen van de Benelux-rijtuigen (en aanverwanten) die nu op de markt komen ;);
en ze kosten eigenlijk niet veel minder dan de vooropstelde prijs van 99 euro, met wat geluk kan je nog 20 % volgende rijtuig overhouden.....

Alberke

Citaat van: Floris op 06 oktober 2022, 17:45:23 PM
ik wel, anders zat je nu nog met lima's.
En daar was ik , en duizenden anderen, volkomen tevreden mee!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D