Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Servo sturing, topic ###

Gestart door Stieven76, 28 september 2022, 18:06:24 PM

Stieven76

Voor mijn nieuwe plan heb ik 10 wisselaandrijvingen nodig, met punstuk polarisatie.
Het liefst wil ik dit met servo's doen.
Uit de hier (hoe sturen jullie servo's aan) voorgestelde oplossingen lijkt de ESU Switchpilot 3 de beste omdat deze reeds 8 servo's kan sturen, al heb ik er dan nog wel 2 te kort.  Kan hier ook puntstuk polarisatie op?

Of bestaan er reeds Arduino toepassingen die dit aantal servo's kan aansturen? Zelf een beetje knutselen is ook wel leuk en het drukt wss de prijs.
Servo's  digitaal schakelen is een optie, met knopjes moet wel kunnen.

Ik weet dat er al talloze topics hierover verschenen zijn maar het is toch niet gemakkelijk om de beste oplossing te vinden.

hans63

met één PCA9685 bordje gekoppeld aan de I2C bus van de Arduino kun je 16 servo's aansturen en het ding kost ongeveer €8,-

PietB

Citaat van: hans63 op 28 september 2022, 20:45:38 PM
met één PCA9685 bordje gekoppeld aan de I2C bus van de Arduino kun je 16 servo's aansturen en het ding kost ongeveer €8,-
En als je dan zelf een bevestiging voor de servo's maakt, zoals deze op de foto.

Kun je met 2 microswitches de puntstukken omschakelen.
De STL bestanden vind je op https://www.thingiverse.com/thing:1543113

grt Piet.

Stieven76

Bedankt voor de suggestie!

Ik heb al eens gekeken voor zo'n PCA9685 bordje aan de Arduino te koppelen. Dan kan je idd 16 servo's besturen, meer dan voldoende voor mij.
Nu heb ik ondertussen al wat filmpjes hierover gezien, maar er zit nergens een voorbeeld hoe ik die servo's apart kan sturen met drukknoppen. Om 10 servo's te bedienen heb je 20 drukknoppen nodig. Zoveel pinnen zijn er toch niet op aanwezig?

Heeft iemand dit al eens gedaan?

hans63

Als je een Arduino Mega gebruikt zijn er wel zoveel pinnen beschikbaar.

verder kun je gebruik maken van een GPIO expander om via I2C meer input/outputpinnen te maken.
zo'n expander is b.v. een  MCP23017 bordje. meerdere bordjes kun je met een I2C hub koppelen.

polarisatie kan b.v. met een relais waarvan de signaaldraad aan een pin wordt aangesloten die HIGH/LOW wordt gezet in de sketch.

raf

ik gebruik een 12f629 van micro chip
daar stuur ik 2 servo's mee aan en ik heb per servo maar 1 knop nodig
deze chip heeft 8 pootjes waarvan 5 bruikbaar zijn voor in /uitgangen
poort 3 is altijd ingang.
poort 2 en 3 gebruik ik voor de schakelaar
4 en 5 voor de servo's
en 0 en 1 voor een controle led op het paneel .
deze printjes gebruik ik ook nog voor andere doeleinden want eigenlijk zitten die ook in de huisjes en dergelijke om de verlichting te sturen.

te zien dit weekeinde op plastick & steel in affligem op de bellecouter
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

#6
10 jaar geleden ook eens een schakeling gemaakt met een µC om 16 servo's aan te sturen met schakelaars. Instelling per servo van bereik en snelheid eenvoudig in te stellen.

Als je schakelaars gebruikt met een dubbele wisselcontact, dan kan je met het tweede contact per schakelaar je wisseltong polariseren.

Zie filmpje . (er zijn maar 8 servo's in teststand, ik had er toen geen meer. En ze bewegen wel echt, maar ingesteld van snel naar zeer traag  ;) )

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen