Verschil tussen een enkele kruiswissel (EKW) of een dubbel kruiswissel (DKW)

Gestart door Stieven76, 28 september 2022, 09:21:14 AM

Stieven76

Kan er iemand zeggen wat het verschil is tussen deze 2?
Ik kan op de foto's zien dat de EKW maar één wisseltong heeft en een DKW er 2 heeft per spoor.
Maar wat effect heeft dit op de berijdbaarheid? Foto's vind ik genoeg op het net, maar meer uitleg over de werking niet direct.


Klaas Zondervan

Bij een EKW ontbreekt 1 van de afbuigende rijwegen.
Je noemt het kruiswissels, maar je bedoelt waarschijnlijk Engelse wissels of Baeseler wissels.

doomslu

Geen van beiden is een kruiswissel, maar het zijn Engelse wissels, waarbij de EKW een half Engels wissel is.

Je vindt een mooie uitleg hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Engels_wissel

Oeps, ik was net te laat...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

De rijrichtingen zijn beperkter in een Halve Engelsman (EKW) tegenover in een Hele Engelsman (DKW).

EKW vs DKW by Frans Peeters, on Flickr

De figuur zet even de verschillen op een rij.

Bij een Hele Engelsman (DKW) kan je vanuit elke richting 2 andere kiezen
Bij een Halve Engelsman (EKW) kan je slechts vanuit bepaalde richtingen over 2 richtingen kiezen, de andere richting is te beschouwen als een gewone kruising.
                        DKW            EKW1           EKW2
vanuit A          C en D           C en D          enkel D
vanuit B          C en D           enkel C         C en D
vanuit C          A en B           A en B           enkel B
vanuit D          A en B           enkel A          A en B

Bij het gebruik van een Halve Engelsman (EKW) is het dus zeer belangrijk dat je hem in de juiste richting legt omdat anders sommige rijpaden onmogelijk zijn.

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Stieven76

Allemaal bedankt voor de duidelijke info!
De verwarring kruiswissel/engelse wissel is snel gemaakt als je naar de duitse benaming kijkt  :)

Jurgen

Ik heb me altijd al afgevraagd waarom dit een Engelse wissel heet en niet pakweg een Oezbekistanse wissel?
Is dit in Engeland uitgevonden misschien? Zou me de meest voor de hand liggende verklaring lijken, maar ervaring leert me dat dit niet altijd de echte verklaring is.  ;D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Klaas Zondervan

Het heet Engels wissel omdat het in Engeland voor het eerst werd toegepast. Zo simpel is dat.
In Engeland noemen ze het overigens een double slip (heel Engels wissel) of single slip (half Engels wissel)

Jurgen

Citaat van: Klaas Zondervan op 28 september 2022, 12:45:20 PM
Het heet Engels wissel omdat het in Engeland voor het eerst werd toegepast. Zo simpel is dat.

Simpel? French Fries zijn ook niet uitgevonden in Frankrijk hé.  ;D ;)

Maar het is idd wel logisch dan.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Driesel

En dan heb je nog twee soorten:

- Engelse wissels met binnenliggende tongen zoals we ze hier in België kennen,
- Maar ook met buitenliggende tongen, de zogenaamde 'Bäseler'-wissel. Genoemd naar de ontwerper: https://de.wikipedia.org/wiki/Wolfgang_B%C3%A4seler