't Is niets

Gestart door Tothebeach, 27 september 2022, 16:19:26 PM

Tothebeach

Van het zomer las ik weer eens in een rangeerboek van Lance Mindheim. Daardoor begon ik na te denken over een minimalistisch baantje met 1 wissel. Dat is eigenlijk niets voor mij, want meestal wil ik meer. Maar zoals Lance in zijn boek schrijft, is 1 wissel al eigenlijk genoeg om 20 minuten speelplezier te hebben.


Het ontwerp dat ik maakte was ook gebaseerd op zijn gedachtegang. Een doorgaand spoor passeert een industrie aansluiting en eventueel een losweg. bij de industrie is een kort laadplatform aangelegd. Een buurtgoederentrein passeert de industrie, plaatst eventueel een wagon bij de losweg en eventueel bij de industrie en gaat weer verder. De lijn is nu wel geblokkeerd, maar dat maakt het rangeren misschien interessanter.


Aan beide zijden kan een cassette geplaatst worden en het spel is compleet.De bebouwing was voor een deel al klaar. Ik was voor Metzgerstrasse al begonnen met het bouwen van een fabriek, een gevel van Walthers samengevoegd met twee gevels van een Vollmer lokloods.


Deze gebouwen zouden nu naast elkaar komen te staan, in plaats van haaks op elkaar. Het hoge gebouw zou een laadplatform kunnen krijgen, om de goederen in en uit te laden.
Ik legde dit idee eens neer bij een modelspoorvriend en hij zag het op zich wel zitten. Indirect stimuleerde hij mij zelfs om dit te gaan bouwen. Maar daar moest ik nog even niet aan denken. Ondertussen bouwde ik rustig door aan deze twee kunststof gebouwen.

Omdat de gebouwen overgenomen zijn van diezelfde vriend, leek het me een uitdaging om deze baan eens van zoveel mogelijk 2e hands spullen op te bouwen. Ik informeerde op Marktplaats en Ebay bij diverse verkopers naar gebruikte rails en het railprofiel om zodoende de baan te gaan voorzien van een deugdelijk traject. En ik struinde de buurt af naar bouwmateriaal voor deze modelbaan. En dat werd gevonden, bij mij om de hoek...


Tothebeach

Deze vuilcontainer had interessant materiaal. Ik heb er een voormalige meterkastdeur uit kunnen halen en een plaat zachtboard. De kastdeur was gemaakt van volhout en 18mm dik, dus prima geschikt als ondergrond voor een klein modelbaantje.


Het baanplan uit de vorige blog heb ik iets aangepast. Er is een wissel bijgekomen en het spoor is niet meer doorlopend. Het extra wissel geeft een extra aansluiting naar een korte losweg, waar eventueel extra goederen geladen kunnen worden, of los afval kan worden opgehaald. Het gebouw met het laadplatform staat nu dwars op het langere lage gebouw. Eigenlijk net zo als bij één van de opzetten van Metzgerstrasse.


Qua rangeren blijft het interessant. Een lok kan niet omlopen, dus de lok heeft hulp nodig van een extra lok. Een andere optie is, dat de lok ingesloten is tussen de wagons aan komt rijden om te rangeren. Terug gaat het dan op dezelfde manier.


Uit dezelfde plank kan ik een minimalistische Fiddle Yard bouwen. Dit wordt gewoon een los plankje met rails dat je handmatig heen en weer kunt schuiven. Waarschijnlijk voorzie ik de bovenzijde nog wel van ballast, zodat je een soort van fotodijkje hebt. Maar meer aandacht wil ik er voorlopig niet aan besteden.


Deze module is ook een snel project. Ik wil er zo'n twee maanden aan bouwen en dan moet de basis zo goed als af zijn, zodat ik mij nog alleen op details hoef te richten. Daarnaast kan ik dan ook rustig knutselen aan enkele lokomotieven en wagons, die ik dan tussendoor kan presenteren op dit minimalistische rangeerbaantje.

De gehele breedte van de meterkastdeur kon ik niet gebruiken. De deur was gewoonweg uit de deurpost gerukt, zo leek het. De scharnieren zaten er nog in, meer het hout was daar wel gespleten. Ik heb de deur versmald tot 27 cm en opgedeeld in een stuk van 110cm. (rangeerdeel) en 65cm. (Fiddle Yard). Twee korte stukken van de deur heb ik onder grote plaat gemonteerd. Zo heb ik net iets hoogte om de wisselaandrijving en de electra eronder aan te brengen.

Vervolgens heb ik het zachtboard er op geplakt. Dit was helaas wat smaller dan de basis, dus hier en daar zijn er wat opvulstukjes. Toen die eenmaal goed vast zat is het zachtboard tweemaal goed geschilderd. Dat voorkomt dat de vezels door kunnen dringen tot de tandwielen van de lokomotief. De demping blijft dan gewoon goed.



Uit mijn verzameling restanten bouwmateriaal haalde ik nog wat stukjes lichtblauw ondervloer van de Gamma. Dit heeft een mooie dikte voor het imiteren van een ballastbed. Andere delen vulde ik op met restanten zachtboard, karton, en een soort schuimkarton. De rails kan gelegd gaan worden, maar tot nu toe ben ik al heel tevreden voor 1 dag werk.

Groet,
michel


Pierre

Wat een leuk project Michel en wat het nog leuker maakt is dat je gebruikt materiaal een 2e kans geeft. Ik ga dit eens op mijn gemak volgen ... top. ;)
Groet Pierre.


Ronald

Leuk man, ga ik volgen!

Whis


Floris


steamdriven

Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Stedahult

Leuk baantje voor een tweeassig groen locje  ::)
Mvh. Steef

sdz1976

Meegenomen van een vorig jobke Steef  ;D ;D ;D


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Tothebeach

Samuel, je zou niets zeggen! ik hoopte hem af te leiden met dat groene fleischmann ding.

Maar het is wel lekker bouwen.
binnenkort meer.

Groet,
michel


Stedahult

Citaat van: sdz1976 op 28 september 2022, 23:39:30 PM
Meegenomen van een vorig jobke Steef  ;D ;D ;D


Grtz,

Samuel.

Mocht ik um zat zijn, dan weet ik waar hij blij van word 8)
Mvh. Steef

Tothebeach

#11
Jazeker :D

Maar er komen al twee leuke stomertjes waarop ik mij verheug:




Groet,
michel

Tothebeach

#12
De volgende stap: De rails wordt gelegd. En ik werk nog even aan de ondergrond van de terreinen. In wat weinig tijd moet er veel gebeuren. Ik wil de baan zover gereed hebben, dat ik de komende tijd me ook kan richten op wat kleinere klusjes.


Het leggen van de rails is eigenlijk eenvoudig. Ik hergebruik de rails van Metzgerstrasse. Bij het bouwen van die modules had ik alle raildelen voorzien van een eigen aansluiting. Dat komt nu goed uit. Bij het leggen van de rails boor ik dus gelijk gaatjes om deze draden doorheen te trekken. De rails wordt vastgeplakt en kan even drogen. Ondertussen sloop ik de opbouw van de bakken van Metzgerstrasse.


Met wat breekwerk lukt het mij de bakken zodanig te demonteren dat ze veilig kunnen worden opgeborgen. De Fiddle Yard blijft nog even liggen. Deze is te groot en te zwaar om 'even' ergens achter op te bergen. En ze ligt toch niet in de weg, dus kan deze gewoon blijven liggen. Wel zet ik een deel van mijn bouwsels er bovenop.

Ondertussen zit de rails goed vast. Ik keer de module om en met behulp van wat kroonsteentjes verbind ik alle draden van de raildelen met elkaar. Aan het eind komen er nog twee draadjes onder de module uit, die ik samen laat komen in een klein kroonsteentje. Als ik een trafo op aansluit, kan ik de eerste decimeters rijden. En het rijdt!
De wissels zijn nog niet gepolariseerd, maar dat komt later wel. Op dit moment functioneert de modelbaan minimaal, maar het functioneert.


Als laatste plak ik nog wat dik karton op de plekken waar een straat komt en op de plaats van de industrie. Met wat boeken erop, kan dit rustig een nachtje drogen. Voor het zicht plak ik ook nog wat zand tussen de rails.


Groet,
michel

Tothebeach

Citaat van: Tothebeach op 05 oktober 2022, 08:54:01 AM


Bekend gebouw daar op de achtergrond? Dat kan kloppen, want dat gebouw staat ook in de MSM van deze maand


Groet,
Michel

Tothebeach

Als basis voor de gebouwen, plak ik grijs karton van ongeveer 1-1,4 mm dik. De stukken zijn zo afgesneden dat de gebouwen er net op passen. Als dit droog is, kan er omheen met klei gespeeld worden. Met klei (DAS) wil ik de grote laad en losweg bekleden. De kleine laad en losweg wordt met stelconplaten aangekleed.


Het bekleden van een deel van het landschap is vrij eenvoudig. In het verleden heb ik eens een mal gemaakt van een stuk styreen met twee vierkante profielen aan de zijkanten. Een deel van een bezemsteel is mijn roller. De klei leg ik op het stuk styreen en rol deze uit.


Door de twee vierkante profielen aan de zijkant, wordt de klei niet dunner dan de profielen. Vervolgens haal ik de platte klei eruit en plak deze met houtlijm vast op de te bekleden ondergrond.

De klei tussen de rails wordt iets anders gedaan. Allereerst vul ik de ruimte tussen de bielzen op met stukjes klei. Daarna leg ik twee vierkante profielen direct naast de rails met een propje klei. Van de klei maar ik een lange worst die ik tussen de railstaven inleg en deze rol ik plat met de roller. In principe ben ik nu klaar. Even de restantjes wegwerken en mooi recht afsnijden en dan lekker laten drogen. Die profieltjes haal ik weg zodra de klei droog is. Daarna werk ik de kleine restjes weg en is het straatspoor gereed om bereden te worden.


Nu ik toch lekker aan het spelen ben met de klei werk ik ook wat spleten en naden weg. Uiteindelijk besluit ik de weg ook alvast aan te leggen. Van wat profielhout maak ik een deel van de overweg. Met contactlijm plak ik enkele korte balkjes tegen de buitenzijde van de rails. Als die stevig genoeg liggen rol ik weer een stuk klei uit snij deze uit op een breedte van ongeveer 7cm.. Deze plak ik vast op de kartonnen ondergrond. Ook dit mag nu drogen. Volgende keer weer verder.


Groet,
michel