't Is niets

Gestart door Tothebeach, 27 september 2022, 16:19:26 PM

Stedahult

Ik laat je zin zojuist aan Gerda zien, en zei:
'Neem d'r is een voorbeeld aan, vrouw'  8)

Al heb ik werkelijk geen idee wat het ook al
weer was, maar ik vind het nu al geslaagd!
Mvh. Steef

Tothebeach

Maak er je voordeel van! want als ik het zelfs zeg dan moet het wel waar zijn :D

Ik doelde op een gesprek ergens vorig jaar, waar je me aanraadde om weer met karton te gaan spelen in plaats van met plastic. Mijn vrouw roept dat ook al jaren, dus eindelijk lijkt het kwartje te gaan vallen.

Groet,
michel

Tothebeach

Met karton ben ik eerste maar weer aan de slag gegaan. Het is nog al een tijdje geleden dat ik op dit niveau bezig ben geweest. De muren lukken nog wel;



De ramen waren wat meer gedoe, maar ik heb de werkwijze gevonden:



En dan dat rood maar snel laten verdwijnen met wat verf:



Het gaat best wel lekker zo. Deze komt op een dioramaatje te staan voor een beurs, over pak um beet een maand. Meer foto's en wat extra info is te lezen op mijn blog

Groet,
Michel

Tothebeach

Het schuurpapier op de huisjes heeft de juiste kleur en wordt met wat washes vervuild. Dat zelfde geldt voor de ramen. Ook deze worden met een licht was wat verouderd.


Daarna kan het in elkaar gezet worden. Met de ramen heb ik altijd wat moeite, meestal glimmen ze teveel. En het doffer maken met poeders lukt mij niet zo. Deze keer heb ik ze licht bespoten met matte lak.


Achter het huisje komt een kleine  loods, zo heb ik ook een excuus om nog een reclame/verwijzing te schilderen op de kleine garage. En zo groeit het geheel langzamerhand weer een beetje meer.


Maar eens zien waar het schip strandt, of niet natuurlijk. Nog net iets meer is te zien op mijn blog

Groet,
Michel

Floris

Voor mottige ramen gebruik ik gewoon een of ander rondslingerend stukkie sheet/doorzichtig plastic, dat op natuurlijke wijze een beetje rans en dofgeslagen is door de natuurlijke ambiance van mijn hobbyhok en waarschijnlijk gewoon mijn aanwezigheid. Ik zie iets dergelijks gebeuren met collega's die langer in mijn buurt rondhangen.

Tothebeach

Dat zal waarschijnlijk wel het probleem zijn. Dit was verpakkingsplastic van iets nieuws. Al blijft bij mij ook het oudere plastic vrij lang nog glanzen. Zal wel iets met de natuurlijke bewaaromstandigheden te maken hebben, vrees ik.

Groet,
michel

Stedahult

Dit vind ik nu zo fijn aan jouw bouwkunsten.
Wanneer het klaar is en onder de juiste hoek
gefotografeerd, zit je eigenlijk aan dezelfde
tafel naast Ackle. Het sfeertje wat jij neer zet
vind ik zelf nog wat beter. Rustig en geen
overkill aan zooi en groen. En in h0.
Mvh. Steef

Tothebeach

Steef, je doet mij blozen.

Het grappige is wel, dat ik onlangs een boek van Marcel heb gekocht, om van hem te leren. Want wat hij op schaal 1:32 kan, moet toch ook in h0 te doen zijn, zo dacht ik :)
En dan schrijf jij:
CiteerWanneer het klaar is en onder de juiste hoek
gefotografeerd, zit je eigenlijk aan dezelfde
tafel naast Ackle.
Misschien dat het op Ontraxs daadwerkelijk gebeurt.

Groet,
michel

Tothebeach

Ondertussen wordt er een kleine indeling gemaakt. Het zou mooi zijn als ik deze gebouwen ook op deze baan kan gebruiken. Het werd allemaal te lang en te breed. Maar het moet ook op het schijfje passen voor op Ontraxs. Uiteindelijk wel op een aanvaardbare samenstelling gekomen:



Van wat restjes karton, dan maar een trapje gebouwd voor tussen het geheel van gebouwen:



En een schijfje uitgezaagd en voorzien van wat klei. Het wordt best wel aardig zo:



Dat was het voor even. Dit staat ongeveer ook zo beschreven op mijn blog, misschien iets uitgebreider. Maar het was eigenlijk een rustig bouw weekje zo. Weinig tijd gehad, maar ziet is voor de komende tijd wel wat beter uit.

Groet,
michel

sdz1976

Kijk er al naar uit uw kunstwerk te zien.  8) 8) 8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Tothebeach

#55
@Samuel: Ben ook nieuwsgierig naar uw kunstwerk (hebben we nu een date?? :D)

Ondertussen gaat het met forse schreden verder. Naast de ramen moeten natuurlijk ook nog luiken geplaatst worden. Ook deze worden van papier gemaakt, dat heb ik al eens eerder gedaan en dat werkt naar behoren (staat ook beschreven in MSM 213). Wel heb ik geƫxperimenteerd met het imiteren van scharnieren. Bij de gebouwtjes voor Wim had ik daar een kunststof profieltje voor gebruikt, maar dat vind ik eigenlijk te grof (zie hier en hier). Het experiment met koperdraad is ook niet wat ik zoek. Maar ik heb al wel een oplossing gevonden. Dat wordt toegepast op een volgend huisje.



Met aluminium heb ik een golfplaten dak gemaakt. Alleen is deze nu ook bestrooid met 1 laag gips. Geverfd en voldoet wel aardig voor een asbest dak. Een volgende keer moet ik wat stijver folie gebruiken, want dit buigt te snel voor asbest.



En de gebouwen worden vastgezet en ingepleisterd. Zo wordt het langzaam een minilandschapje:



Meer foto's en meer te lezen is er op mijn blog

Groet,
michel

Cozzy

Hey Michel,
Als 'stille' volger kijk ik al en tijdje geboeid mee in dit draadje.
De golfplaten - zowel resultaat als werkwijze - zijn bijzonder knap, tof man!
Groet,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Tothebeach

Dankjewel voor je mooie compliment, Tom. Het is leuk om te lezen dat je als stille volger er zo van kunt genieten.

Wat eerder dan normaal, maar komende donderdag ben ik niet in staat op te posten, ivm Ontraxs.



Ondertussen liep ik wel te stoeien met wat naden. Bij de eerste gebouwen was het schuurpapier niet overlappend gesneden en zeker bij de garage en de loods leidde dat tot storende naden.



Na wat geprutst te hebben met Putty bleef die naad storend. De oplossing was eenvoudig, een drupje houtlijm in de naad en dan bepleisteren met wat DAS klei. De naad was weg, wel bleef er een litteken over dat overschilderbaar is, waardoor het natuurlijker oogt.



Het dak is ook bedekt met folie vaan Redutex. De schoorstenen passen er mooi in, een laagje zilverpapier is geschilderd en oogt zo meer als zink.



Het wordt heel aardig zo, ik ben al aardig tevreden. Gedetailleerdere informatie is te lezen op mijn blog

Groet,
michel

Kautenbach

Zeer Sfeervol, te bewonderen op Ontraxs? ;)

Klaas Zondervan

Wim, volgens mij wel. Als ik de informatie op het forum van beneluxspoor en op de site van Ontraxs goed interpreteer, staat Michel zelfs met een demo naast jouw baan.