Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Bruggen & Brugsignalen in grootbedrijf

Gestart door Kylchap, 27 september 2022, 10:59:12 AM

Kylchap

Over de Durme in Hamme lag tot kort na de 2de WO een spoorwegbrug die Lijn 56 (Dendermonde - Sint-Niklaas) over de rivier bracht. Het was een draaibrug. Het draaibare deel lag aan de kant van Hamme. Het vaste deel langs de kant Sombeke. In Oktober 1914 wordt het draaibaar gedeelte door de Belgische Genie opgeblazen om de aftocht van de troepen uit Antwerpen te beschermen. Na de 1WO kwam er een nieuw draaideel dat het uithield tot na de 2WO. Eind van de jaren '40 werd de hele brug afgebroken en maakte dus van Hamme een eindstation. Tot 1981 bleef er nog een sporadisch goederenvervoer vanuit Dendermonde over.  De vraag van vandaag: op de weinige foto's die er bestaan, zijn er - in vergelijking met doorsnee sigalen - erg hoge paalconstructies te zien. Wat zijn dit? Zijn dit een soort "brugsignalen" ? Hoe was hun werking? Welk signaal stond er op? Rood? Wit ? De abnormale hoogte van deze palen kan zich makkelijk verklaren door de nabijheid van Halte Sombeke zodat het signaal vanaf die halte gezien kon worden. Langs de Kant Hamme een soortgelijke opstelling veronderstel ik. Wanneer ik een aantal jaren geleden de plannen van het emplacement Hamme ging opzoeken bij de Historische Dienst van de NMBS in Brussel kon ik geen plannen inzien van de brug. Ook over deze "signaal-paal" kwestie kon ik geen antwoord krijgen. Ik neem echter nog eens met hen contact op, misschien dat er ondertussen weer wat nieuwe zaken opgedoken zijn uit één of ander archief. Ik weet dat er hier bollebozen meelezen die mij waarschijnlijk op 10 seconden het antwoord kunnen geven. Dat zie ik "met graagte" tegemoet.

doomslu

Dirk, je schrijft "op de weinige foto's die er bestaan, zijn er - in vergelijking met doorsnee signalen - erg hoge paalconstructies te zien. "

Kan je daar een link naar plaatsen? Een foto zegt meer dan een verhaal...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Kylchap


doomslu

Ik had begrepen dat je foto's op het internet bedoelde. Vandaar mijn vraag om daar een link naar te plaatsen.

Als je eigen foto's wilt tonen, dan moet je ze wel eerst 'ergens' op het internet plaatsen.
Hoe dat gaat lees je hier: https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,28971.0.html
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ACFI

Ik sluit me aan bij de vraag.

Op postkaarten zie je bij de brug over de Dender bij Oudegem eveneens heel hoge seinen staan. De plaats is minder dan een kilometer van de toegang tot het station Dendermonde.


Briefkaart gevonden op www.oudegemvroeger.be

Ten westen van het station komen de lijnen 53 en 57 samen. Vanaf daar is het een lange helling tot over de Dender. Was de bedoeling de seinen zichtbaar te maken vanaf de junctie Hofstraat?

ACFI

Michiel

#5
Mijn gok is dat dit telegraafpalen zijn. Als je het station van vb Dendermonde of Sint-Niklaas ziet uit die tijd, dan zie je ook dergelijke hoge masten boven op het stationsgebouw staan.



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kylchap

Ik ga de foto's ergens plaatsen en dan oploaden ... ik plaats nu de pancarte (geleend van de toendertijds BRT : even geduld ... LOL


Kylchap

#7

Foto van na de 1WO - te merken aan het "bolle" draaibare gedeelte. - Geen palen/seinen te zien

Foto van voor 1914 - het draaibare deel is vlak - Paal langs de kant Sombeke staat net aan de toegang tot de brug

Brug na 1WO - Op de kant Hamme staat een paal met steun op een aantal meter afstand van de toegang tot de brug

Brug na 1914 - Aan beide zijden van de brug staan palen met steunen

Foto van voor 1914 - Aan de kant Sombeke staat een paal buiten proportie en een stopschijf - Het bruggehoofd kant Sombeke ziet er nog anders uit dan op de later foto's.

Kylchap

Opladen is snel gelukt, amaai en dat met mijn computerische onhandigheid ... ! Alvast iedereen bedankt voor de reacties. Michiel lijkt mij ook een punt te hebben, dat het telegraafpalen zijn. Voor de "gesteunde palen" twijfel ik enigzins, maar voor de erg hoge op de onderste foto, zie ik het wel mogelijk. In de tijd van die foto waren de boten/schepen die op de Durme nog tot Lokeren voeren meer dan waarschijnlijk nog voorzien van masten. Om onder de telegraafdraden door te varen moeten deze dan inderdaad wel heel hoog gehangen hebben. De lagere exemplaren - de "gesteunde palen" - lijken mij op het eerste zicht dan toch wel wat te laag om boten met masten door te laten. Op de prachtige foto van de brug van Oudegem ( danke ACFI) zie je, denk ik dan, inderdaad eerder telegraafpalen van de normale hoogte. De Brug van Oudegem kan, mijn gedacht, niet bewegen, meen ik. De noodzaak om het treinverkeer stil te leggen bij een geopende brug is er daar dus niet, in tegenstelling tot draai- en hefbruggen. De zoektocht om uitleg gaat door.

guy holbrecht

Mijn inschatting: meer dan waarschijnlijk zijn het telegraafpalen. De brug waarover sprake is in 1877 gebouwd. Binnenschepen waren toen meestal nog uitgerust met een mast met een zeil. Er was een aanzienlijke vloot 'beerotters' in dienst die 'beer' van Antwerpen naar het platteland vervoerde. De stad Antwerpen bijvoorbeeld had in 1916 niet minder dan 31 van die beerotters in dienst. Deze voerden onder zeil en met opkomend hoog tij over de Schelde vanuit Antwerpen tot op de Durme voor Waasmunster. Aangezien een mast redelijke hoogte had, mocht deze de draden van de telegraaf niet raken. Meer dan een vermoeden is dit niet, maar het lijkt mij plausibel. (info gehaald uit 'De Durme van Tielt tot Tielrode' van André Verstraeten)

Kylchap

Ja, inderdaad, Guy. Zowat elke gemeente langs de Durme had zijn "beerkaaien". Toen ik een klein ventje was herinner ik mij nog dat ik met vader en grootvader langs de "beerkaai" van Tielrode kwam. Dar lagen een aantal betonnen putten/kuipen waar de beer uit Antwerpen werd gelost. De kwaliteit van de beer werd vakkundig "geproefd" met een beerlepel (soort soeplepel) om de kwaliteit vast te stellen. Kwaliteit en prijs waren aan elkaar gekoppeld en bij het proeven kon men ook vaststellen of er geen water aan toegevoegd was. Een smakelijk beroep: beerproever ! Maar effe terug naar het onderwerp. Het begint er inderdaad meer en meer op te lijken dat het telegraafpalen waren die de draden over de Durme brachten. Andere draai/hefbruggen? Iemand nog foto's ?