Nieuws:

Nu in MSM 257 REPORTAGE: On traXS 2025 * Op bezoek bij Z-spoor fan August Windels

Hoofdmenu

ervaring met verkoper Hect'Or (ondertussen HectorTrains) op 2dehands?

Gestart door stefanic, 27 september 2022, 09:08:26 AM

Metpetergaathetbeter

janieburton

Citaat van: Sicco op 13 december 2024, 12:40:09 PMIets snap ik toch niet aan dit hele verhaal. Al jaren gaat het over dezelfde persoon, maar ondertussen is die overal gewoon te vinden, zowel fysiek als digitaal, onder zijn echte naam, post eigen foto's van materiaal etc. Heel cru gezegd doet hij alles fout wat een professionele oplichter zou doen. Desondanks, heel de wereld is vrienden met hem op FB en geen kwaad woord te vinden - wat zou betekenen dat hij bijna 24/7 bezig zou moeten zijn om comments te verwijderen en mensen te blokkeren. Dat is zoveel moeite voor iemand die geen enkele moeite doet om niet persoonlijk vindbaar te zijn. Ik vind het een opmerkelijk verhaal.

Misschien is dit overmoedig zijn en er is een spreekwoord dat zegt "de kruik gaat zolang te water tot ze barst"

rgp

Niks overmoedig.

Als hij 1000 man oplicht voor gemiddeld 200 euro en er maar 10% van de opgelichten ieder apart klacht neerleggen, kan hij nog jaaaaaaren doorgaan, omdat de bedragen te klein zijn om een vervolging in te stellen.

BTW: in Frankrijk reageert de procureur maar vanaf ...... 10.000 euro 😡

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

janieburton

Citaat van: rgp op 15 december 2024, 18:49:38 PMBTW: in Frankrijk reageert de procureur maar vanaf ...... 10.000 euro 😡

Roland

Dan is Frankrijk het paradijs voor oplichters als men niets doet voor oplichting onder de €10.000.

Dirk

Citaat van: janieburton op 16 december 2024, 02:06:33 AM
Citaat van: rgp op 15 december 2024, 18:49:38 PMBTW: in Frankrijk reageert de procureur maar vanaf ...... 10.000 euro 😡

Roland

Dan is Frankrijk het paradijs voor oplichters als men niets doet voor oplichting onder de €10.000.

Allen verhuizen dan.
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

filosoofke

Sja, om eerlijk te zijn ben ik wel gedegouteerd door die tweedehandsmarkt. Na een lange hobbypauze een tijdje een inhaalmanoeuver geprobeerd maar 't heeft me weinig opgeleverd.Op de duur begin je de 'grootmarchanten' er wel uit te halen. Heb ook de indruk dat die onder elkaar wat bieden om de prijzen hoog te houden en elkaar wat goeie recensies toebedelen. Sommig materiaal zie je trouwens soms zowel op ebay als op 2dehands.be verschijnen. Louche allemaal. Idem op Catawiki waar sommige prijzen toch ook abnormaal hoog liggen en hetzelfde materiaal, dezelfde foto's 3 maanden later terug ziet verschijnen.
Er zijn ook geen garanties, ook al krijg je de locomotief wel degelijk toegestuurd, dat die 'zo goed als nieuw' rondrijdt. Ook al meegemaakt door ene verkoper uit Rijswijk dat het materiaal kapot toekwam. Totaal slecht verpakt, maar het was natuurlijk de schuld van Bpost. Enige tegemoetkoming was er natuurlijk niet, en een slechte recensie kon ook niet zolang de verkoper mij niet recenseert. Sja...zo betrouwbaar zijn recensies dus...
Dus ik zal misschien nog wel eens iets kopen van iemand uit de buurt die uit zijn eigen collectie verkoopt en ik het zelf kan afhalen, maar van de anderen die gun ik hen geen eurocent meer.

rgp

Heb een discussie gehad over 50 euro.  Toen ik zei dat ik dan klacht zou neerleggen voor fraude en bedrog kreeg ik het antwoord van die 10.000 euro.
Ik heb gezegd dat er andere efficientere middelen zijn om die 50 euro te krijgen ( de rest is prive).
Het resultaat is dat de goederen geleverd werden -op tijd - zonder die extra 50 euro.
Oplichters en pseudo oplichters zijn bij mij aan het verkeerde adres.

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

Ronald

Citaat van: filosoofke op 16 december 2024, 14:52:01 PMSja, om eerlijk te zijn ben ik wel gedegouteerd door die tweedehandsmarkt. Na een lange hobbypauze een tijdje een inhaalmanoeuver geprobeerd maar 't heeft me weinig opgeleverd.Op de duur begin je de 'grootmarchanten' er wel uit te halen. Heb ook de indruk dat die onder elkaar wat bieden om de prijzen hoog te houden en elkaar wat goeie recensies toebedelen. Sommig materiaal zie je trouwens soms zowel op ebay als op 2dehands.be verschijnen. Louche allemaal. Idem op Catawiki waar sommige prijzen toch ook abnormaal hoog liggen en hetzelfde materiaal, dezelfde foto's 3 maanden later terug ziet verschijnen.
Er zijn ook geen garanties, ook al krijg je de locomotief wel degelijk toegestuurd, dat die 'zo goed als nieuw' rondrijdt. Ook al meegemaakt door ene verkoper uit Rijswijk dat het materiaal kapot toekwam. Totaal slecht verpakt, maar het was natuurlijk de schuld van Bpost. Enige tegemoetkoming was er natuurlijk niet, en een slechte recensie kon ook niet zolang de verkoper mij niet recenseert. Sja...zo betrouwbaar zijn recensies dus...
Dus ik zal misschien nog wel eens iets kopen van iemand uit de buurt die uit zijn eigen collectie verkoopt en ik het zelf kan afhalen, maar van de anderen die gun ik hen geen eurocent meer.

Beetje kort door de bocht. Prijzen op Catawiki bepaal je zelf, je hoeft het niet te kopen ;) Maximaal bod instellen en je weet altijd waar je aan toe bent. Aantal zaken gekocht daar en allemaal prima afgehandeld en dito spullen. Dat de prijzen daar soms door het dak gaan ligt puur aan de hebzucht van de bieders, zij zijn het die diezelfde prijs opdrijven :)

Zelfde geldt voor bv Marktplaats bij ons in NL. Daar zitten louche verkopers maar ook heel veel eerlijke. Langdurige verkopers met prima beoordelingen, ik durf er gerust te kopen. Net aangemaakte accounts? Wegblijven.

Voor alles geldt; alert blijven en goed kijken waar en wat je koopt.

ATBtrein

Ondertussen is deze topic weer geleidelijk overgegaan in ons ongenoegen over de 2dehandsmarkt.

Feitelijk is het heel simpel,

1) bij aankoop op afstand ken je de persoon en is geen wantrouwen nodig en kan een 'eventueel probleem' besproken worden.

2) En als je de verkoper niet kent, dan is er maar 1 regel! Vooraleer je maar één cent betaald heb je alle gegevens van de verkoper, en dan bedoel ik ook alle. Dat zijn bankgegevens, volledige naam, volledig adres en met onze aller vriend Google blijft niemand (maar dan ook niemand) in deze huidige tijd verborgen. éen simpel mailtje naar de verkoper om te vragen naar deze gegevens en er is wat aarzeling, dan moet de waarschuwingslamp al knipperen.

Ik lees ook over de prijzen en het is inderdaad 'ongelooflijk' dat de 2dehands artikelen al in veel gevallen meer kosten dan de originele nieuwprijs, wat eigenlijk niet kan, maar blijkbaar zijn 'treintjes' echte collectorstukken geworden met hoge prijzen.

En laat dit nu juist zijn dat ons nog het meest pijn doet! De PRIJS!

Velen onder ons hebben een 'redelijke' tot 'aanzienlijke' collectie die al de waarde heeft van een rondrijdend voertuig op 4 wielen en soms worden dan nieuwe uitgaves van bestaande modellen of totaal nieuwe modellen uitgebracht waardoor er een 'verschuiving' mogelijk is in de verzameling. Dit kan dan in de doos bewaard worden (in de donkere kamer op de juiste temperatuur) maar in feite hebben we daar niets meer aan (buiten de pure verzamelaar die denkt, ik heb het)

Wat betekent dat het te koop kan aangeboden worden, en dan zijn mensen die met de hobby beginnen heel blij dat ze een wagon of rijtuig of loc vinden die vroeger is uitgekomen (want zo waren we allemaal, we beginnen aan de modelbaan, we zoeken alles op wat bestaat van bijvoorbeeld de NMBS en beginnen te kopen)

Maar natuurlijk de 'oude rotten' in de hobby willen ook die of die trein uitbreiden naar de werkelijkheid  (... en ik zelf ben ook een bedrijfsnummer freak die een trein wil met verschillende nrs) en gaan dus ook op jacht op beurzen of het internet.
En nu komt het waar we allemaal een 'probleem' mee hebben, of noem het minstens  een ongemakkelijk gevoel.

Als we zelf iets willen verkopen, willen we de waarde van ons stuk terug (of toch zo dicht mogelijk)  WANT bijna altijd is het de bedoeling  om een nieuw stukje trein te kopen.

Als we zelf iets willen kopen 2dehands vinden we natuurlijk de prijs te hoog, want het is al 'gebruikt' op de baan of in de vitrine of in de doos.  En toch is er altijd wel iemand die bereid is om de vraagprijs te geven anders zouden de sites als Ebay of de Wiki's niet zo succesvol zijn.

Tot slot ben ik, zoals vele anderen, iedere avond na het werk, wel eens op zoek naar die ene schat die voor ons veel betekent en ons voldoening heeft als we hem gevonden hebben, om dan weer verder te zoeken naar nog een grotere schat.

Ik herinner nog iets van 24 jaar geleden, toen ik de hobby terug opnam, dat ik helemaal niks meer af wist van de treinen en waar dat er nog treinwinkels waren. Eerst vond ik informatie via het toenmalige Kapaza en vertelde een verkoper me dat ik eens een ruilbeurs moest bezoeken.
Maar wat ik nooit begrepen en gezien heb is het woord ruil in de term RUILbeurs.

Ik hoop, dat je als koper en verkoper, gewoon open en eerlijk bent tegen elkaar, dan is iedereen tevreden en kunnen we lekker verder genieten van iets nieuws en onze hobby. (dat is nog eens een kerstboodschap!)

Vele groeten

Nick - ATBtrein

Rangeerduivel

Citaat van: ATBtrein op 17 december 2024, 18:13:34 PMMaar wat ik nooit begrepen en gezien heb is het woord ruil in de term RUILbeurs.

Onervaren in de modelspoorhobby heb ik vele jaren geleden op de "ruilbeurs" in Mechelen eens met een handelaar kunnen ruilen,
enkele Duitse modellen voor 2 Belgische, een 20 en een 62 van Roco.
Ik dacht toen een goede zaak te hebben gedaan, wat achteraf niet bleek als je de aankoopprijzen nieuw vergeleek!
Maar ja, leren kost geld....
(sorry voor het off-topic)

;)

raf

het woord ruilbeurs klopt wel je ruilt geld in voor een trein
het woord modelbouw is een andere zaak soms is het meer modelkoop

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.