Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Sluiting Verschooten februari 2023

Gestart door Bart12, 25 september 2022, 09:41:11 AM

rgp

Peter,

Gunther heeft idd niet 1maar meerdere punten.

Als je 2 euro moet investeren om 50 cent te verdienen, dan moet je vooral in de spiegel kijken. En naar je verkoop.

Iedere verkoop levert geen winst op, maar iedere verkoop is wel een investering in je klant.

We worden idd gerund door boekhouders, die het product als niet essentieel beschouwen.

En gezien dat de hogescholen tot 50% meer studenten management hebben, zal het niet op beteren 😡

Roland

ronaldk

Nou... Soms moet een winkelier ook een minimale bestelling plaatsen bij een importeur / fabrikant / leverancier. Dan is het de vraag of een stukje hout van 2 euro niet te veel extra voorraad oplevert. Zelfde geldt voor de Peco-rails: Als daar ook een minimale ordergrootte geldt is het soms lastig om te zeggen: "Ik ga dat voor u bestellen." Tenzij je denkt ik verkoop de rest wel. Anders is het dode voorraad. Dat is ook je klantenkring goed kennen. Weten wat je alsnog kan verkopen. Sommige winkeliers nemen gewoon artikelen op voorraad en houden die voorraad op peil. Dat is een wat optimistischer kijk op het ondernemen dan als je alles moet bestellen en niets op voorraad hebt. Er zijn ook winkeliers die online aangeven het spul op voorraad te hebben en dan alsnog komen: "Helaas het moet van de importeur komen". Dat is helemaal jammer.

Havoc

Citaat van: ronaldk op 12 oktober 2022, 15:50:37 PMZelfde geldt voor de Peco-rails: Als daar ook een minimale ordergrootte geldt is het soms lastig om te zeggen: "Ik ga dat voor u bestellen." Tenzij je denkt ik verkoop de rest wel.

Mijn bedoeling was juist om een volledig pak te nemen zodat hij geen overschot had om op stock te leggen. Dus niks dode voorraad voor hem. Dat hij dat hele pak toevoegt aan zijn andere bestellingen van Peco en iets laat weten als het er is. Ik bestel zelden op die manier iets dat ik "morgen" nodig heb. Als ik het echt héél dringend nodig heb, dan ga bel ik rond en ga ik het halen.

Zelfde met die 2 bestellingen van 500 euro Marklin Z. Je gaat mij nu toch niet vertellen dat een winkel zoals Jocadis op 3 jaar tijd niet genoeg Marklin spullen moet bestellen om 1x dat minimum order te halen? Als die echt niet meer verkocht dan verbaast het me niet dat die ook reeds lang dicht is.

Met vakantie voor onbepaalde duur.

ronaldk

hoi,

Citaat van: Havoc op 12 oktober 2022, 18:24:18 PM
Mijn bedoeling was juist om een volledig pak te nemen zodat hij geen overschot had om op stock te leggen. Dus niks dode voorraad voor hem. Dat hij dat hele pak toevoegt aan zijn andere bestellingen van Peco en iets laat weten als het er is.

En daar zit mogelijk een dingetje. Misschien heeft hij heel weinig Peco-bestellingen. Dan blijft het heel lang liggen. Zelf zou ik het als winkelier aangeven dat het moeilijk gaat worden om het te leveren. Zeker als je zelf nauwelijks Peco verkoopt.

Citaat van: Havoc op 12 oktober 2022, 18:24:18 PM
Zelfde met die 2 bestellingen van 500 euro Marklin Z. Je gaat mij nu toch niet vertellen dat een winkel zoals Jocadis op 3 jaar tijd niet genoeg Marklin spullen moet bestellen om 1x dat minimum order te halen? Als die echt niet meer verkocht dan verbaast het me niet dat die ook reeds lang dicht is.

Tja. Dat weet ik natuurlijk niet. 2 bestellingen van 500 euro zouden inderdaad gewoon met een reguliere bestelling mee kunnen komen. Of zelfs gewoon 1 bestelling. Het is soms heel apart dat de ene winkel bijna nooit problemen heeft met bestellingen en de andere juist wel.

Metpetergaathetbeter

de vraag is natuurlijk of die zaken dan bij Marklin juist voorradig zijn want veel bedrijven werken al  in de zin van First in -first out

erik de noorman

Citaat van: SuSke op 12 oktober 2022, 11:14:06 AM
Vandaar dat 'handel drijven' ook 'ondernemen' is en dat vraagt initiatief en investering.

(Merk dat Roland me voor is)

Soms moet je de kost van een investering van €2 eens goed berekenen. Als deze veel meer gaat kosten dan ze ooit kan opbrengen moet je het initiatief nemen om er niet in te investeren. Dat noemt men goed ondernemen om handel te kunnen drijven. Voor handel te drijven heb je kapitaal nodig. Stock slorpt enorm veel van het kapitaal op (meestal nog geleend). De stock die opbrengt is deze die al betaald is en nog moet geproduceerd worden.  Huidige wetmatigheid van handel drijven. Als kapitaal niet rendeert ga je op de fles en dat betaald de ondernemer en niet de klant.  ;)

Erik.


Bundesbahnfreak

Naast al het economische is er ook het aspect van opvolging.  Veel van de handelaars zijn ook niet meer van de jongste en gaan ook ooit op pensioen.  Ze hebben dan ook niet altijd het geluk dat hun kinderen de zaak willen verder zetten of een overnemer vinden.  Geldt niet alleen voor onze treinwinkels natuurlijk
Groeten Rudy

janieburton

Een paar weken geleden ben ik nog eens in Antwerpen geweest en langs het gebouw gegaan waar Verschoten zijn winkel had; ik had gedacht dat die ruimte vlug zou worden ingenomen door een of andere keten maar blijkbaar is er geen interesse voor die plaats die voor wat ik toch denk een ideale plaats is midden in het centrum
 

Peter

Spijtig, spijtig, spijtig.
Waar is de tijd dat Herman en Rita met de kleine winkel begonnen in de Kammenstraat
Nu is er in Heel Antwerpen NIETS meer van modelspoor winkels.
Verhaegen is wel vriendelijk, maar geen winkel
waar je eens gezellig door kan wandelen  om eens een keuze te maken.
Met vriendelijke groeten
Peter

Bundesbahnfreak

Peter,
Geldt niet alleen voor Antwerpen zenne.  Ben gisteren nog eens door Mechelen gewandeld met de vrouw.  Vroeger 5 winkels waar je treinen kon kopen en dan tel ik de twee grootwarenhuizen in de stad zelf nog niet mee.  Nu niks meer. Ik ben blij dat ik waar ik woon een grote treinwinkel op nog geen 5 km van de deur heb.  Het is nu zo, we moeten ons daar bij neerleggen hoe spijtig het ook is

Bundesbahnfreak

Ik wil er nog aan toevoegen, zoals ik hierboven al eens gezegd heb: opvolging.  Vier van de vijf winkels in Mechelen zijn destijds gesloten omdat de eigenaar op pensioen ging. Van de vijfde weet ik het niet.  Dit geldt voor veel speciaalzaken.  Mijn grootouders hadden destijds een florerende ijzerwinkel in Hofstade, mijn ma en haar zus gingen een andere professionele richting uit en de winkel werd gesloten toen mijn grootouders op pensioen gingen. Niet elke eigenaar heeft het geluk dat zijn kinderen de zaak verder zetten met succes

svvander

Er is ondertussen wel een modelbouwwinkel (nog geen modelspoor) in Mechelen opengegaan. Voor ons modelspoorder heeft deze momenteel verf (Vallejo) en plasticard (Evergreen dacht ik) op stock. We gaan met ons club proberen om contact te maken met deze winkelier, in de hoop dat deze op termijn zijn aanbod iets meer kan vergroten voor onze hobby.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Bundesbahnfreak


svvander

Onze-Lieve-Vrouwestraat 17. Is nog meer heel recent begonnen, dus heeft nog niet echt heel veel staan. Maar beetje bij beetje komt er wel materiaal bij. Wel nog geen modelspoor.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

755philippe

Wel fijn om te lezen dat een nieuwe modelbouwwinkel zijn deuren opent nabij het Antwerpse. Hopelijk breidt hij stilaan zijn assortiment en wie weet komen er eerst wat scenerymateriaal om nadien hopelijk modeltreinen te verkopen. Ik begrijp ook dat deze man als nieuwe starter ook niet te veel risico's wil nemen en uiteraard aan het aftasten is in welke produkten de klanten geînteresserd zijn. Anderzijds vraagt modeltreinen wel een serieuze investering en is wel risicovol als beginner. Ik voorzie al zeker een bezoekje naar deze winkel en ben benieuwd. 
Mvg

755philippe