Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Sluiting Verschooten februari 2023

Gestart door Bart12, 25 september 2022, 09:41:11 AM

Peter

Gerrit je hebt volkomen gelijk. Wij zijn jaren regelmatig naar mijn echtgenote haar tante in Harfleur  (niet verwarren met Honfleur) geweest. In de grote stad vlakbij, Le Havre, was er enkel een winkel die modellen (bouwdozen Heller enz.) en begindozen van Jouef en wat modelspoor materiaal verkocht.
De supermarkt van Auchan in Montivilliers had tegen de feestdagen iets meer.
Met vriendelijke groeten
Peter

Alberke

Citaat van: Martin Welberg op 11 oktober 2022, 16:44:56 PM
Citaat van: Alberke op 11 oktober 2022, 15:42:24 PM
In Canada rijden ze 350 km naar de hobbyshop, maar de benzine is daar natuurlijk goedkoper ;)

En hoeveel shops hebben ze dan in dat land?

Verbazingwekkend veel in verhouding. Ik weet er vijf binnen redelijke afstand van waar ik gewoonlijk verblijf, en dan heb ik niet die gerekend die in Toronto zijn.
Ook zijn de verzendingskosten daar vrij hoog (geen 6€ voor een pakje zoals hier), dus als je even een vrije middag hebt en je wil en passant wat van de scenery genieten, stap dan in je automatische SUV en ga er op af.
Misschien zijn de Canadezen zo'n hevige modelbouwers omdat ze fier zijn op hun spoorwegen en de geschiedenis ervan, en niet zo'n bende jemenfoutisten als hier. Maar ja, dat is de erfenis van Wallonië, als mijn patatten maar goed staan!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Koen

Citaat van: Rochevalien op 11 oktober 2022, 16:34:59 PM
Koen , We zijn ondertussen 2022 , de tijd dat je op een zaterdagmiddag oeverloos kon keuvelen met de verkoper/ zaakvoerder is al heeeeel lang voorbij . Noem mij een winkel waar dat nog kan , eender welke branche .
Jura modelisme - ik ben er ook al geweest - is niets minder dan een modeltreinsupermarkt ,zeker voor de Franse markt . Dit is niet meer dan logisch .Het ligt ook in een beetje afgelegen streek ,wat ook logisch is . Zo,n winkeloppervlakte in een stad is onbetaalbaar qua aankoop of huur voor zo,n gebouw. Frankrijk is ook een groot land en er zijn veel regio,s waar niets is van modeltreinwinkels . Internetverkoop is dan ook een normale zaak voor de modale Franse modelspoorder.

Wel Gerrit,

Bij Vanbiervliet & Olaerts, om maar twee te noemen, had ik het gevoel dat er nog winkels waren waar je rustig kon praten met de zaakvoerders. En nu nog, zijn er winkels waar je gewoon een babbeltje kan slagen. Ik vind het een bedroevende evolutie dat het sociaal contact aan het verdwijnen is. Ik denk dan aan Facebook en andere sociale media die de mensen zogezegd met elkaar verbinden.
Gisteren zat ik bij de dokter in de wachtkamer. Ik was de enige die niet op mijn smartphone aan het tokkelen was. Er werd geen woord gezegd. Soms probeer je een gesprek aan te knopen en dan kijken ze je aan en zie je hun denken: 'wat moet je van mij, ik ben bezig'. En dat noemen ze dan vooruitgang   ::).


Groetjes,
Koen


Nooit te oud om te leren

rgp

Koen,

Ik kan je volgen, maar het enkel op de sociale media is iets te kort.

Als jongere (ok lang geleden) en ik had wat gespaard, liep ik de treinenwinkel binnen en kon toen weer wat sporen, wissels, seinen, bovenleiding van marklin kopen. Was ALTIJD in stock. En nu ?

Als ik naar een winkel gaat voor een artikel uit hun core business en dan moet horen: we hebben het niet, we zullen bestellen, dan stopt het voor mij. Het stopt ook voor mij, als de openingsuren zo zijn dat ik verlif miet nemen om iets te kopen.En dat is niet alleen voor treinen, he.

Roland

Peter

Ondanks dat ik het meest van mijn materiaal in Duitsland koop, zoals bv. bij Hünerbein en Modellbahnshop Lippe heb ik ergens spijt dat het zo is moeten veranderen. Vroeger ging ik met plezier inkopen doen hier in Antwerpen, Berchem en Borgerhout. De winkel van bv Ballien met beide ouders was een heel gezellige waar je een hele tijd kon staan babbelen met hen en andere modelspoorders. Net zoals de winkel in de Kasteelpleinstraat, en die in de statiestraat in Berchem. En het belangrijkste, ze hadden bijna altijd alles wat je wou in voorraad.
Het enige nadeel dat er volgens mij nu is (ter excuus tegenwoordig: vroeger had je meestal maar een paar merken (Märklin, Fleischmann, Trix, Lima en Jouef en net hezelfde bij huisjes enz.) En dan het verschil in klanten
Bij Hünerbein in Aachen is het in de winkel druk, om niet te zeggen overvol van de klanten (niet enkel s' zaterdags)
En waarom ?? Voorraad en prijzen
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

Citaat van: rgp op 12 oktober 2022, 08:49:48 AM
Als jongere (ok lang geleden) en ik had wat gespaard, liep ik de treinenwinkel binnen en kon toen weer wat sporen, wissels, seinen, bovenleiding van marklin kopen. Was ALTIJD in stock. En nu ?

Als ik naar een winkel gaat voor een artikel uit hun core business en dan moet horen: we hebben het niet, we zullen bestellen, dan stopt het voor mij. Het stopt ook voor mij, als de openingsuren zo zijn dat ik verlif miet nemen om iets te kopen.En dat is niet alleen voor treinen, he.

Dat is voor mij ook veruit de belangrijkste reden om online te kopen. Heb het enkele malen meegemaakt dat ze het niet hebben (ok, het was Z). Om dan letterlijk jaren later te moeten horen dat het niet meer leverbaar is. Ondertussen hebben ze niets moeten bestellen... Dat ze niet alles in stock kunnen hebben begrijp ik wel. Maar dat ze dan zeggen dat ze het gaan bestellen en niets doen zelfs als je ze elke 3 maand opbelt om te horen of het al geleverd is. Dat kan er niet door.

Dan kan je beter gelijk die hurk in die ene treinwinkel zeggen "dat bestel ik niet". Ik zet er geen voet meer binnen maar ik weet het nu direct ipv 3 jaar later.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alberke

Als je weet dat een handelaar soms verzendingskosten moet betalen als hij voor minder dan 250€ bestelt, dan kan je begrijpen dat hij dat latje van 2€ niet wil bestellen.
Dus is het een gevolg van de dalende omzet, dus het gebrek aan klanten, dus zijn we terug bij af!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

rgp

Alberke,

Investeren al van gehoord ?  Die 2 euro moet de handelaar investeren om te KUNNEN verkopen en winst te maken.  Maar dat is bij sommigen al te veel gevraagd.

Dat ze niet alles in huis hebben, is logisch. Dat ze de markt en hun klanten niet kennen is ONLOGISCH.

Het probleem zit voornamelijk bij de handelaren.  Het programma "Andermans zaken" is daar een mooi voorbeeld van.

Roland

Havoc

#53
Citaat van: Alberke op 12 oktober 2022, 11:02:48 AM
Als je weet dat een handelaar soms verzendingskosten moet betalen als hij voor minder dan 250€ bestelt, dan kan je begrijpen dat hij dat latje van 2€ niet wil bestellen.

In de 2 gevallen waren dat bestellingen van meer dan 500 euro. Met een voorschot van 250 euro! Kennelijk was dat de moeite niet.

Dat hij dat latje van 2 euro niet per express bestelt tot daar aan toe. Maar als ik vraag voor een doos van 20 stuks Peco SL-300 (volledige doos, geen halve verpakking waar hij mee blijft zitten) en hij verkoopt Peco? Dat hij geen speciale bestelling plaatst, ja opnieuw ik kan wel wat wachten. Maar dan zeggen "ik bestel dat niet"... Dan wil hij mij niet als klant.

Voor de duidelijkheid, dat was NIET bij Verschooten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

Vandaar dat 'handel drijven' ook 'ondernemen' is en dat vraagt initiatief en investering.

(Merk dat Roland me voor is)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

rgp

Suske,

We zijn niet altijd niet akkoord, he ;) :D

Roland

Alberke

Citaat van: Havoc op 12 oktober 2022, 11:12:54 AM
Citaat van: Alberke op 12 oktober 2022, 11:02:48 AM
Als je weet dat een handelaar soms verzendingskosten moet betalen als hij voor minder dan 250€ bestelt, dan kan je begrijpen dat hij dat latje van 2€ niet wil bestellen.

In de 2 gevallen waren dat bestellingen van meer dan 500 euro. Met een voorschot van 250 euro! Kennelijk was dat de moeite niet.

Dat hij dat latje van 2 euro niet per express bestelt tot daar aan toe. Maar als ik vraag voor een doos van 20 stuks Peco SL-300 (volledige doos, geen halve verpakking waar hij mee blijft zitten) en hij verkoopt Peco? Dat hij geen speciale bestelling plaatst, ja opnieuw ik kan wel wat wachten. Maar dan zeggen "ik bestel dat niet"... Dan wil hij mij niet als klant.
Dat is dan een verkoper met een slecht karakter, of hij vindt dat teveel moeite, en hij heeft dat inkomen niet nodig want hij is al binnen voor de regen.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Citaat van: rgp op 12 oktober 2022, 11:12:21 AM
Alberke,

Investeren al van gehoord ?  Die 2 euro moet de handelaar investeren om te KUNNEN verkopen en winst te maken.  Maar dat is bij sommigen al te veel gevraagd.

Dat ze niet alles in huis hebben, is logisch. Dat ze de markt en hun klanten niet kennen is ONLOGISCH.

Het probleem zit voornamelijk bij de handelaren.  Het programma "Andermans zaken" is daar een mooi voorbeeld van.

Roland

sorry, maar 20€ moeten geven om 50 centiemen te verdienen is slechte commerce. En als winkelier kan je natuurlijk wachten tot je genoeg bestellingen hebt om de kosten te dekken, maar dan moet de klant wachten.
En als de winkelier voorstelt om de verzendingskosten er bij te rekenen, wat is dan het verschil met een bestelling op internet? Dat het pakske bij je thuis geleverd wordt, op een moment dat je niet thuis was, zodat je de volgende dag in een postpunt moet aanschuiven.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Boemeltrein

Ik heb deals gedaan met klanten die niet direct in mijn voordeel kwamen maar wetende die man of dame koopt regelmatig bij mij dus ik doe dit kleine offer, klantenbinding noemen ze dat. De babbel met de klant(en) met plezier maar wel met een koffie of in betere geval 'n'en bruine Leffe ;D ik blij - de klant blij. En dat is het probleem met veel zaken, gerund met boekhoudersmentaliteit maar zonder emotie en dat is ondergang van menig bedrijf, klanten zijn vaak bereid iets meer te betalen als ze ook hun passie kunnen delen in een babbel. Een café die enkel centen telt kan zijn deur dicht doen want de klant komt om zijn pint en de babbel, géén babbel géén pint géén café. Het is beter om als modelspoorwinkel je te beperken tot bepaalde merken zodat de klant weet dat ze steeds terecht kunnen bij jou omwille van een bepaald merk en dito voorraad.

Metpetergaathetbeter

blijkbaar heeft Vlaanderen een aantal industrieëlen/ondernemers en hun talent gemist in zijn geschiedenis......misschien had het allemaal veel anders kunnen uitdraaien.... en inderdaad Gunther heeft een punt