Re: POLL: N-Modelbaan Brussel-Luxemburg anno 1920-30: wat nu?

Gestart door Michiel, 22 september 2022, 12:24:02 PM

Welk aspect van de modelbaan Brussel-Luxemburg anno 1920-30 werk ik nu aan?

SCENERY (huisjes, muurtjes, ballasten sporen, ...)
9 (22%)
TECHNIEK (feilloos rijden van treinen over het bestaande traject)
21 (51.2%)
SPORENPLAN (uitbreiding van het rijbare deel van het emplacement)
3 (7.3%)
MATERIEEL (locomotieven ombouwen, rijtuigen in livrei steken,...)
3 (7.3%)
PRESENTATIE (verlichting, achtergrond schilderen, baanmeubel afwerken, ...)
0 (0%)
GERMAINE & URBANIE (komen met hun kijk op de dingen op de proppen)
3 (7.3%)
ANDER (specifieer hieronder je voorstel)
2 (4.9%)

Totaal aantal stemmen: 41

Michiel

#15
Wat me opvalt is dat er rationeel wordt overwogen en geadviseerd. Het grootste spektakelgehalte ligt in de scenery, en ik had eerlijk gezegd verwacht dat het ongeduld hoog lag om eens iets op dat vlak te zien gebeuren. Maar de poll wijst duidelijk naar wijze raad en eerlijk advies. Mooi is dat!  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter


Herwig

   afwisselend:     (nog losse) gebouwen en andere scenery knutselen en voorlopig op 't schab zetten    +    technische zaken afwerken
                          +    koffie zetten voor Germaine en thee voor Urbanie
                         

svvander

Het ligt misschien ook aan de aard van de vraag: als je mij zou vragen wat ik (als toeschouwer) eerst zou willen zien, dan zou ik ook scenery zeggen. Maar de vraag is, wat eerst? Waar werk ik (en hier is de ik dan de bouwer) eerst aan?  ;) En dan vermoed ik dat de meeste, zoals ikzelf ook, denken... "Toch eerst zien dat alles mooi werkt". We zouden allemaal niet liever het volledige plaatje zien, denk ik. Alhoewel, dan moeten we die leuke filmpjes missen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Stieven76

Herwig zijn voorstel is wel niet slecht en zie je er wel meer doen.
Werken aan de technieken afwisselen met wat scenery projectjes. Als het ene wat tegensteekt kan je nieuwe energie halen door het andere dan eens te doen.
Dan blijft het wat afwisselend.

Gerolf

Citaat van: Stieven76 op 23 september 2022, 17:00:30 PM
Herwig zijn voorstel is wel niet slecht en zie je er wel meer doen.
Werken aan de technieken afwisselen met wat scenery projectjes. Als het ene wat tegensteekt kan je nieuwe energie halen door het andere dan eens te doen.
Dan blijft het wat afwisselend.

Helemaal mee eens, en daarom "ander" gestemd.
In een vorige post stond er dat je best eerst alle techniek/rijden kan afwerken om geen scenery te beschadigen, maar volgens mij kan je op zo'n project gerust wat scenery op een niet-kwetsbare plek maken. Al is het de achtergrond van de baan...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#21
Wat Peter schreef is de essentie: doen waar je zin in hebt. De poll is een ludieke manier om een focus te leggen op een bepaald aspect, en waar ik me vooral mee ga bezig houden. Dat vind ik leuk. Ik ga hier natuurlijk niet tegen mijn zin zitten knoeien. Verandering van spijs doet eten, en ook hier. De baan is groot, en ik kan inderdaad, zoals Herwig, Stieven en Gerolf aankaarten, zonder probleem links en rechts tussen de bedrijven door, mij met andere dingen bezig houden, zoals scenery, materieel of presentatie. Maar op het moment bepaalt de poll het centrale thema van dit modelbaanverhaal.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterVG

Even een ander licht laten schijnen op de zaak. Niemand vond het de moeite om verlichting aan te duiden als prioriteit. Lampen monteren is inderdaad een saai werkje wat ik vroeger uitstelde tot allerlaatste taak. Nu weet ik wel beter. Het is één van de eerste puntjes die ik afwerk. Goed licht boven de modelbaan daar geniet je van in alle stadia van de bouw. En verder ben ik fan van het motto, geen gezever gewoon doen.

Michiel

#23
Helemaal mee eens, Peter, betreffende de verlichting. Het is nu naderhalf jaar dat ik de voor me uit duw, want zo'n vervelende job. Maar verlichting is ZO een gemak om te werken aan de baan tijdens de duistere periode van het jaar. Ook fotos en videos worden dan zoveel scherper en levendiger. Verlichting staat al anderhalf jaar op mijn todo lijst. Maar geen idee wanneer het er echt van gaat komen, en... ik zever nogal makkelijk  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#24
De afgelopen 2 weken ben ik bezig geweest met een rits problemen op te lossen, wat een merkbare verbetering opleverde tov het rijgedrag. Maar het is zeker nog niet perfect. Het verslag is hier raadpleegbaar: https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,23025.msg497741.html#msg497741

Dus, doorgaan met de technische verbeteringen, of zien jullie nu liever even iets anders?
Je kan je stem nu, en op elk ander moment veranderen. Ik ben benieuwd...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Floris

zou gewoon doorgaan tot je écht tevreden bent. Zeker wat dingen "boven de plaat" betreft. Straks staat de boel vol gebouwen en scenery en alles waar je dan nog mee aan t werk moet betekent schade, als je er al bij kunt...

Michiel

#26
Er is nog genoeg marge om aan alles IETS te kunnen doen. Zoals je kan zien op het filmpje staat de baan nog vrij leeg, en is er veel plek om iets aan vb de scenery te doen zonder dat het de technische werken zou hinderen. Ik was in elk geval van plan om nog een paar storinkjes te herstellen (vb een bron van kortsluiting zoals op het eind van het filmpje te zien). ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Driesel

Je bent momenteel goed op dreef, Michiel.
Maak gewoon dat je treinen deftig en probleemloos kunnen rondrijden: dat zal je zelf al veel voldoening geven. Als dat naar behoren werkt kun je al eens aan een deel van de scenery beginnen. Je werkt dan een fotogeniek hoekje af (ik denk hierbij bvb aan de dieper gelegen inrit aan de linkerzijde). Tussendoor zal het dan eens kriebelen om ook (een deel van) je opstelsporen in orde te krijgen om over te rijden. En door het rijden zal je ook regelmatig de instellingen in het stuurprogramma verfijnen.

Maar vooral die storingen moeten er uit, want die zijn een bron van ergernis en tasten ook je motivatie aan.

Alan On Track

Instinctief zou ik zeggen om wat aan het aankleden van de baan te beginnen. Een paar gebouwtjes geven al meteen heel wat meer sfeer aan de baan.

Anderzijds ben je wel al serieuze vooruitgang aan het boeken met de techniek. Misschien is het best als je dat nu nog gewoon zo ver mogelijk afwerkt, daar ga je achteraf het meest plezier van hebben. Niets zo leuk om tijdens het bouwen ook de treinen even zorgeloos te kunnen laten rijden.
Modelbouw is een kunst

just4fun

Het ene sluit het andere niet uit, natuurlijk.
Je zorgt dat je materieel zorgeloos over de rails kan rijden.
En ondertussen maak je, als je er zin in hebt, het ene of andere gebouw op je werktafel.
Paul