Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Wegwerken Roco-line met bedding

Gestart door Peter, 18 september 2022, 11:51:40 AM

Peter

Een eerste summier poging om Roco Line met bedding wat
weg te werken op mijn baantje. Misschien nog niet perfekt maar het is in elk geval beter
Bedding kreeg en dunne wash  en spleet tussen de bedding werd met wat ballast bij gewerkt  ???

DSCN5483[1] by Peter Verlooy, auf Flickr

DSCN5484[1] by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

59erke

Heeft Roco geen ballast in het gamma die van kleur hetzelfde is?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

SuSke

Smeer wat lijm tegen de zijkant van die rocobedding en stooi daar ook wat steentjes tegen, dan valt het al gelijk een heel stuk minder op.
Tussen de sporen en dwarsliggers zou je het ook kunnen doen, maar dat is een zeer precies werkje... Valium nodig??
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

evan

Naar m'n ervaring is het makkelijker al de rails van de bedding te trekken en de rails nadien gewoon af te werken naar voorkeur op de gebruikelijke manier met of zonder onderlaag en dan ballast en kleur.

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Peter

Bedankt alvast voor jullie antwoorden en suggesties.

Roco heeft inderdaad ballast voor deze rails, maar ik vond het ballast onder de rails veel te donker en het losse ballast van Roco nog grof.

Frans ik zal uw idee eens proberen want dat kan een redelijke oplossing zijn.

Evan: Uw idee is inderdaad de beste doch op verschillende Duitse forums wordt dit als niet eenvoudig afgedaan. De rails is inderdaad eenvoudig van het ballast te nemen en te bewerken, maar de wissels (zeker een kruiswissel) is blijkbaar af te raden om dat van de bedding te verwijderen.

Ik had liever gewone rails en wissels gehad (Rocoline, Piko, enz) maar....ik kon de kinderen niet teleur stellen en zeggen dat hun geschenk verkeerd was en dat ik dat zou ruilen bij de handelaar. Ik weet het maar ook al past iets (een gebouw, een rijtuig enz ) niet altijd op mijn baantje, ze geven het met goede bedoeling en dat is toch het belangrijkste, nietwaar.
Met vriendelijke groeten
Peter

OlivierV

Je zou eens gebalast de boel wat kunnen weatheren. Evan had ergens zo'n baan (iets met haventje in de vallei dacht ik) die deels in Rocoline met bedding was behandeld en dat smoelde ineens een pak beter.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

een heel licht nevel met de arirbrush er overheen na het ballasten.. of inderdaad zoals Frans zegt  de ballast wat "oipbouwen" op de stijgende kant van je spoorbed...  Heb ik ook al gedaan met Märklin C- rails en zelfs met M'rails.  Daarvoor gebruikt ik dan medium gemalen "schelpenzand" voor in de vogelkooi als ballast   (en dat ruikt nog lekker naar anijs ook ).
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.