Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Piko Brossel - decoder vraagje

Gestart door Cozzy, 13 september 2022, 13:53:39 PM

Cozzy

Hallo,

Ik heb enige tijd geleden een  Piko Brossel art.52789 analoge versie aangekocht en daar nadien een ESU 5 decoder ingestopt.
Het geheel rijdt, maar niet geheel naar m'n zin ondanks allerhande wijzigingen in de programmatie.

Mijn vraag: wanneer ik bij Piko de sounddecoder voor deze Brossel nabestel, zit daar dan sowieso de sound volledig in en verschilt hij dan niet van een Brossel die je kant-en-klaar mét sound koopt?

Als bovenstaande het geval is dan vermoed ik dat hiermee alles netjes moet rijden zoals het hoort en zoals bij anderen te zien is die een sound-versie hebben?

Alvast dank voor jullie feedback!
Groetjes,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

PeterVG

Tom

Wat de sound betreft. Piko heeft standaard de sound van een reeks 46 in haar oudere Brossels Type 554 (reeks 49) gestopt. Dit is niet de juiste sound. Daarom hebben meerdere hobbymensen zelf een geluidsfile aangemaakt voor de oudere Brossels. Dirk Achtien heeft er bijvoorbeeld eentje gemaakt die hier reeds gedeeld werd.
Zelf rij ik ook met ESU5 Sound in mijn Brossel Type 554 en ik ben er zeer tevreden over. Je kan altijd eens langskomen, de locprogrammer ligt klaar.

Waterman

Tom,

Ik had hetzelfde probleem tot iemand hier ergens op het forum de juiste settings voor de motor deelde.

Met de zoekfunctie moet dat wel terug te vinden zijn.

Waterman

Of de link blijkt nog tussen mijn favorieten te staan!!

Here you go:

Citaat van: D_Loc op 18 augustus 2021, 18:34:49 PM
Zoals beloofd zou ik hier even mijn settings plaatsen die ik gebruik in mijn Loksound V5 van de Brossel:


Snelheid
========
CV2=2
CV5=170

Cruise Control
==============

Basic settings
--------------
CV53=110
CV54=5
CV55=100

Slow Speed Settings
-------------------
CV52=1
CV51=3
CV56=200

Back EMF Settings
-----------------
CV116=50
CV117=100
CV118=10
CV119=25

Ik neem aan dat voor een Lokpilot 5 dezelfde settings gebruikt kunnen worden.

Cozzy

Hallo Peter & Patrick,

Dank voor jullie hulp!
Ik ga de instellingen die Patrick hierboven toonde eerst uitproberen, krijg ik daarmee een vloeiend rijgedrag, dan overweeg ik de aanschaf van een ESU5 met sound en kom ik graag bij je op bezoek Peter (anders ook ;))!
Ik hou jullie op de hoogte...

groetjes,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

D_Loc

In onderstaand filmpje zie je het rijgedrag met bovenstaande instellingen.
Ik ben er destijds behoorlijk lang mee bezig geweest om het zo te krijgen. Misschien zelfs nog langer dan het maken van de Loksound zelf...

https://youtu.be/ljO8JcoGZF0
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Waterman

Dirk,

Ben je bereid om te delen hoe je dit aangepakt hebt? Want de motorregeling van een Lokpilot 5 is helaas een bos waardoor niemand de bomen blijkt te zien...  :-\

D_Loc

Volgens mij had ik als eerste de auto-tune (C54 =0 en dan F1) gedaan maar dat was geen verbetering. Daarna maar gewoon trial & error. Eerst met grote stappen met hoge en lage waarden en wanneer het resultaat redelijk was met kleine stapjes gefinetuned. Ik weet niet meer in welke CV volgorde ik dit gedaan heb.
Meer info kan ik helaas niet geven. Het is niet voor niets dat ik er zo lang mee bezig geweest.

Het is echt een Piko (condensator?) issue want met de Loksound die ik voor de Roco NS 2400 had gemaakt had ik totaal geen problemen met de rijeigenschappen.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Cozzy

Ik heb de instellingen aangepast volgens de CV waarden van Dirk en de Brossel rijdt nu als een zonnetje!
Ikke blij :)

Welgemeende dankjewel voor de voorzet van Patrick en het pionierswerk van Dirk met de ESU 5!!

groetjes,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Waterman

Fijn voor je Tom! Veel plezier ermee!

Dirk, dat van die condensator is dikke vette onzin die hier maar blijft meegaan. Ik heb zelf ander Piko materieel, maar ook Roco, Van Biervliet,... waar de condensator blijft inzitten bij digitalisering of wanneer de loc digitaal gekocht werd en die doen het prima.

eve

Onzin

In de nieuwste versie van de nederlandstalige handleiding voor de LokPilot5 of LokSound5 lees ik het volgende :

11.3. Last regelings frequentie aanpassen
Normaal gezien werkt de lastregeling van de LokSound decoder met 40 KHz ,
het kan evenwel noodzakelijk zijn deze te halveren ;

• De motor heeft weinig kracht door (eigen) inductie
• De in de loc ingebouwde ontstorings middelen zoals condensatoren en
spoelen storen de lastregeling , en kunnen niet uitgebouwd worden.
• De PWM frequentie kan in CV9 als veelvoud van 1000Hz ingesteld
worden , met een bereik van 10 tot 50 zullen frequenties van 10 KHz tot
50 KHz geregeld worden .


Analyse

– als de onstorings middelen zoals condensatoren en spoelen de lastregeling storen : het KAN dus.

– en niet uitgebouwd kunnen worden : een eerste maatregel om problemen op te lossen is dus UITBOUWEN.

Dan blijft er het halveren van de regelings frequentie over.

Tot zover de "dikke vette onzin".

Mvg, Erik

Waterman

En hoe verklaar je dan dat iemand erin slaagt om een goede motorregeling te maken die werkt in een brossel (of in mijn geval 2) MET desbetreffende condensator?


eve

Ik verklaar niets.

Ik lees alleen wat er staat.
Of leest U iets anders ?

Mvg, Erik.

ERVIN

Er staat in de handleiding niet dat je het MOET doen , het kan noodzakelijk zijn omdat de in de loc ingebouwde ontstorings middelen zoals condensatoren en spoelen storen.  ;)

Bij mijn Piko Traxxen was het dus wel noodzakelijk om de condensatoren uit te bouwen.

Waterman

En mijn Piko Traxx rijdt dan weer perfect met een out of the box gauw even met cv54 ingeregelde Lokpilot 5.

Net als mijn twee Roco 59's waar de condensator nog inzit, en mijn... ik zou eens moeten kijken waar de twee andere in terecht gekomen zijn.
In ieder geval in locs waarmee de Lokpilot 5 geen al te grote moeite had.

Dus de ene keer wel problemen met de condensator, de andere keer niet, zonder aangave welk type, welke spanning, welke capaciteit van condensator problemen kan geven...

Bovendien zou de 5 logischerwijze een verder geëvolueerde versie moeten zijn van de 4 die al deze problemen minder kende...

Tja, zoiets dan in je handleiding zetten, dat vind ik dikke vette onzin.