Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

beginnersvraag: trein test

Gestart door Dannypje, 13 september 2022, 13:48:07 PM

Dannypje

hi,

beginner hier. Ik kocht een 2e handstreintje, dat naar zeggen van de verkoper getest is en zou moeten werken. Ik heb zelf nog geen sporen, maar als ik 2 draadjes vanuit mijn 12v labovoeding tegen de wielen van de trein houd, zouden deze toch op zijn minst even moeten bewegen denk ik. Trein is een stoomloc met 3 wielen aan elk kant. Heb er mijn 'zwaarste' voeding nog niet aangehangen, maar bij deze voeding zakt de spanning in, wat betekent dat hij toch een (serieuze) belasting ziet, aangezien de stroomregeling rond de 1A zit.
Iemand enig idee?
thx

Klaas Zondervan

Misschien even uitleggen wat voor treintje het is. En welk merk.

Dannypje

Dit is een Minitrix 2043 BR80 geloof ik.

Michiel

Hallo,

Controleer of je geen wisselspanning aanbiedt met de voeding. Indien je gelijkspanning hebt, en de motor en de wielen amper of niet draaien -> contact opnemen met de verkoper. Er blijkt dan toch iets mis te zijn gelopen met het model.

Je kan je loc ook testen met een 9V batterij

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Het gaat om een labo voeding. Daar komt meestal gelijkspanning uit.
Maar als je 1A beschikbaar hebt en de spanning zakt in elkaar, dan zit er ergens een serieuze kortsluiting in dat lokje.
Normaal trekt zo'n locje hoogstens 300mA.

Dannypje

Bedankt, heb 'm ondertussen aan de praat gekregen met mijn andere labovoeding. DC inderdaad. Bij het opstarten wil die al s in stroombeveiliging gaan, zo rond de 1 a 1.5A, maar eens rijdend zakt die stroom snel terug. Ik neem aan dat dit niet abnormaal is. Ben sowieso van plan een PWM voeding te maken, dus treintje krijgt altijd 12V op die manier. Ik heb s ergens gelezen dat dat vlotter optrekt dan een gewone regelbare voeding. (iemand daar ervaring mee?)

Klaas Zondervan

Meer dan 1A is extreem veel voor een Minitrix loc. Het wijst mogelijk op een vervuilde collector in de motor.
Het belangrijkste voordeel van PWM is dat je heel langzaam kunt rijden en dus ook de loc realistisch kunt laten optrekken en afremmen.

Michiel

#7
Inderdaad, ook mijn eerste gok: vuile collector met koolstof-koek tussen de lamellen, en vette koolborsteltjes. 't Is wel belanrijk om dit probleem op te lossen, want het zal er niet beter op worden. De motor wordt heel snel heel heet, en kans schade door oververhitting (doorbranden van wikkelingen, smelten van kunstof,...) is heel reƫel.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dannypje

Bedankt. Dan zal ik dat zeker nakijken vooraleer ik ermee begin te rijden!