MSC HET SPOOR - Marklinbaan 2.0

Gestart door renstimpie, 07 september 2022, 10:45:59 AM

renstimpie

Toch er nog eentje mee opgooien voor onze tentoonstelling dit weekend.

Een tijdje geleden is het oude Marklin-project volledig gedemonteerd.   Onze mannen wilden dus aan een nieuwe uitdaging beginnen.

De uitgangspunten:

Nadat er na de eerste coronapauze de vorige baan (Dreipunktstein) veel problemen vertoonde vooral vanwege de roestvorming op de K-rails werd door de Märklin groep besloten om de reeds eerder genomen beslissing om een einde te stellen aan deze baan, versneld uit te voeren.
Tijdens een aantal brainstormsessie in het befaamde niet zo glazen kot werden de volgende uitgangspunten gedefinieerd:

De nieuwe baan wordt opnieuw in tijdperk 3 (1950-1965) naar West-Duits Model van de Deutsche Bundesbahn gemodelleerd.
De besturing wordt terug volledig digitaal en grotendeels automatisch met iTrain. Enkel het depot zal manueel met een schakelpaneel worden bediend.
De bedoeling is tevens ommakkelijk bereikbare opstelsporen te hebben.
De bekabeling zal voldoen aan de nieuw standaardisatie in de club.
Een smalspoor H0m wordt voorzien op de baan.
De afstand tot de huidige spoor 1- baan groter dient te worden om vlottere doorgang te creëren tijdens de tentoonstellingen. Dit was vroeger soms wel eens een bottle-neck.
Er zal gebruik worden gemaakt van het C-rail systeem voor een betere betrouwbaarheid
Er dient rekening gehouden te worden met de minimum afstand tot de toekomstige nieuwe stoombaan, zodat passage daar ook vlot kan.
Een depot moet ergens op de nieuwe baan komen.
Ten slotte werd er gesteld om zoveel als mogelijk gebruik te maken van reeds beschikbaar materiaal en materieel om de kosten zo klein mogelijk te houden.
Dit waren de eerste randvoorwaarden waarmee men aan de slag kon om baanideeën uit te werken.

Een aantal ideeën werd geopperd door verschillende leden, vooral door foto's van het net en van bestaande banen in de literatuur. Uiteindelijk sprong er een uitgewerkte baan van Joseph Brandl uit die ervan uit ging om een dubbelsporig hoofdtraject beneden te hebben met een enkelsporige lokaalbaan op een heuvel parallel hiermee, waarin een lokaal station was ingewerkt. (zie Eisenbahn Journal – Märklin  on Meister 2006).

De vraag waar het depot zou moeten komen heeft ons een tijdje bezig gehouden. Dat het lokaalstation centraal in de lengte van de baan zou komen stond al vast, daardoor was de vraag of we het links of rechts hiervan zouden leggen. Na veel passen, voorbeelden zoeken, enzovoorts is het besluit genomen om dit rechts van het station te plaatsen. Een groot argument hiervoor is dat we anders teveel op concept van de vorige baan zouden gaan lijken.

Het baanplan





De uitwerking: 






Benieuwd?  Kom zeker dit weekend een kijkje nemen op onze tentoonstelling.
14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

renstimpie

14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

SuSke

Altijd leuk terug vanuit de ruwbouw beginnen naar een volgende droom.

Gaan ze iets doen aan die monsterlijk grote afstand tussen parallelsporen als gevolg van de C-gleis configuratie?
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.