Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

MOBEXPO 2023 - 15 & 16 april 2023

Gestart door renstimpie, 02 september 2022, 18:21:52 PM

renstimpie



Onze eigen Belgische primeur uit onze eigen club!  Je hebt ze alvast al wel gezien op Ontrax, Nederlandse Modelspoordagen en Houten.  Maar toch voor het eerst in België te zien op onze eigen MOBEXPO!  Braives zal staan pronken op 15 & 16 april 2023!  Kom zeker een kijkje nemen!

renstimpie

Met enige trots mogen wij deze baan voor de tweede keer aankondigen.  Bruno stond met Antwerpen Dam ooit op MOBEXPO 2014,  maar deze was toen nog "under contruction".  Nu 9 jaar later toont hij met trots zijn impressie van "Den Depot" Antwerpen Dam!


evan

Citaat van: renstimpie op 23 februari 2023, 00:30:15 AM
Met enige trots mogen wij deze baan voor de tweede keer aankondigen.  Bruno stond met Antwerpen Dam ooit op MOBEXPO 2014,  maar deze was toen nog "under contruction".  Nu 9 jaar later toont hij met trots zijn impressie van "Den Depot" Antwerpen Dam!



Heel herkenbaar!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

erik de noorman

Ken nog zo een minibaantje met hetzelfde gebouw. Het minibaantje is ondertussen een onderdeel van een grotere baan.  ;)

Erik.

renstimpie

Vele kennen Frank Bunnik al van zijn mooie Amerikaanse thema'..  Vandaag kondigen wij Bull's Salvage aan.
Deze kleine mooie baan is voorzien van talrijke details en mooi rollend materiaal! 

Kom haar ontdekken op MOBEXPO - 15 en 16 april 2023 te Sint Niklaas.


Peter

Dit keer moeten we er naar toe. Ofwel met de trein of dat onze dochter ons met de wagen brengt.
Ziet er in elk geval een uitstekende tentoonstelling uit.
Met vriendelijke groeten
Peter

Martin Welberg

Tijdens OntraXS! met Tim dingen doorgesproken en maandag/dinsdag alles afgerond. Martin Welberg Scenic Studios zal met stand aanwezig zijn op de MobExpo!

renstimpie

#22
Ondertussen zijn we terug vertrokken met onze banen aan te kondigen.



Court du Bouton is gesitueerd in de Zwitserse Jura, de grensstreek met Frankrijk. Het stelt een Zwitserse enkelsporige lijn voor die gebruikt wordt door heel wat gevarieerd verkeer.

In het midden een klein station met 2 doorlopende sporen (waarvan 1 perronspoor) en enkele rangeersporen. De baan ligt in de Jura, een iets vlakker gebergte, wel enkele bergtoppen, maar zeker geen hoge besneeuwde Alpenpieken.
 De beide zijden van de baan worden beeindigd door tunnels, geen klassieke natuurstenen tunnelbogen, maar  betonnen portalen, ook ter voorkoming van naar beneden schuivende sneeuw en vallende stenen.
Om de lengte van de baan mooi te breken is er op de linker module een viaduct met landweggetje over het spoor bedacht, en direct rechts van het perron een (kleine) overweg.
Het perron, met klein eenvoudig stationsgebouw ligt aan de voorkant van de baan, je kijkt dus over het perron de baan, en achterliggend landschap op.
Het glooiende landschap domineert verder de baan, een enkel gebouw, niet te dominant. Het 3e spoor in het station is met name in gebruik bij de dienst infra, een (vervallen loc-)loods is in gebruik als werkplaats.
Rondom het station, in het glooiend verlopende landschap, diverse bomengroepen die hier en daar een doorkijk geven in het prachtige omliggende Jura gebergte.

 

Door de Duiste seinen en bovenleiding denk men in Duitsland te zitten, maar de geschiedenis heeft ons geleerd dat de Duitse overheid indertijd  heeft geïnvesteerd in deze lijn om een betere doorgang naar de Franse Alpen te bekomen vanuit Duitsland.

Zo gebeurt het wel dat een Duitse trein op deze lijn zijn weg maakt. Ook het moderne goederenverkeer tiert welig op deze lijn.

Enkele nieuwe belevings-verassingen op de baan staan op het programma.

 

Deze modelbaan werd gebouwd door Rob de Vleeschhouwer en Wim Wijnhoud en zijn ondertussen aangepast aan de wensen van MSKK

renstimpie

#23
Voor het eerst te zien in Belgie.   Vorige maand maakte Hasselfelde voor het eerst kennis met het publiek op OntraXs



Het station is gelegen op het Harzplateau. Het is het noordelijkste Middelgebergte van Duitsland. Het model is gemaakt zoals het was net na de hereniging van Duitsland. Hasselfelde lag in het oostelijke gedeelte.

renstimpie

Sankou Ferry komt naar MOBEXPO!  Dit prachtige bouwsel van Luc De Martelaer zal te zien zijn op 15 & 16 april!



Een werkende veerboot in een fantasie-Afrika, ergens tussen « Daktari » en « African Queen...

renstimpie

Nog 20 dagen en het is zover!!   Dus vandaag de volgende baan!  Een parel van Hans Louvet!  namelijk Ougrette:



Ougrette is gebouwd vrij naar het plaatsje Ougrée nabij Luik, dat in de jaren 60 van de vorige eeuw nog gedomineerd werd door de zware industrie. Steeds denderden zware treinen dwars door het dorp heen. De overweg was – tot groot ongenoegen van de bevolking – vaker gesloten dan open voor het verkeer. De omgeving leed zichtbaar onder de gevolgen van de industriële activiteit. Voor het station was maar heel weinig ruimte beschikbaar en de bebouwing werd aangepast aan de beschikbare kavels. Toen ik de foto's van Kees van der Meene zag, werd ik meteen gegrepen door het bijzonder beeld van een station, dat nagenoeg geheel aan het directe zicht van de toeschouwer wordt onttrokken. Het station is alleen zichtbaar vanaf de overweg. Zou dit voor een modelbaan werken? Gaandeweg de bouw werd ik enthousiaster over dit bijzonder perspectief op het station.
De beschikbare foto is gemaakt op een moment dat het lang heeft geregend; het weer is allesbehalve plezierig en iedereen spoedt zich dan ook naar huis. Het licht is grijs en het ziet er niet naar uit dat het weer vandaag nog op zal verbeteren. De stoptrein voor de arbeiders stopt in Ougrée (een grote Brossel, een vrijheid die ik me heb veroorloofd; ik weet weinig tot niets van de SNCB) maar de zware ertstreinen en goederentreinen domineren toch het verkeer op de spoorlijn. Een extra detail is wel de lucht; door middel van achtergrondprojectie worden jagende wolken op de achtergrond geprojecteerd. Het beeld zou volledig zijn met was mist dat uit de baan zou komen ... maar dat is helaas verboden (angst voor legionairsziekte). Anders had iedere toeschouwer een paraplu op moeten steken. De illusie was dan helemaal perfect geweest. (tekst Hans Louvet)

renstimpie


renstimpie


renstimpie

Een baantje uit Zwitserland dat ook afgelopen OntraXs was te zien en nu ook op MOBEXPO!



In 2008 deed Michael Kohler voor het eerst onderzoek naar bananenplantages en hun sporen op internet. Hij vond een prototype met oude Simplex-locomotieven in Brazilië. Het gebouw werd gevonden op de plantage in Araraú. Alles werd het gebouwd volgens het model en overgebracht naar República Bananera". Er is echter geen vulkaan in Araraú! Zo zijn er meer in Guatemala. Er zijn ook veel bananenplantages in Guatemala, Michael heeft er echter nog nooit een gevonden met een spoor. Het systeem is gebouwd op een schaal van 1:87, de rails zijn 6,5 mm breed en dit komt overeen met een railbreedte van 600 mm in het prototype. Naast de plantagespoorlijn rijden er ook auto's en fietsen.

renstimpie

Naar aanleiding van de tentoonstelling "150 jaar Mechelen-Terneuzen" kreeg onze vereniging, msc HET SPOOR vzw, de vraag om een maquette te bouwen van het station Sint-Gillis-Waas anno 1948, dus ten tijde van de reguliere dienst van de lijn Mechelen-Terneuzen, en de stationsomgeving.   Graag zetten we deze in de kijker samen met de Heemkundige kring van Sint-Gillis-Waas.