Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

ESU Lopi 5

Gestart door ERVIN, 26 augustus 2022, 23:32:04 PM

ERVIN

Naar aanleiding over het draadje van een " springende loc " , heb ik dit draadje opgestart om mijn persoonlijke bevindingen te formuleren over de nieuwste generatie van ESU , namelijk de Lopi V5 DCC.

Ik heb onlangs twee nieuwe Piko locs aangekocht , bedoeling was om deze in tractie te laten rijden met de ESU V5 DCC.
Omdat ik met de ESU V4 DCC heel goede ervaringen had , betrouwbaar , makkelijk in te stellen , en heel goed te programmeren om locs in tractie te laten rijden , dacht ik dat het met de V5 DCC hetzelfde zou zijn. ik zat er compleet naast , locs rijden verschrikkelijk , motorregeling is niet goed te krijgen , instellingen zijn veel te complex , tractie rijden lukt totaal niet.

De locs hebben een golvend rijgedrag , en ook hoor je het toerental van de motor constant op en neer gaan , ik heb als proef deze decoders ook in andere locs gestoken van andere merken , bij sommige locs is het minder en doen ze het relatief goed , bij andere locs is het nog slechter.

Ik ben nu overgestapt naar D&H decoders en heb mij hiervoor ook een programmer aangeschaft , mijn problemen ( loc soepel laten rijden zonder dat je het toerental hoort op en neer gaan , tractie rijden enz..) , dingen waar ik uren en uren mee bezig ben geweest met de Lopi V5 is nu in minder dan een half uur volledig in orde.

Versta mij niet verkeerd , ik ben jaren een zeer tevreden gebruiker geweest van de ESU decoders , en het merendeel van mijn locs hebben nog steeds deze decoders aan boord , maar van de V5 kan ik persoonlijk niets goed zeggen.

Over de D&H decoders ben ik ook zéér tevreden nu , en in de toekomst zullen er hier nog locs met deze decoders gaan bollen , instellingen zijn dan ook een pak simpeler , en er zullen nog wel andere zeer goede decoders van andere merken te vinden zijn , maar ik blijf nu bij D&H.  ;)

Floris

piko-locs zeg je, heb je C4 eruit gehaald? Met die condensator er nog in ga je geen enkele piko-loc ooit fatsoenlijk laten rijden met een lopi.

eve

C4 is zoals de ESU-handleiding voorschrijft, verwijderd.

Mvg, Erik.

Floris


ERVIN

Iets beter , maar nog niet zoals ik het wil en niet zoals mijn andere V4 decoder locs rijden. ;)

Floris

Mja, hoe vond je de overgang V3 naar V4? toen was t zo'n zelfde gekrakeel op diverse fora, V4 zou niet mooi rijden, meer lawaai maken etc. Wat geluid betreft zeker waar trouwens, bij een V4 hoor je duidelijk meer geknor van de lastregeling dan bij een V3.

patrick smout

Citaat van: ERVIN op 26 augustus 2022, 23:32:04 PM
De locs hebben een golvend rijgedrag , en ook hoor je het toerental van de motor constant op en neer gaan ,
Dag Erwin,

Als je er nog zin in hebt, met dit gedrag zou ik zeggen de K waarde verkleinen (en de I vergroten). Eerst even enkel de K waarde verkleinen.

Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

ERVIN

@Floris , klopt wat je zegt , toen de V4.0 uit kwam heb ik mij daar ook enkele uren mee moeten bezig houden , maar uiteindelijk zag ik toen wel het licht aan het einde van die tunnel , bij de V 5 blijft het nog steeds erg donker.  ;)

@Patrick , ik heb die K waarden volledig afgegaan , volgens de handleiding moet je ze telkens met 5 verminderen , heb ik gedaan tot op het einde , geen beter resultaat.

Met de I waarden ben ik niet mee bezig geweest omdat de locs niet " sprongen " vlak voor ze stopten.  ;)

patrick smout

Erwin,

Vanuit de regeltechniek heeft de I een eenheid van tijd. Om een regellus stabieler te maken moet de tijd groter worden. Nu weet ik niet welke eenheid de I in de ESU decoder heeft. Als de eenheid tijd is moet de waarde groter worden. Als de eenheid verandering van de uitgangswaarde per tijdseenheid is dan moet de waarde juist kleiner worden ( het duurt dan langer om een correctie door te voeren).
Ik dacht gelezen te hebben dat anderen de waarde op 0 zetten om I uit te schakelen. Zou dus kunnen betekenen dat de eenheid verandering van de uitgangswaarde per tijdseenheid is. Concreet zal de I dan moeten verkleinen ipv vergroten.
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

raf

Dacht dat er nog iets was met de motor frequentie die je kon instellen

Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

B_Modelbouw

Hé Erwin...

Helaas een pasklaar antwoord om beide decoders mooi synchroon te laten lopen kan ik je niet geven...

Wel meegeven dat ik eenzelfde probleem heb met de sound versie van ESU, tussen de V4 en V5.
Uiteindelijk opgegeven nadat ik bijna iedere parameter ondersteboven heb gehaald.
Als ik eens veel tijd heb en niets anders te doen wil ik dit uitklaren... voorlopig als enige optie een identieke decoder aanschaffen voor beide treinstellen.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC